Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-23, 08:17
  #1
Medlem
Hej!

Ska försöka göra historien kort men jag har en bästa kompis som jag verkligen mår bra med, det jobbiga är dock att jag har trust issues och nu misstänker jag att min vän ljuger om en viktig händelse i hennes liv.

När vi träffades för några år sen berättade vännen i förtroende att hon blev vittne till ett mord när hon var liten, nån hade stuckit ner hennes barndomsvän framför henne.
Detta har varit ett återkommande tema under jobbiga perioder i hennes liv och i mardrömmar, jag har varit med och stöttat och hjälpt så gott jag kunnat.

Nyligen hade jag nämnt för vännens mamma (som jag har helt ok kontakt med) att vännen mådde dåligt.
Då hade min vän kontaktat mig och frågat om jag nämnt mordet för mamman.
Jag sa att jag givetvis inte hade det eftersom hen berättat tidigare att mamman inte klarade av att prata om det och att det var ett jättekänsligt ämne.
Dessutom borde väl mamman fatta själv varför hen mår dåligt då vännen har uppgett att hen har haft återkommande dåliga perioder i livet p.g.a traumat, tänkte jag.

Jag minns inte exakt hur vännen sa det men hen sa att mamman var lite knepig och ibland kunde svara: "vadå? det är inget som har hänt". om jag hade frågat henne om detta.

Just det sista stör mig som fan och får mig att misstänka att min vän inte vill att mamman ska avslöja att mordet eventuellt är en lögn.
Grejen är att jag kan inte riktigt fråga mamman rakt ut, för om jag har fel är jag en dålig och misstänksam vän som drar upp trauman.
Men varför sa min vän då sådär om det inte var ett klumpigt sätt att försöka dölja en lögn?
Det låter så osannolikt att mamman skulle förneka allt även om det skulle vara jobbigt att prata om.

Ända sen jag började få mina misstankar har jag mått riktigt dåligt och har haft svårt att vara naturlig när jag pratat med min vän.
Om hon har ljugit ihop allting kan jag definitivt inte vara vän med henne längre.

Nån som har några tips på hur jag kan luska i detta utan att verka som ett svin om det ändå skulle visa sig vara sant?
Kan man kolla upp mordutredningar själv?
Enligt min vän skulle polisen ha valt att inte rapportera till media p.g.a mordoffrets känsliga familjesituation men jag vetefan... kan polisen bestämma sånt?

Jag har funderat på att fråga mamman om hon har bilder kvar på mordoffret "eftersom jag tänkt göra en tavla till min vän" och på så sätt kunna luska i om mordet faktiskt hände men.. det vore kanske lite väl klumpigt ändå.

Mordet ska vara ouppklarat och ingen annan ska ha hört talas om det heller vilket spär på mina misstankar eftersom det är en ganska stor grej om ett barn blir mördat.
Enligt vännen pratar familjen aldrig om det vilket jag också tycker är lite konstigt då de verkar ha god kontakt (men samtidigt förstår jag att minnena kan vara för svåra..)

Mamman är lite åt det överkänsliga och tjatiga hållet så jag vill gärna inte dra igång nåt som orsakar drama.
Pappan ska enligt vännen mest hålla känslorna för sig själv.
Syskonen var för små för att ha kunnat förstå vad som hänt.

Hur ska jag gå till väga för att reda upp detta?
Citera
2016-06-23, 08:38
  #2
Medlem
Stivalis avatar
Låter ju onekligen som ett klassiskt fall av mytoman. Problemet för mytomaner är just att hålla isär de som man lurar & de som vet vad som är rent påhitt. Ett annat problem för mytomaner är att de ofta tar i så de spricker med sina lögner så att det blir rent osannolikt sedan när det ska knytas ihop & bli trovärdigt. Hon hade kunnat hitta på att hon ofta varit i Köpenhamn fast hon bara varit där en gång, men nej, det ska vara barn som mördats & såna grejer.

Ett annat alternativ är såklart att det är en väldigt gammal tragedi. Att det var någon släkting på 1920-talet som mördades som barn & att hon ändrat storyn till att hon var med om det.
Citera
2016-06-23, 08:51
  #3
Medlem
Hmm. Du kan så klart kolla gamla tidningar på biblioteket om du vet årtal och plats... Det är inte så troligt att lokalpress inte hade rapporterat ett mord. Självmord förtigs, men inte mord. Fanns vittnen till ett mord som polisanmäldes så blev det rättegång och det finns mängder av offentliga handlingar kring sådant som du förmodligen kan snoka reda på när du vet namn, datum etc.

Sådant kan du ju forska i utan att din vän får veta någonting och det är inte onaturligt att du blev nyfiken om ni nu snackat så mycket om saken... ifall det finns något att hitta, menar jag. Folk blir trots allt mördade ibland.

I övrigt kan du nog lättast lära dig mer om hennes karaktär via forna vänner. Om hon är mytoman kommer hon ha många före detta kompisar. Det finns i så fall mest troligt gott om tidigare lögner som avslöjats.
Citera
2016-06-23, 09:20
  #4
Medlem
FairyCutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanaKissu
När vi träffades för några år sen berättade vännen i förtroende att hon blev vittne till ett mord när hon var liten, nån hade stuckit ner hennes barndomsvän framför henne.
Detta har varit ett återkommande tema under jobbiga perioder i hennes liv och i mardrömmar, jag har varit med och stöttat och hjälpt så gott jag kunnat.
Jag tror så här: Ja din kompis ljuger om det allra värsta hon kunde komma på, nämligen ett mord och det anger hon som orsaken till att hon mår så dåligt i perioder.

Sanningen är kanske att hon mår väldigt dåligt men att den egentliga orsaken är så känslig, så fullt av skam eller för smärtsamt och traumatiskt för henne att berätta så hon väljer att ljuga ihop en annan historia.

Du känner henne, vad tror du? Är hon mytoman eller kan det ligga något i det jag tror?
Citera
2016-06-23, 10:18
  #5
Medlem
Ni gör det för komplicerat.

Det räcker med att man inte litar på det vännen påstår. Det räcker. Man har då att förhålla sig till detta. Att man inte litar på henne.

En nära och god vän talar sanning. Ljuger inte. Hittar inte på bisarra lögner om mord.

Din känsla är säkert korrekt. Du får välja om du ändå vill betrakta denna lögnare som din nöra goda vän eller om hon ska förpassas till en mer ytlig opålitlig bekant.

Många människor är mer eller mindre störda. Få är helt ärliga. Det behöver inte betyda att de saknar andra goda kvaliteter.

Spelar det egentligen någon roll om hon ljög och av okända skäl hittade på denna bisarra lögn om mordet som inte får talas om?
Citera
2016-06-23, 12:32
  #6
Medlem
Nu är jag kanske lite långsökt.. Men antingen är det ju en lögn rakt av.. Eller så är min snäppet mer långsökta teori att hon bett dig inte ta upp det med föräldrar osv eftersom att: DIN VÄN ÄR MÖRDAREN!!?
Citera
2016-06-23, 13:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Låter ju onekligen som ett klassiskt fall av mytoman. Problemet för mytomaner är just att hålla isär de som man lurar & de som vet vad som är rent påhitt. Ett annat problem för mytomaner är att de ofta tar i så de spricker med sina lögner så att det blir rent osannolikt sedan när det ska knytas ihop & bli trovärdigt. Hon hade kunnat hitta på att hon ofta varit i Köpenhamn fast hon bara varit där en gång, men nej, det ska vara barn som mördats & såna grejer.

Ett annat alternativ är såklart att det är en väldigt gammal tragedi. Att det var någon släkting på 1920-talet som mördades som barn & att hon ändrat storyn till att hon var med om det.

Mytomaner är rätt underhållande hahaha bara man har avstånd till dem förstås...
Citera
2016-06-23, 13:22
  #8
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishbon3
Nu är jag kanske lite långsökt.. Men antingen är det ju en lögn rakt av.. Eller så är min snäppet mer långsökta teori att hon bett dig inte ta upp det med föräldrar osv eftersom att: DIN VÄN ÄR MÖRDAREN!!?

Detta var exakt min tanke också!
Citera
2016-06-23, 13:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Detta var exakt min tanke också!

Hehe vilket drama!

Nej men allvarligt det kan ligga något i det där!
Citera
2016-06-23, 13:26
  #10
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySocks
Hehe vilket drama!

Nej men allvarligt det kan ligga något i det där!

Mordet borde ju inte vara svårt att hitta. Vilket år ungefär ts? En liten flicka som knivas till döds borde väl ge en notis i tidningen?
Citera
2016-06-23, 16:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fishbon3
Nu är jag kanske lite långsökt.. Men antingen är det ju en lögn rakt av.. Eller så är min snäppet mer långsökta teori att hon bett dig inte ta upp det med föräldrar osv eftersom att: DIN VÄN ÄR MÖRDAREN!!?

Tja.. detta ska ha hänt när min vän var barn, minns inte exakt ålder men typ 9-11år.
Om hon var mördaren men inte ville säga det kanske jag hade kunnat förlåta den lilla tvisten av lögn i en sann historia eftersom jag vet att min vän haft problem i livet.


Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin

Många människor är mer eller mindre störda. Få är helt ärliga. Det behöver inte betyda att de saknar andra goda kvaliteter.

Spelar det egentligen någon roll om hon ljög och av okända skäl hittade på denna bisarra lögn om mordet som inte får talas om?

Ja, tyvärr.
Jag och min vän har funnit gemenskap i att vi båda varit med om jobbiga saker i livet och visar det sig helt vara en lögn kommer jag inte kunna lita på nåt alls.
Vi hade dessutom planerat att gå ihop ekonomiskt om en grej och jag kan inte göra det med nån jag inte litar på.


Citat:
Ursprungligen postat av FairyCute

Du känner henne, vad tror du? Är hon mytoman eller kan det ligga något i det jag tror?

Jag vet att hon ibland uppfattar saker annorlunda än andra och att hon kan krydda historier ibland eftersom hon känner många starka känslor men har alltid tänkt att det är sån hon är.
Hon har dessutom ljugit en gång under ett gräl vi hade.
Jag hade fått reda på sanningen redan innan men ville se om hon själv kunde säga som det var, först ljög hon mig rätt upp i ansiktet men efter en tid kom det faktiskt fram ändå.
Hon ljög rätt bra dock och redan i början av vår relation sa hon att hon var bra på att manipulera och de orden spökar ganska mycket för mig nu.
Jag är själv dålig på att lita på folk så jag kan hoppa till slutsatser som inte stämmer ibland om jag är osäker på någon.

Utöver det har hon varit generös och såvitt jag kunnat se ärlig, vår vänskap har betytt mycket för oss båda. Eller iallafall för mig.


Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
I övrigt kan du nog lättast lära dig mer om hennes karaktär via forna vänner. Om hon är mytoman kommer hon ha många före detta kompisar. Det finns i så fall mest troligt gott om tidigare lögner som avslöjats.

Vi träffades båda då vi hade glidit ifrån våra respektive gamla vänner så jag kan inte riktigt prata med dem.
Dessutom ska min väns ex. bästis ha varit en riktig svikare och detta vet jag även att en annan person kan bekräfta.
Jag tror inte att jag kan prata med nån av dem eftersom de antingen inte kände min vän så pass nära eller svek henne så pass att det bara skulle göra allt värre om det kom ut att jag frågat om min vän.
Citera
2016-06-23, 16:57
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Mordet borde ju inte vara svårt att hitta. Vilket år ungefär ts? En liten flicka som knivas till döds borde väl ge en notis i tidningen?

Vet inte, jag har dåligt minne men ungefär i slutet på 90-talet nån gång.
Har testat att googla men det är ju bara film och deckare som dyker upp, jag har ingen aning om hur man rensar ut sökningarna.
Vet du?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback