Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-22, 11:02
  #1
Medlem
Hej!

Har precis köpt ett nytt USB minne som ska vara kompatibelt med Win + MAC.
När jag kopplar in den till MAC kan den inte läsa av, kan läsa upp exakta errorn inom 1h, när jag kommit hem!

Men usb stickan funkar fin fint till Windows men ja.. som sagt, det står att det ska funka till Mac,win osv.

Här är USB stickan: https://www.kingston.com/datasheets/DTSE9G2_us.pdf

Har läst å läst å det står att den ska kunna läsa FAT32? Vilket även windows kan eller är jag helt ute och cyklar?

Tacksam för all hjälp !
Citera
2016-06-22, 11:24
  #2
Medlem
EricVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M5power-
Hej!

Har precis köpt ett nytt USB minne som ska vara kompatibelt med Win + MAC.
När jag kopplar in den till MAC kan den inte läsa av, kan läsa upp exakta errorn inom 1h, när jag kommit hem!

Men usb stickan funkar fin fint till Windows men ja.. som sagt, det står att det ska funka till Mac,win osv.

Här är USB stickan: https://www.kingston.com/datasheets/DTSE9G2_us.pdf

Har läst å läst å det står att den ska kunna läsa FAT32? Vilket även windows kan eller är jag helt ute och cyklar?

Tacksam för all hjälp !


Klart den ska funka på båda plattformarna. Formatera i ExFat som fungerar på båda.
Citera
2016-06-22, 13:07
  #3
Medlem
autismus-maximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M5power-
Hej!

Har precis köpt ett nytt USB minne som ska vara kompatibelt med Win + MAC.
När jag kopplar in den till MAC kan den inte läsa av, kan läsa upp exakta errorn inom 1h, när jag kommit hem!

Men usb stickan funkar fin fint till Windows men ja.. som sagt, det står att det ska funka till Mac,win osv.

Här är USB stickan: https://www.kingston.com/datasheets/DTSE9G2_us.pdf

Har läst å läst å det står att den ska kunna läsa FAT32? Vilket även windows kan eller är jag helt ute och cyklar?

Tacksam för all hjälp !
Har själv en precis likadan. Den fungerar i min stationära, men inte i min laptop. (i varken linux eller windows). Jag misstänker att problemen jag själv har beror på att själva USB porten är mindre robust byggd på min laptop och därför glappar den.
Citera
2016-06-22, 13:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricViking
Klart den ska funka på båda plattformarna. Formatera i ExFat som fungerar på båda.


okok tackar! Ska testa! Aldrig hört talas om. Fungerar det enbart till detta usb-minne som jag länkade eller ska det fungera till äldre usb-minnen också? Ska iofs kolla upp det nu..

Btw antar att jag formaterar i Windows maskinen?

Funkade FIN FINT! Både mina NYA & Gamla USB-stickor! Tusen tack!


Citat:
Ursprungligen postat av autismus-maximus
Har själv en precis likadan. Den fungerar i min stationära, men inte i min laptop. (i varken linux eller windows). Jag misstänker att problemen jag själv har beror på att själva USB porten är mindre robust byggd på min laptop och därför glappar den.


Aaaah låter rimligt, läste något liknande :S Skumt
__________________
Senast redigerad av M5power- 2016-06-22 kl. 13:37.
Citera
2016-06-22, 15:12
  #5
Medlem
EricVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M5power-
okok tackar! Ska testa! Aldrig hört talas om. Fungerar det enbart till detta usb-minne som jag länkade eller ska det fungera till äldre usb-minnen också? Ska iofs kolla upp det nu..

Btw antar att jag formaterar i Windows maskinen?

Funkade FIN FINT! Både mina NYA & Gamla USB-stickor! Tusen tack!





Aaaah låter rimligt, läste något liknande :S Skumt


ExFat ska funka på alla USB enheter. Lycka till:-)
Citera
2016-06-22, 16:38
  #6
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autismus-maximus
Har själv en precis likadan. Den fungerar i min stationära, men inte i min laptop. (i varken linux eller windows). Jag misstänker att problemen jag själv har beror på att själva USB porten är mindre robust byggd på min laptop och därför glappar den.

FAT32 funkar inte så bra i alla enheter om disken är större än 32 Gb. Man bör därför använda t.ex. exfat för partitioner större än 32Gb om man vill ha dem läsbara på mac etc.
Citera
2016-11-12, 15:42
  #7
Medlem
Fungerar detta o man skall installera OS också?
Citera
2016-11-12, 15:53
  #8
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
FAT32 funkar inte så bra i alla enheter om disken är större än 32 Gb. Man bör därför använda t.ex. exfat för partitioner större än 32Gb om man vill ha dem läsbara på mac etc.

Har du erfarenhet av sådana problem?

Begränsningen på 32 GB är högst artificiell och introducerades med Windows XP (antagligen för att påskynda övergången till NTFS). Det handlar bara om att windows inbyggda diskhanteringsprogram inte kan formatera FAT32-enheter större än 32 GB. Formaterar man enheten i ett annat operativsystem eller med tredjepartsmjukvara i windows så slipper man den begränsningen och det finns ingen begränsning någonstans att läsa eller hantera enheter större än 32 GB.
Den egentliga övre gränsen för storlek på volymer formaterade i FAT32 ligger närmare 2TB (i normalfallet) och jag kan inte se varför mac os skulle ha problem med volymer över 32 GB
Citera
2016-11-12, 16:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G99G99G
Fungerar detta o man skall installera OS också?
Du "slipper" bekymra dig om formatering, då nästan alla installationer sköts genom att .ISO-filer läggs mer eller mindre oförändrade på USBn.
De innehåller då en "diskimage" som är byggt av/för installationen av det utvalda OSet (med hela filkatalogen/formateringen inkluderad i "imagen").

Installationsdelen ser ofta ut som ett CD-/DVD-filsystem, men om USBt kan bootas i EFI/UEFI/GPT-läge så finns också Boot-/UEFI-partitioner (som är FAT-formaterade).
Citera
2016-11-12, 16:55
  #10
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Du "slipper" bekymra dig om formatering, då nästan alla installationer sköts genom att .ISO-filer läggs mer eller mindre oförändrade på USBn.
De innehåller då en "diskimage" som är byggt av/för installationen av det utvalda OSet (med hela filkatalogen/formateringen inkluderad i "imagen").

Installationsdelen ser ofta ut som ett CD-/DVD-filsystem, men om USBt kan bootas i EFI/UEFI/GPT-läge så finns också Boot-/UEFI-partitioner (som är FAT-formaterade).

Måste inte USB-minnet ha en "flagga" som visar att det går att boota från?
Sen är ju vissa installations-skivavbilder större än 4 GB så ofta skriver man väl över avbilden till minnet enkom för installation (framför allt när det gäller windows)

EDIT: Nevermind, jag misstolkade det du skrev.
Det finns dock trevliga lösningar baserade på syslinux där man lägger in ett minimalt bootbart system på USB-minnet och sen kan lägga in skivavbildningar som de är för att boota från och även använda stickan till annat precis som vanligt.
__________________
Senast redigerad av Cognitive Dissident 2016-11-12 kl. 16:57.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback