Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-17, 20:18
  #1
Medlem
M Nordströms avatar
Som vi har sett så har det skett ett hemskt mord på en EU positiv politiker i England inför valet mellan att vara kvar i EU eller att lämna EU. Är det så att när såna här illdåd sker röstar så folk mer med hjärtat en med hjärnan? England står nu inför sitt viktigaste val i decennier och kan denna tragedi påverka valutgången?

http://www.svd.se/hemstad-sorjer-mor...rdet-pa-jo-cox
__________________
Senast redigerad av M Nordström 2016-06-17 kl. 20:32.
Citera
2016-06-17, 20:33
  #2
Medlem
Ravenholms avatar
Svårt att säga. Uppenbarligen gjorde det inte det i Sverige 2003 i alla fall. Eller rättare sagt, det kan ha påverkat, men inte så att resultatet avgjordes enligt den mördades åsikter åtminstone (Anna Lindh tillhörde ja-sidan i omröstningen om att införa euro som valuta i Sverige.)

Personligen tror jag att sådana här händelser kan ha märkbara resultat om valet är väldigt jämnt mellan ja och nej. Jag tror inte att folket i allmänhet "snyftröstar" på den dödes alternativ, så att det avgör valet.
Citera
2016-06-17, 20:53
  #3
Medlem
Ryggradsluss avatar
Jag tror att de kan få folk att tänka till och ja kanske tänka mer empatiskt överlag.
Synd att det för vissa ska krävas tragedier men så är det nu, låt oss hoppas att "olyckorna" kan föra nåt gott med sig i det stora hela.
Citera
2016-06-17, 23:30
  #4
Medlem
Provocative2.0s avatar
Det påverkar garanterat i mer generella frågor som partisympatier. Men inte i en specifik fråga.
Citera
2016-06-17, 23:46
  #5
Moderator
Strix m/94s avatar
Dick Erixon för ett resonemang om att mordet på Jo Cox kan jämföras med det på Anna Lindh, men som alltid är jämförelser av detta slag svåra, även om jag tycker att hans resonemang håller rätt bra.
http://erixon.com/blogg/2016/06/nytt...ot-anna-lindh/
Citera
2016-06-21, 20:48
  #6
Medlem
M Nordströms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Dick Erixon för ett resonemang om att mordet på Jo Cox kan jämföras med det på Anna Lindh, men som alltid är jämförelser av detta slag svåra, även om jag tycker att hans resonemang håller rätt bra.
http://erixon.com/blogg/2016/06/nytt...ot-anna-lindh/

Tyvärr så tror jag att dom engelska medborgarna inte är som dom svenska i det här fallet utan denna tragiska händelse kommer påverka dom engelska medborgarna att rösta med hjärtat i stället för hjärnan för att stanna kvar i EU Unionen.
Citera
2016-06-21, 20:54
  #7
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Tyvärr så tror jag att dom engelska medborgarna inte är som dom svenska i det här fallet utan denna tragiska händelse kommer påverka dom engelska medborgarna att rösta med hjärtat i stället för hjärnan för att stanna kvar i EU Unionen.

Det är en risk som icke skall underskattas. Svenska väljare har måhända en större motståndskraft mot dylika tillfälliga känsloyttringar än de brittiska. Om några dagar har vi emellertid svaret och får sedan begrunda detta.
Citera
2016-06-26, 14:19
  #8
Medlem
M Nordströms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är en risk som icke skall underskattas. Svenska väljare har måhända en större motståndskraft mot dylika tillfälliga känsloyttringar än de brittiska. Om några dagar har vi emellertid svaret och får sedan begrunda detta.

Jag är glad att jag hade fel. En tragedi ska inte behöva påverka ett val.
Citera
2016-06-26, 14:21
  #9
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Jag är glad att jag hade fel. En tragedi ska inte behöva påverka ett val.

Jag var också orolig. Det är möjligt att det påverkat, men i så fall inte i tillräcklig utsträckning. Det förefaller som om även det brittiska folket kan hålla isär en oerhörd tragedi från den sakfråga som valet innebär.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback