• 1
  • 2
2016-06-17, 11:02
Medlem
bindingofisaacs avatar
Min läkare föreslog att jag skulle testa ECT, känner ingen som har behandlats med det och känner mig rent spontant rätt skeptisk (får lite lobotomi-vibbar av det hela, hehe...). Med anledning av detta skulle jag nu vilja höra om om ni har fått etc-behandling och hur det var för er och om det hade någon effekt.
Citera
2016-06-17, 11:29
Medlem
Funkade tillfälligt för mig.
Eller ja första "stöten" höll i sig ett tag men de andra gav inget.

Ingen personlighetsförändring eller några minnesproblem.
Däremot var de inte super behagligt efteråt då kunde minnet vara lite sådär gjorde mer ont i huvudet. Men de var endast typ precis efter minnet svajjade lite.

Men det är ju tyvärr som mycket annat väldigt individuellt. Känner du att du testat många olika mediciner utan effekt kan de ju vara värt att pröva
Citera
2016-06-17, 14:00
Har fått runt 35 st ECT-behandlingar i 3 perioder med 10-12 i varje. Sist jag fick var 2005 o har klarat mig med medicin sen dess. Men ECT har hjälpt mig ur de värsta svackorna.

Dagens ECT är inte som t.ex i filmen Gökboet. Man är nersövd under behandlingen o kan ha lite huvudvärk o lite problem med närminnet direkt efter, men det gick över för mig.
Citera
2016-06-17, 14:22
Medlem
bindingofisaacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeri
Funkade tillfälligt för mig.
Eller ja första "stöten" höll i sig ett tag men de andra gav inget.

Ingen personlighetsförändring eller några minnesproblem.
Däremot var de inte super behagligt efteråt då kunde minnet vara lite sådär gjorde mer ont i huvudet. Men de var endast typ precis efter minnet svajjade lite.

Men det är ju tyvärr som mycket annat väldigt individuellt. Känner du att du testat många olika mediciner utan effekt kan de ju vara värt att pröva

Ja, har testat en del mediciner men känns inte som att någon riktigt biter på djup depression eller panikångest... hittills åtminstone.

Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Har fått runt 35 st ECT-behandlingar i 3 perioder med 10-12 i varje. Sist jag fick var 2005 o har klarat mig med medicin sen dess. Men ECT har hjälpt mig ur de värsta svackorna.

Dagens ECT är inte som t.ex i filmen Gökboet. Man är nersövd under behandlingen o kan ha lite huvudvärk o lite problem med närminnet direkt efter, men det gick över för mig.

Skönt att det sker under lite mer civiliserade förhållanden, det mesta inom psyk annars känns mest som en circus imo Gött att det kunde hjälpa dig iaf, får se hur det blir för min del.
Citera
2016-06-17, 20:05
Medlem
Hade själv en djup depression ca 2 år och vet hur frustrerande de är när inget biter på de!
Prövade väl en 5-6 mediciner men de hjälpte ju inte direkt.

Men du hittar säkert din lösning!

Hoppas det går bra för dig och att de sker någorlunda snabbt!

Är idag frisk
Citera
2016-06-17, 20:24
Medlem
Ghurps avatar
jag blev 100 gånger värre. men jqg mårker wet är hellr fel tillfälle att delq med mig
Citera
2016-06-17, 23:44
Medlem
bindingofisaacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeri
Hade själv en djup depression ca 2 år och vet hur frustrerande de är när inget biter på de!
Prövade väl en 5-6 mediciner men de hjälpte ju inte direkt.

Men du hittar säkert din lösning!

Hoppas det går bra för dig och att de sker någorlunda snabbt!

Är idag frisk

Tack, hoppas också det. Skönt att höra att du mår bra nu!

Citat:
Ursprungligen postat av Ghurp
jag blev 100 gånger värre. men jqg mårker wet är hellr fel tillfälle att delq med mig

Ajfan, det lät inte så bra. På vilket sätt blev det värre?
Citera
2016-06-18, 00:27
Medlem
Jag gjorde en serie behandlingar i vintras, det var ca 10. Jag tyckte det hjälpte otroligt bra, mycket bättre än alla mediciner jag har testat. Jag var inlagd på psyket i 2-3 veckor för att gått in i väggen/djup depression. Jag fick lite huvudvärk i samband med behandlingarna men inga akuta minnesproblem som endel verkar få. Jag visste liksom vart jag var och att jag precis gjort ect-behandling vid uppvaknandet. Många verkar undra vad fasen som händer och varför man ligger i en sjuksäng när dom vaknar upp efter en behandling

Däremot tyckte jag att jag vart lite trögtänkt och hade lite svårt att associera platser och händelser i minnet så att säga. Detta höll på i några veckor efter sista behandlingen men återgick till det normala. Endel dimmighet kring minnet förekommer dock en tid före och efter behandlingarna, det verkar inte komma tillbaka. Aja, tycker i vart fall fördelarna uppväger nackdelarna
Citera
2016-06-22, 03:49
Medlem
Ghurps avatar
Jag gjorde 5 ECT omgångar förra året. Jag har testat nästan alla mediciner. Testat flesta behandlingar både privat och vård. Jag försökte ta mitt liv 3 gånger men jag bor själv och misslyckades såklart. Min farmor var deprimerad några år när farsan var ung. Och hon hade försökt ta sitt liv flera gånger. Hon genomgick ECT behandling sedan dess har hon alltid varit glad. Men detta fick jag resa på för ett par år sen. Jag blev förvånad. Ialf efter sista försöket började jag tänka om det hjälpte min farmor så borde det hjälpa mig. Jag bad frivilligt om behandlingen till min läkare. Hon ville va säker på att jag fattar komsekvensern och det är inte alla som mår bättre. Men jag var så inställd att jag sorterade allt negativt och kollade bara på det positiva när jag läste på. Jag inbillade mig själv fan äntligen. Lägger in mig friviligt på slut3n psykatrin.. det var ett helvete. Det var två läkare resten skötare. Läkarna kunde knappt svenska. Höll mig inte alls informerad om nåt. Dem som var inlagda var ju alla ostabilla mest äldre 40+ delade rum med 2 herrar som hade kraftifa psykotiska drag så ett öga öppet. Jag ville bara därifrån. Och jag är en nattuggla finns ett tv rum men nej vid 22.00 är det läggdags ingen får röra sig i korridoren. Ialf tog inte lång tid tills jag gjorde min första behandling. Personalen där var sjukt trevliga och man kände sig trygg. När jag tänker efter så kanske dom är dem trevligaste jag stött på inom vården. Aja blir nedsövd sen vaknar jag upp 20 min senare förrvirrad ont i huvudet men inte extremt. Då fick man en macka å lite saft sen återhämta sig ett tag. Tillbaks till avdelningen var jag så utmattad att jag sov hela dagen. Personalen tyckte det var okey.

Det var vid 4 behandlingen jag började få kraftiga biverkningar. Brain zaps konstant. Spasmer. Ryck. Kunde inte utala mig korrekt började stamma. Svårt å ha kontroll över kroppen. Minnet blev sämre. Glömde bort eller tappa bort mig hela tiden. 5 behandlingen så var det samma. Jag avslutar skitet nu. Jag är inte en av dom som ect har hjälpt.

Samtidigt ska dem två läkarna som inte kan svenska försöka behållq kvar mig. Blev behandlad som ett djur. Och jag fick reda på att dom utan rådfråga mig eller min läkare bytt ut min cymbalta till anafranil. Vafan jag la inte märke till det jag låg hela tiden vid sängen det var tills jag kollade i muggen jag såg vafan äre där rör tablett. Vägrade ta den. Pratade med en av läkarna och som svar fick jag eftersom jag är inlagd så kan dom byta och i princip göra en cold turkey på mig för personalen finns i närheten. Det var droppen jag skrev ut mig och dom försökte verkligem behålla mig. Kommer hem är helt förstörd jag lider av allt det jag nämnd3 ovanför i 3 jävla månader. Började med cymbaltam igen tackar gud att det typ var 1 1/2 vecka så det var inte överdrivna insättnings syndrom.

Får samtal från någon hotshot inom sthlms psykatri och spelar in samtalet. Han försöker manipulera mig för jag ville anmäla läkarna för fel behandling. La sedan på han ringse igen och hade en lite hård ton. Lät han prata klart sen sa jag bara så du vet hqr jag allt inspelat. Blev wn tyst minut sen ett okey då önskar jag dig qll lycka. Spelade upp skitet för min familj och där tappa dom också hoppet av psykatrin. När jag träffade min ordinarie läkare hade hon ing3n aning om vad ändrat och journalerna var vaga. Hon blev själv lack speciellt när hon såg alla biverkningar. Jag fick be min broder hjälpa genom hålla stöd när jag går. Skulle behövt en permobil seriöst. Så i 3 månader fick jag hjälp med laga mat diska städa tvätta för jag kunde inte gå. Jag var som en grovt handikappad människa. Hittade en grupp mes typ 600 medlemmar som också blivit sämre av ECTn. Vissa blev seriöst handikappade.

Aja det var min historia. Som sagt åersonqlen vid ect avdelningen sjukt trevligq och man känn3r sig trygg. Slutenvården var omänskligt. Jag var den enda utan psykotiskq drag. Dem behandlade vissq så jävla illa för patienterna förstår ju inte ena det. Två läkare som int3 kan svenska. Seriöst.. ingen information utan var pang på. Riktigt synd att ectn inte funka och jag fick så extrema biverkningqr i 3 månader.

/edit å fy fan vad stavfel. Nä för trött för korrigera allt. Borde väntat med inlägget men haha
Senast redigerad av Ghurp 2016-06-22 kl. 03:54.
Citera
2016-06-22, 04:10
Medlem
Nurjenfs avatar
är skeptisk till alla direkta metoder. ställde lite kritiska frågor till en som utövade detta, och 5 minuter senare ville denne avbryta behandlingen. Sen kan man ju idag fråga vad alternativet är, och vilka som är villig att snurra kring det. Islam är ju på ingång och då får man ju en social sfär att vistas i. kanske är en lösning. jättebra...
Citera
2016-06-22, 04:15
Medlem
Ghurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurjenf
är skeptisk till alla direkta metoder. ställde lite kritiska frågor till en som utövade detta, och 5 minuter senare ville denne avbryta behandlingen. Sen kan man ju idag fråga vad alternativet är, och vilka som är villig att snurra kring det. Islam är ju på ingång och då får man ju en social sfär att vistas i. kanske är en lösning. jättebra...

Måste be dig förklara det första du skrev? Var det någon som redan var unser behandling eller ångra sig innan
Citera
2016-06-22, 04:24
Medlem
Nurjenfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghurp
Måste be dig förklara det första du skrev? Var det någon som redan var unser behandling eller ångra sig innan
under. denne var dock i visuellt rätt hygglo form så kanske bara var ett stundens nyck. Men en person borde ju ändå tala för det man håller på med kan jag tycka. Träffa oxå en annan som också gjorde detta, men denne tala för sig själv på ett annat sätt. Å andra sidan var hen lite för självständig, och sakna nog, egentligen, även hen ett lite mer oförfinat bollplank. VISSA VET JU VAD DOM SKA GÖRA. har kollat upp, det det och det å det och det. -visst, men ändå...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in