• 1
  • 2
2016-06-17, 08:39
Medlem
Bortamatchens avatar
Väldigt många förutsätter i sina resonemang att räntan kommer att bli högre.

Skulle någon med denna åsikt kunna förklara hur man kommer fram till detta?

Skippa argumentations felet att hävda att den kommer att stiga för att den har varit högre tidigare.
Istället för att hänvisa till någon "expert" så kan ni skriva expertens resonemang. Experters titel är inte intressant.

Har du inte någon form av beslutsmakt är din åsikt om att inflation ska räknas annorlunda.
Citera
2016-06-17, 10:32
Medlem
Varför räcker inte det faktum att räntan tidigare aldrig legat så lågt? Att normalräntan historiskt varit högre?

Du tycker man inte ska lära av historian? Inte dra lärdom av tidigare erfarenheter?
Citera
2016-06-17, 10:51
Medlem
Yellen sa på FED-mötet här om dagen att "lower is the new normal".

Visst att räntan har varit mycket högre förut, men varför skulle det inte kunna ändras?
Det verkar som att detta är det nya normala.
Citera
2016-06-17, 11:31
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Varför räcker inte det faktum att räntan tidigare aldrig legat så lågt? Att normalräntan historiskt varit högre?

Du tycker man inte ska lära av historian? Inte dra lärdom av tidigare erfarenheter?
Nej det är inte inte att förklara logiken utan ett argumentationfel.

Exempel:
Jag hade rutor på magen när jag var 15. Det betyder inte att jag får det igen senare i livet.
Citera
2016-06-17, 11:36
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vicjoh
Yellen sa på FED-mötet här om dagen att "lower is the new normal".
Vad "Yellan sa" är också ett "Auktoritetsargument" såvida man inte även förklarar hur hon resonerar.
Citera
2016-06-17, 13:04
Medlem
biljons avatar
Räntan kommer att stiga när internationella långivare tappar förtroendet för svenska banker. Idag kom tex nyheten om att en gigantisk fond kortat Handelsbanken.
Då kommer det inte spela någon roll vad Riksbanken gör. Dessutom har dom redan använt de flesta delarna i verktygslådan trots att vi befinner oss i en överhettad konjunktur.
Det kommer att bli ett blodbad i landet.
Citera
2016-06-17, 13:34
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Väldigt många förutsätter i sina resonemang att räntan kommer att bli högre.

När inflationen stiger vill Centralbankerna bromsa inflationen och gör det genom att höja räntan. Räntan kommer därför höjas när inflationen stiger.

För att investerare i normalfallet inte accepterar negativ- eller nollavkastning. Därför måste räntan upp.
Citera
2016-06-17, 13:36
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Räntan kommer att stiga när internationella långivare tappar förtroendet för svenska banker. Idag kom tex nyheten om att en gigantisk fond kortat Handelsbanken.
Då kommer det inte spela någon roll vad Riksbanken gör. Dessutom har dom redan använt de flesta delarna i verktygslådan trots att vi befinner oss i en överhettad konjunktur.
Det kommer att bli ett blodbad i landet.
Att en banks aktiekurs sjunker påverkar dock inte räntan.

För att det ska påverka räntan så behövs förtroendet för bankerna soliditet inte deras värde ifrågasättas.
Jag har inte sett några indikationer eller bevis för att det håller på att ske.
Citera
2016-06-17, 13:41
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
När inflationen stiger vill Centralbankerna bromsa inflationen och gör det genom att höja räntan. Räntan kommer därför höjas när inflationen stiger.
Så långt håller jag med. Men jag ser inge tecken på att inflationen kommer öka signifikant.

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
För att investerare i normalfallet inte accepterar negativ- eller nollavkastning. Därför måste räntan upp.
Räknar man in inflationen så har vi har haft negativ avkastning på konton väldigt länge. Ändå staplas allt mer krediter på kontona.
Citera
2016-06-17, 20:01
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Nej det är inte inte att förklara logiken utan ett argumentationfel.

Exempel:
Jag hade rutor på magen när jag var 15. Det betyder inte att jag får det igen senare i livet.

Nej det är verkligen inte ett argumentationsfel och ditt exempel är dåligt. Hur magrutor uppkommer kan förklaras ganska enkelt (någon med kunskaper inom biologi/medicin kan förklara vad som gör att dina magmuskler syns eller inte). Därför är historisk data inte lika relevant.

Däremot kan man inte förklara på ett vetenskapligt sätt hur räntorna kommer att förändras. Räntor bestäms av människor, och människor tenderar att gilla att saker "återgår till det normala". Därför är det givetvis relevant att veta vad det "normala" är då det är en nivå människor gärna "vill" att räntan ska ligga på.
Citera
2016-06-17, 20:12
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Nej det är verkligen inte ett argumentationsfel och ditt exempel är dåligt. Hur magrutor uppkommer kan förklaras ganska enkelt (någon med kunskaper inom biologi/medicin kan förklara vad som gör att dina magmuskler syns eller inte). Därför är historisk data inte lika relevant.

Däremot kan man inte förklara på ett vetenskapligt sätt hur räntorna kommer att förändras. Räntor bestäms av människor, och människor tenderar att gilla att saker "återgår till det normala". Därför är det givetvis relevant att veta vad det "normala" är då det är en nivå människor gärna "vill" att räntan ska ligga på.
Jag kan absolut få rutor på magen om jag ger mig fn på det.
Det är dock inte beroende till någon form av historik.

Precis som med räntorna har vi orsak och verkan. Det är inget som bara händer. Om det däremot är som du verkar hävda att systemet saknar logik kan vi lika gärna få -100 som +100 eller 0
Citera
2016-06-17, 20:30
Medlem
Boräntorna har ju redan börjat stiga så smått, märkligt för bara någon månad sedan sa ni ju att de inte kunde stiga, börjar ni om på en ny nivå nu och hävdar att den inte heller denna gång kommer att höjas ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in