• 5
  • 6
2025-05-22, 22:10
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Det var bara ett missförstånd. Jag vet en hel del om ämnet eftersom jag haft glasögon i ungefär 35 år.
Du är ursäktad.
Citera
2025-05-22, 22:12
Medlem
Battery6s avatar
Papper, cirkelrörelser.

Går det ändå inte bort ta lite diskmedel.
Citera
2025-05-22, 22:14
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battery6
Papper, cirkelrörelser.

Går det ändå inte bort ta lite diskmedel.
Fingrarna bara, pappret kan repa, för du kan ge dig fan på att det sitter ett sandkorn eller liknande.
Citera
2025-05-22, 22:19
Medlem
Battery6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Fingrarna bara, pappret kan repa, för du kan ge dig fan på att det sitter ett sandkorn eller liknande.

Så du ska göra ren dina fettiga glasögon med dina fettiga fingrar? Låter extremt opraktiskt tycker jag. Gjort rent mina glasögon med papper i många år, aldrig fått en repa. Det ska vara enkelt, det ska gå snabbt och det ska vara lättillgängligt. Inget kan slå papper med dom kriterierna!
Citera
2025-05-22, 23:27
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battery6
Så du ska göra ren dina fettiga glasögon med dina fettiga fingrar? Låter extremt opraktiskt tycker jag. Gjort rent mina glasögon med papper i många år, aldrig fått en repa. Det ska vara enkelt, det ska gå snabbt och det ska vara lättillgängligt. Inget kan slå papper med dom kriterierna!
Jag skrev ju att det var med ljummet vatten och med diskmedel.
Är du svag i sinnet ?

Rena våta fingrar repar ej, men den saken är väl svår att fatta ?
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-22 kl. 23:31.
Citera
2025-05-22, 23:37
Medlem
Battery6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag skrev ju att det var med ljummet vatten och med diskmedel.
Är du svag i sinnet ?

Rena fingrar repar ej, men den saken är väl svår att fatta ?

Vet inte vem du skrev det till men det var inte till mig. Rent papper repar inte. Papper funkar utan vatten och diskmedel. Din metod är korkad. Min metod är bäst.
Citera
2025-05-22, 23:39
Medlem
Microfiberduk och spray använder jag.
Citera
2025-05-23, 00:58
Medlem
Aja Bajas avatar
Torka med torr mikrofiberduk. Inget speciellt, bara billiga storpack från Biltema. Efter någon månad brukar de bli sämre och då får min fru dem för att städa med.
Ungefär en gång per månad brukar jag ta med glasögonen in på toaletten och ha på en droppe flytande tvål på glasen och sen skölja av.
Citera
2025-05-23, 13:00
Medlem
Charliework86s avatar
Pappret kan repa har man hört från både affären och olika forum.
Citera
2025-05-23, 13:07
Medlem
Lite tvål på fingrarna (aldrig diskmedel, det är för starkt!) och ljummet vatten, gnid runt på glasen med fingrarna, skölj med kallt vatten, torka med papper.
En optiker lärde mig detta och glasen blir rena som om dom kom direkt från optikern!
Citera
2025-05-23, 17:47
Medlem
MrMarios avatar
Sköljer dem först i ljummet vatten, en klick diskmedel som jag sedan gnuggar in glasen plus nässadlarna med. Sköljer av tills allt skum är borta med ljummet vatten. Torkar dem med en microfibertrasa. Blir i princip alltid perfekt resultat.

Sådana där engångs-våtservetter använder jag bara i absolut nödfall på resor etc, tycker aldrig man får till ett särskilt bra resultat med dem. De kan få bort damm, men är det minsta fett på glasen så sprider de bara runt fettet så det blir en fet grumlig hinna på glasen. Då är det bättre att låta den lilla fettfläcken vara än att försöka få bort den med en sådan våtservett.
Senast redigerad av MrMario 2025-05-23 kl. 17:50.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in