2019-06-01, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Ja som SolumFortistEst skriver så ska HELA 'Disk 1' vara fri från partitioner inför installationen.
Nästan alla EFI/BIOSar behöver en omstart - ibland t.o.m en KALLstart - efter att man tagit bort diskpartitioner. Annars får inte det bootade OSet/installationsmediat korrekt information om placeringen av volymer på de anslutna diskarna. Så många (om-)starter av datorn får man ta sig tid till när man installerar på motsträviga diskar.

Mina "tre-år-senare"-kommentarer:
Om/När jag vill köra Win10 så vill jag förstås köra den senaste versionen/uppgraderingen/uppdateringen.
Eftersom det kommer riktigt rejäla uppgraderingar ca två ggr per år som jag därför har svårt att "tima" med mina egna behov och önskemål, så har jag "gett upp" att försöka upprätthålla en fungerande bootmeny mellan Win10 och andra Windowsversioner.
Dvs jag kopplar in andra diskar när jag vill meny-boota flera äldre Win-installationer, men kopplar ur dessa när jag sätter in Win10-diskar som jag vill hålla uppdaterade. (SATA-kontakterna är ganska snälla och PWR-sladdarna får oftast sitta kvar.)

Jag ser också att du har en annan disk med ca 8,4 TB data på, som jag förmodar att du vill ha kvar men inte har någon lättanvänd backupp på.
Den skulle jag personligen ABSOLUT INTE vilja ha inkopplad medan jag om-/nyinstallerar någon Win-verson alls, och inte heller när Win10 sätter igång sin bi-annual build-uppgradering. Bara för att känna mig helt säker på att den diskens partitionstabell och -typ inte blir "automatiskt uppgraderad".

EDIT:
Eftersom du uppenbarligen har tillräckligt intresse och resurser för att investera i bl.a 10TB-diskar, så skulle jag vilja rekommendera dig att ta dig över "virtualiserings-tröskeln". Det är ju det lätta och praktiska sättet att hantera boot-meny-problemet numera.
Jag bollar enkelt mellan ALLA Win-versioner samt de OS jag hellre kör, genom att virtualisera med ProxMox eller QEMU. Även MS Hyper-V funkar helt okej (och ingår i Win8 och senare), men är lite tristare att administrera i hemmamiljö/singel-dator server.

Tack iconicatab.

Jag får dra mig tillbaka, slicka såren och begrunda vad du säger.
Citera
2019-06-01, 20:35
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Ja som SolumFortistEst skriver så ska HELA 'Disk 1' vara fri från partitioner inför installationen.
Nästan alla EFI/BIOSar behöver en omstart - ibland t.o.m en KALLstart - efter att man tagit bort diskpartitioner. Annars får inte det bootade OSet/installationsmediat korrekt information om placeringen av volymer på de anslutna diskarna. Så många (om-)starter av datorn får man ta sig tid till när man installerar på motsträviga diskar.

Har installerat windows 10 i en partition, efter att jag installerade Arch - med UEFI.
Är osäker på hur den svarar på en linux bootpartition om man skulle sakna UEFI dock.

I PE-miljön kan man av och påmontera åtminstone diskar.
Shift + F10 öppnar kommandprompten och diskpart har en undermeny för drive letter.

Tar man bort bokstaven har man avmonterat disken.
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2019-06-01 kl. 20:42.
Citera
2019-06-01, 21:40
Bannlyst
Jag har en SSD och en vanlig och inga problem med installation, kan det vara att windows 7 inte funkar m disken? Vet att när jag hade win 8 blev bilden suddig och ikonerna för stora, med win 10 ser allt perfekt ut och bilden är knivskarp. Den är också dödligt snabb att starta upp. Tar 3 sekunder att få igång den. Bästa jädra disk jag någonsin haft.
Citera
2019-06-02, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Jag har en SSD och en vanlig och inga problem med installation, kan det vara att windows 7 inte funkar m disken? Vet att när jag hade win 8 blev bilden suddig och ikonerna för stora, med win 10 ser allt perfekt ut och bilden är knivskarp. Den är också dödligt snabb att starta upp. Tar 3 sekunder att få igång den. Bästa jädra disk jag någonsin haft.

Nej, titeln är missvisande. Det handlar om problem med att installera Windows 10 tillsammans med Windows 7.
Citera
2019-06-02, 14:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zamarcand
Nej, titeln är missvisande. Det handlar om problem med att installera Windows 10 tillsammans med Windows 7.
Aaaaaaaaah, partionera diskarna?
Citera
2019-06-02, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Aaaaaaaaah, partionera diskarna?

På varsin disk är det tänkt.
Citera
2019-06-02, 19:27
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
På varsin disk är det tänkt.

MBR läses från den första partitionen från den första disken.

Dock kan Windows 10 möjliggöra dual boot, det gäller dock att disken Windows 10 ligger på ses som SATA-0, NVME-0 eller liknande.

https://www.howtogeek.com/197647/how...indows-7-or-8/

Grub kan annars möjliggöra att man har multipla OS.
Citera
2019-06-03, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
MBR läses från den första partitionen från den första disken.

Dock kan Windows 10 möjliggöra dual boot, det gäller dock att disken Windows 10 ligger på ses som SATA-0, NVME-0 eller liknande.

https://www.howtogeek.com/197647/how...indows-7-or-8/

Grub kan annars möjliggöra att man har multipla OS.

Jag har testat med Windows 7-disken bortkopplad och då ses väl den tilltänkta Windows 10-disken som disk 0.
Citera
2019-06-03, 00:15
Medlem
Citat:
För ett drygt år sedan drog jag igång min nya dator med SSD. Jag hade inte byggt den själv men valt ut komponenterna så jag fick göra en del initieringsarbete själv, installera operativsystem (Windows 7) och så vidare.

När jag nu ska dra igång SSD nummer två för att installera Windows 10 har jag stött på patrull. Installationsprogrammet för Windows 10 säger att disk 1 inte är redo för installation och det verkar inte finnas något sätt att sparka igång den i BIOS.

Jag funderar på om en SSD måste initieras med något medföljande program. Kanske gjorde det för ett år sedan, men har glömt hur jag gick till väga.

Följande bild visar hur ser ut i Diskhantering. Den fungerande Disk 0 har en partition reserverad av systemet, disk 1 har det inte. Är det det som är problemet?

https://minfil.org/j318n3b3b8/ReserveradAvSytemet01.jpg

om du betalat för att den ska monteras ihop får du väl fråga den som byggt ihop maskinen, för det är ju så det fungerar istället för att skapa en massiv tråd på något som är allmänbildning.
Citera
2019-06-03, 00:22
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Jag har testat med Windows 7-disken bortkopplad och då ses väl den tilltänkta Windows 10-disken som disk 0.

Förvisso, men om den byter ordning när du stoppar tillbaks den andra så borde de nog byta kablar med varandra.
Citera
2019-06-03, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stramkurs
om du betalat för att den ska monteras ihop får du väl fråga den som byggt ihop maskinen, för det är ju så det fungerar istället för att skapa en massiv tråd på något som är allmänbildning.

Jag har skapat en tråd. Om du tycker att den är massiv är det väl för att den har engagerat medlemmar till att göra inlägg.

Om att boota olika operativsystem i Windows hör till allmänbildning skulle nätet knappast vara fullt av olika, helt skilda, råd och tips om hur man ska gå tillväga.
Citera
2019-06-03, 02:22
Medlem
Citat:
Jag har skapat en tråd. Om du tycker att den är massiv är det väl för att den har engagerat medlemmar till att göra inlägg.

Om att boota olika operativsystem i Windows hör till allmänbildning skulle nätet knappast vara fullt av olika, helt skilda, råd och tips om hur man ska gå tillväga.

har du fått ett spektrum med svar innebär det att man har låg intelligens, precis som man skapar en tråd på något som man skulle ha fått svar från den man beställt maskinen ifrån men att tala om för en som befinner sig ljusår ifrån normen är som att skita ned sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in