• 1
  • 2
2016-06-13, 15:46
Medlem
För ett drygt år sedan drog jag igång min nya dator med SSD. Jag hade inte byggt den själv men valt ut komponenterna så jag fick göra en del initieringsarbete själv, installera operativsystem (Windows 7) och så vidare.

När jag nu ska dra igång SSD nummer två för att installera Windows 10 har jag stött på patrull. Installationsprogrammet för Windows 10 säger att disk 1 inte är redo för installation och det verkar inte finnas något sätt att sparka igång den i BIOS.

Jag funderar på om en SSD måste initieras med något medföljande program. Kanske gjorde det för ett år sedan, men har glömt hur jag gick till väga.

Följande bild visar hur ser ut i Diskhantering. Den fungerande Disk 0 har en partition reserverad av systemet, disk 1 har det inte. Är det det som är problemet?

https://minfil.org/j318n3b3b8/ReserveradAvSytemet01.jpg
Citera
2016-06-13, 15:54
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Vad händer om du avmonterar bort strömkabeln och SATA-anslutningen på din andra hårddisk? Finner Windows då den nya SSD?
Citera
2016-06-13, 16:01
Medlem
Kolla så att moderkortet är inställt i bios för AHCI och inte IDE
Senast redigerad av crew009 2016-06-13 kl. 16:04.
Citera
2016-06-13, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Vad händer om du avmonterar bort strömkabeln och SATA-anslutningen på din andra hårddisk? Finner Windows då den nya SSD?

Men Windows hittar ju SSD:n i Diskhantering så det verkar inte vara problemet.

Citat:
Ursprungligen postat av crew009
Kolla så att moderkortet är inställt i bios för AHCI och inte IDE

Båda SSD diskarna installerades och och kontrollerades av datorbyggarna så det verkar inte troligt att de skulle ha ställt in dessa olika, det är samma fabrikat och storlek på båda.

Så frågan återstår
: Behöver en SSD (i det här fallet Samsung SSD EVO 850-Series 250GB) initieras av något medföljande program.

Jag har en Samsung-utility på datorn som heter Samsung Magican. Hittar inget initieringsalternativ där.

Såg just att denna utility visar att AHCI mode is ON.
Citera
2016-06-13, 17:32
Medlem

Nej en SSD behöver inte initialiseras på något speciellt sätt som avviker från en vanlig HDD.

Kolla också att det inte ligger något viktigt på G: Skriv i kommandodolken:
Kod:
dir G:\ /A

Försöker du installera "inifrån" Windows, så håller du egentligen på med en uppgradering och kan/får då inte välja Disk 1 (pga Windows bootmetod).

Har du startat datorn från installationsmedia (USB/DVD) så är det lite konstigare.
Det måste då betyda att "experterna" missat att låta Windows fixa GPT/EFI-boot på diskarna.

Om du är nöjd med hur disk 0 funkar idag, så tycker jag du kopplar ur sladdarna ur den medan du installerar Win10 från scratch på den tomma disken (som iofs kommer att kallas Disk 0) i "ensamläget".

Radera samtliga partitioner från installationsprg och skapa ny, så blir det i de flesta fall rätt med EFI+GPT.
Citera
2016-06-13, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab

Nej en SSD behöver inte initialiseras på något speciellt sätt som avviker från en vanlig HDD.

Kolla också att det inte ligger något viktigt på G: Skriv i kommandodolken:
Kod:
dir G:\ /A

Försöker du installera "inifrån" Windows, så håller du egentligen på med en uppgradering och kan/får då inte välja Disk 1 (pga Windows bootmetod).

Har du startat datorn från installationsmedia (USB/DVD) så är det lite konstigare.
Det måste då betyda att "experterna" missat att låta Windows fixa GPT/EFI-boot på diskarna.

Om du är nöjd med hur disk 0 funkar idag, så tycker jag du kopplar ur sladdarna ur den medan du installerar Win10 från scratch på den tomma disken (som iofs kommer att kallas Disk 0) i "ensamläget".

Radera samtliga partitioner från installationsprg och skapa ny, så blir det i de flesta fall rätt med EFI+GPT.

Citat:
C:\Users\Victor>dir g:\ /a
Volymen i enhet G har ingen etikett.
Volymens serienummer är 5A77-3F41

Innehåll i katalogen g:\

2016-06-13 14:08 <KAT> $RECYCLE.BIN
2016-06-13 15:07 <KAT> $WINDOWS.~BT
2016-06-13 14:18 <KAT> System Volume Information
2016-06-13 14:08 485 ZentimoSettings.ini
1 fil(er) 485 byte
3 katalog(er) 249*873*145*856 byte ledigt

C:\Users\Victor>

Jag installerar från DVD. Hämtade ISO-fil from Microsoft.

Det är en ren installation, inte uppgradering.

Två frågor.

1. Varför GPT? Jag har MBR på både den fungerande disk 0 och disk 1.

2. Kan det ha med SecureBoot att göra? Kan Windows trilskas vid installation av Windows 10 där Windows 7 inte hade några invändningar?
Citera
2016-06-13, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zamarcand
Jag installerar från DVD. Hämtade ISO-fil from Microsoft.

Det är en ren installation, inte uppgradering.

Två frågor.

1. Varför GPT? Jag har MBR på både den fungerande disk 0 och disk 1.

2. Kan det ha med SecureBoot att göra? Kan Windows trilskas vid installation av Windows 10 där Windows 7 inte hade några invändningar?

2. Även Windows 7 "ville" helst installera GPT. Men eftersom det då fanns så mycket hårvara kvar som saknade EFI, och så många "var rädda" för x64 fortfarande, så gjorde Win7 på bästa sätt "i smyg" utan att Administratörerna kunde bli misstänksamma.

1. Varför MBR? Omodernt sedan typ tio år...
Citera
2016-06-13, 18:20
Medlem
Citat:
2. Även Windows 7 "ville" helst installera GPT. Men eftersom det då fanns så mycket hårvara kvar som saknade EFI, och så många "var rädda" för x64 fortfarande, så gjorde Win7 på bästa sätt "i smyg" utan att Administratörerna kunde bli misstänksamma.

1. Varför MBR? Omodernt sedan typ tio år...

Jo, det må vara omodernt men det fungerar väl bra på så små diskar som det rör sig om här och eftersom disk 0 har det borde väl disk 1 också acceptera det.

Så tror du att kombination Windows10 & SecureBoot kan vara anledningen?
Citera
2016-06-13, 18:45
Medlem
Citat:
Jo, det må vara omodernt men det fungerar väl bra på så små diskar som det rör sig om här och eftersom disk 0 har det borde väl disk 1 också acceptera det.

Så tror du att kombination Windows10 & SecureBoot kan vara anledningen?

Nej, nej.
Det är MBR som är problemet!

Windows klarar inte dual-boot av "egen installations-kraft".

På MBR använde man tredjepartsstöd typ LiLo eller handredigerade boot-conf efter att ha separatinstallerat diskarna.

Men numera (f.o.m Vista) kan Win "åka snålskjuts" på den moderna UEFI/GPT-standarden.
Citera
2016-06-13, 19:13
Medlem
Citat:
Nej, nej.
Det är MBR som är problemet!

Windows klarar inte dual-boot av "egen installations-kraft".

På MBR använde man tredjepartsstöd typ LiLo eller handredigerade boot-conf efter att ha separatinstallerat diskarna.

Men numera (f.o.m Vista) kan Win "åka snålskjuts" på den moderna UEFI/GPT-standarden.

OK, när jag försöker Konvertera till GPT-disk i Diskhantering så är det alternativet gråmarkerat. Hur gör jag för att komma åt det?

Jag kom underfund med det. Tog bort volymen så att disken blev oinitierad. Sen var det bara att välja GPT. Ska försöka installera Windows 10 senare i kväll.

Tack så mycket för hjälpen så länge.
Senast redigerad av zamarcand 2016-06-13 kl. 19:21. Anledning: Tillägg
Citera
2016-06-13, 19:48
Medlem
Citat:
...
Jag kom underfund med det. Tog bort volymen så att disken blev oinitierad. Sen var det bara att välja GPT. Ska försöka installera Windows 10 senare i kväll.
Som sagt - Gillar du din Win7a så koppla ur den disken medan du provinstallerar W10.
Uppdatera snarast med rätt drivisar och testa ffa grafik, nätverk och audio.
Och försök få till licensvalideringen.

Om/när allt är till belåtenhet så gör du om en clean install med W7-disken inkopplad och efter att ha ställt din UEFI att boota "UEFI First".

Då hjälper W10 till att dual-boota W10/W7 - Men det är INTE helt säkert att W7-disken funkar ensam efteråt!
Citera
2016-06-14, 14:50
Medlem
Citat:
Som sagt - Gillar du din Win7a så koppla ur den disken medan du provinstallerar W10.
Uppdatera snarast med rätt drivisar och testa ffa grafik, nätverk och audio.
Och försök få till licensvalideringen.

Om/när allt är till belåtenhet så gör du om en clean install med W7-disken inkopplad och efter att ha ställt din UEFI att boota "UEFI First".

Då hjälper W10 till att dual-boota W10/W7 - Men det är INTE helt säkert att W7-disken funkar ensam efteråt!

Jag tänkte bara tacka dig för dessa goda råd, det här är mer komplicerat än jag trodde. Installationen av Windows 10 för anstå några dagar så att jag kan skaffa mig åtminstone lite ytliga kunskaper i ämnet, bland annat försöka ta reda på vilka SATA-connectors korresponderar till vilka diskar.

Tänkte bara nämna att jag utöver de två Samsung SDD 128 GB-diskarna även har två Seagate HD 128 128 GB-diskar. Plus naturligtvis en data-disk, Western Digital HD 3 TB.

Alla diskar utom Windows 7-disken är nu konverterade till GPT.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in