Citat:
...
Installationen av Windows 10 för anstå några dagar så att jag kan skaffa mig åtminstone lite ytliga kunskaper i ämnet, bland annat försöka ta reda på vilka SATA-connectors korresponderar till vilka diskar.
Tänkte bara nämna att jag utöver de två Samsung SDD 128 GB-diskarna även har två Seagate HD 128 128 GB-diskar. Plus naturligtvis en data-disk, Western Digital HD 3 TB.
Alla diskar utom Windows 7-disken är nu konverterade till GPT.
Installationen av Windows 10 för anstå några dagar så att jag kan skaffa mig åtminstone lite ytliga kunskaper i ämnet, bland annat försöka ta reda på vilka SATA-connectors korresponderar till vilka diskar.
Tänkte bara nämna att jag utöver de två Samsung SDD 128 GB-diskarna även har två Seagate HD 128 128 GB-diskar. Plus naturligtvis en data-disk, Western Digital HD 3 TB.
Alla diskar utom Windows 7-disken är nu konverterade till GPT.
Då kommer det nog att gå bra!
Om jag hade varit i dina skor hade jag gått vidare så här:
- Först gjort en komprimerad heldisk klon-fil (typ 'partclone') av Win7-disken till WD-3TB.
- Låtit bli att GPT-konvertera Win7 och inte heller kopplat ur den (eller de andra).
- Bootat från Win10 installationsmedia.
- I partitionsverktyget först raderat ev existerande partition(er) på installationsdisken, sedan 'skapat ny' och låtit Windows bestämma sig för de dolda, extrapartitionerna.
Installationspartitionen (Win10-C: ) hade jag begränsat till 111 GB (eller 50% av SSDn. Resten hade jag sparat till nästa OS-installation eller använt senare mha diskmgmt.msc)
Några till take-it-or-leave-it synpunkter/tips:
a) Jag vet inte hur "ljud-känslig" du/din rigg är, men med tre HDD finns ju risk att den "sjunger lite", speciellt när de har samma varvtalsspec. (eg 7200). Men många riggar idag, har ju rejäla grafikkorts- och chassifläktar som överröstar såna ljud.
b) Om du 'alltid' har Tre-TB-disken ansluten, så hade jag 'flyttat' pagingfilen från SSD till stora HDDn (Man vill ju egentlingen inte använda 'swapping', men det är bra att ha nån tillgänglig så det inte blir tvärnit om-ifall...) Dessutom sätter jag den alltid till fix storlek så att inte Windows hjälper till att fragmentera mina filsystem.
Den uppenbara sökvägen till denna inställning (som ju alla kan utantill...), hittas på en engelsk Windows Vista,7,8,10 via:
Computer - Properties - Advanced s.s. - Advanced - Performance - Settings - Advanced - Virtual memory - Change - 'NOT Automatically' - Custom size - Initial 8192 - Maxiimum 8192
Och lägg till H:(?) först - Ta bort C: sedan.
Nu höll jag på att glömma det jag fetade ovan: Du "slipper" att ha koll på Disk-per-Diskkanal. UEFI-definitionen tror inte på att såna som du & jag "vill" hålla reda på Boot-Disk-Order på hårdvarunivå, utan via de "namngivna" boot-alternativen. I GPT får det finnas 'obegränsat' antal primära partitioner, men "boot-flaggan" finns ej mer...
En fördel blir att "restart system" går tillbaka rätt, oavsett valt boot-alternativ. Men boot-order kan upplevas "konstig" varje gång man kopplat i eller ur en disk med bootbar partition.