Citat:
Ursprungligen postat av
zamarcand
Jag får dra mig tillbaka, slicka såren och begrunda vad du säger.
Om vi håller oss till delproblemet att din SSD "inte verkar vara en användbar disk" när du bootat Win(Win10) installationsmedia och pekar ut den disken.
Jag brukar då ge mig f..n på att lyckas ändå med "bara" installationsmediat, och då använda "avancerad kommandotolk", diskpart.exe och ombootningar tills jag lyckas. Och så vitt jag minns har det alltid slutat väl.
Om jag redan på förhand vet att det finns stor risk att denna situtaion upstår, så gör jag hellre:
Koppla ur alla andra diskar.
Boota med valfri/lättillgängligaste Linux-disto i sin "LIVE-version"
Vid kommandotolkens promt skriv kommandot:
Kod:
dd count=4096 if=/dev/zero ibs=512 of=/dev/sda
(Obs: Endast "rätt" disk inkopplad!)
Möjligen kan någon distro behöva varianten:
Kod:
sudo dd count=4096 if=/dev/zero ibs=512 of=/dev/sda
(Piltangenterna och "Home" funkar bra om/när man stavat fel eller vill göra om.)
Kommandot dd(diskdump) avslutas med att visa nån slags summering över datamängd och spenderad tid. Och har då fyllt en tillräckligt stor del av början på disken med nollor så att både partitioner och tabelltyper slutar existera.
Då är det dags att stänga av datorn - "Brutalt" är helt okej, för det finns inga cachear som ska flushas.
Sedan ser BIOS/EFI och Win-bootmedia disken som "oinitierad", vilket är normalläget även för nyköpta diskar för inbyggnad från någon komponentleverantör. (Då "ska" visserligen disken vara fylld med byten "0xE5" i ALLA positioner, men det är lite "överkurs" - nollor räcker bra.
Med denna metod är jag säker på att bara behöva boota två gånger från USB/DVD och en omstart innan installtionen startar.