Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Kragform?
Full cutaway
17,91%
120 röster
Semi cutaway
27,76%
186 röster
Turn-down
5,97%
40 röster
Button-down
44,78%
300 röster
Annat
3,58%
24 röster
2017-03-10, 21:35
  #2401
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Nu är den ju borta sedan länge, men om jag minns rätt hade min första Eton som jag köpte för snart tjugo år sedan också plastknappar.

Jag har precis rensat ut i garderoben och fimpat en gissningsvis 15 år gammal Eton. Okänt vilken slags kollektion/serie den kan ha tillhört, men kanonfint tyg, bland det bästa jag någonsin ägt, och riktigt tjocka knappar, säkerligen 2-3 gånger tjockare än normalt. Men i plast.

Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Jo, så lär det vara. Om jag minns rätt har det under de numera rätt många åren som jag burit skjorta mer eller mindre dagligdags en knapp spruckit, och den var av pärlemor.

Just skjortknappar är nog inte så utsatta. Kavajknappar däremot lever ju farligare.

Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Till saken hör att jag endast handlar skjortor med ofärgade knappar och aldrig kontrasttråd. När jag jämför mina Eton med mina Purple Label, Belvest, Canali, Maftei, Gieves § Hawkes och Sartoria Partenopea Napoli så ser jag överhuvudtaget ingen skillnad mot Eton. Däremot skiljer sig mina Borrellis ut från mängden. Deras Royal Collection är på en helt annan nivå när det gäller både tjockleken och lystern i knapparna. Om du är beredd att punga ut med 4-5000 kr per skjortor rekommenderar jag dessa.

Fast jag vettifan hur mycket just knapparna höjer priset. Många tänker nog "om pärlor är dyrt så måste pärlemor också vara det" och det missförståndet verkar tillverkarna snarast elda på. Vad kostar en knapp? Typ 2 kronor. Och det är till mig som privatperson när jag köper en handfull till en skjorta. Visst, det kanske är sämsta tänkbara kvalitet, vad vet jag, men så jävla stor skillnad kan det knappast vara att det för en skjortfabrikör kan röra sig om mer än tvåsiffrigt belopp per skjorta. Eller?
Citera
2017-03-11, 19:00
  #2402
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Utan att veta exakt vad du åsyftar: Såg du H&K som någon tipsade om nyligen? Som att försöka välja färg på sin T-Ford - alla skjortor 34" i ärmlängd!

Nej, det stämmer väl inte? Ärmlängden varierar med storleken på skjortorna:

http://www.hilditchandkey.co.uk/size-chart.aspx

Däremot verkar de ha tagit bort möjligheten att själv ange exakt vilken ärmlängd man vill ha i samband med beställning.
Citera
2017-03-11, 19:07
  #2403
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Defuniac
Vill dock minnas att jag läste ett reportage med Silvio Albini där han uppgav att dem skickar tyger både till Eton, Stenströms och Oscar Jacobson. Är inte så djupgående insatt, men även om Albini inte använder sig av världens bästa bomull, så har dem väl ett högt anseende som väveri?

Det är säkert inget fel på de tyger Eton använder, men de är långt ifrån de mest exklusiva som går att uppbåda.
Citera
2017-03-11, 19:27
  #2404
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Nej, det stämmer väl inte? Ärmlängden varierar med storleken på skjortorna:

http://www.hilditchandkey.co.uk/size-chart.aspx

Däremot verkar de ha tagit bort möjligheten att själv ange exakt vilken ärmlängd man vill ha i samband med beställning.

Mitt fel. Det var jag som inte hade klickat tillräckligt mycket och på rätt ställen.
__________________
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2017-03-11 kl. 19:37.
Citera
2017-03-11, 22:23
  #2405
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Det är säkert inget fel på de tyger Eton använder, men de är långt ifrån de mest exklusiva som går att uppbåda.
Helt enig i det.
Citera
2017-03-18, 19:59
  #2406
Medlem
H4C35G36s avatar
Hur kan nästan hälften välja button down? Kan någon förklara? Alltid tyckt det var en konstig kragform som jag inte trodde folk använde så mycket. Nu jobbar jag iofs i finansbranschen och vi har väl mer formella skjortor på oss kan jag tänka mig men ändå, väldigt förvånad.
Citera
2017-03-19, 09:30
  #2407
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H4C35G36
Hur kan nästan hälften välja button down? Kan någon förklara? Alltid tyckt det var en konstig kragform som jag inte trodde folk använde så mycket. Nu jobbar jag iofs i finansbranschen och vi har väl mer formella skjortor på oss kan jag tänka mig men ändå, väldigt förvånad.

Perfekt med button down som casual skjorta.
Nu arbetar jag inte i finansbranschen, men mitt arbete kräver kostym och slips och i dessa fall använder jag inte button down.
Citera
2017-03-22, 14:49
  #2408
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Enligt artikeln har man fortfarande en liten produktion i Gånghester utanför Borås där man gör vad man kallar en "lyxskjorta".

En kul sak till från hemsidan:

Citat:
Detaljer som den monokroma knapptråden adderar ett stilfullt och sofistikerat uttryck till din businesslook.

Monokrom knapptråd, vad i fridens namn ska det syfta på? Monokrom är i min värld något som är en och samma färg, och jag har väldigt svårt att förstå vad som skulle vara så oerhört unikt med detta.
Citera
2017-03-22, 21:00
  #2409
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
En kul sak till från hemsidan:



Monokrom knapptråd, vad i fridens namn ska det syfta på? Monokrom är i min värld något som är en och samma färg, och jag har väldigt svårt att förstå vad som skulle vara så oerhört unikt med detta.

Oj, enfärgad knapptråd istället för den psykedeliska flerfärgstråd som skjortknappar vanligen sys fast med! Det låter verkligen sofistikerat värre. Ännu ett tungt skäl att välja Eton.

Skämt åsido, Etons marknadsföring är verkligen av det töntigare slaget.

På ämnet knappar upptäckte jag förresten att Eton tydligen har en särskilt exklusiv linje skjortor som är försedda med pärlemorknappar:

Citat:
Eton DnA består av en rad olika skjortor med fyra olika kragar och kommer i företagets contemporary och slim fit.

Utöver att producera i Sverige har Eton med sin DnA kollektionen ambitionen att ta upp kampen med några av de bästa skjorttillverkarna i världen. Framför allt genom urvalet av några av marknadens finaste bomullstyger, pärlemorknappar samt en rad utökade detaljer så som, löstagbara kraglattor samt den överlappande frontens avslut; en detalj som möjliggör för bättre passform och minskar risken för skjortan att glida upp ur byxorna. Alla skjortor från DnA har ett delat ok vilket enligt somliga möjliggör för en bättre passform men framför allt möjliggör en snyggare mönsterpassning.

Bara priset på pärlemorknappar är minst det tiodubbla mot de vanliga knapparna vilket tillsammans med markant exklusivare tyger och högre arbetslöner genererar inte bara en exklusivare produkt utan även ett högre pris än de vanliga linjerna och kostar runt 2 500 kronor styck. Många tillverkare i detta segment brukar stoltsera med en rad handmoment i varje skjorta så som knapphål och axlar men Eton har valt att behålla sitt koncept med maskinsydda detaljer mycket med motiveringen att precisionen och slitstyrkan ofta blir högre.

http://www.manolo.se/artiklar/artike...ade-in-sweden/


Nuförtiden kostar dessa skjortor lite drygt 3 000 kr. Men då får man ju också en lapp i nacken med ett fotografi av en tant och en gammal farbror:

https://www.etonshirts.com/global/bl...rt-77007244222
Citera
2017-03-22, 23:39
  #2410
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten

Manolo:

Citat:
Bara priset på pärlemorknappar är minst det tiodubbla mot de vanliga knapparna ...


Oj! Minst 10 gånger priset på en liten plastknapp som är... vadå... 10 öre? 20? Låter ju verkligen som en avgörande faktor för prissättningen på en skjorta!

(Ursäkta att jag kommer dragandes med min gamla käpphäst igen, om att pärlemor inte är så fantastiskt exklusivt trots allt)
Citera
2017-03-23, 04:02
  #2411
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Oj, enfärgad knapptråd istället för den psykedeliska flerfärgstråd som skjortknappar vanligen sys fast med! Det låter verkligen sofistikerat värre. Ännu ett tungt skäl att välja Eton.

Skämt åsido, Etons marknadsföring är verkligen av det töntigare slaget.

På ämnet knappar upptäckte jag förresten att Eton tydligen har en särskilt exklusiv linje skjortor som är försedda med pärlemorknappar:



Nuförtiden kostar dessa skjortor lite drygt 3 000 kr. Men då får man ju också en lapp i nacken med ett fotografi av en tant och en gammal farbror:

https://www.etonshirts.com/global/bl...rt-77007244222



Svårt att motivera dessa skjortor för det priset när du kan fynda Finamore, Barba osv lite här och var för mindre än hälften av priset.
Citera
2017-03-23, 05:40
  #2412
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Oj! Minst 10 gånger priset på en liten plastknapp som är... vadå... 10 öre? 20? Låter ju verkligen som en avgörande faktor för prissättningen på en skjorta!

(Ursäkta att jag kommer dragandes med min gamla käpphäst igen, om att pärlemor inte är så fantastiskt exklusivt trots allt)

Låt oss bara för att få ett räkneexempel anta att pärlemorknappar gör varje skjorta 30 kr dyrare att tillverka. Jag såg en artikel som var ett par år gammal där det stod att Eton räknade med att snart sälja en miljon skjortor per år. Det är med andra ord rätt avsevärda belopp som ägarna tjänar på att spara på småsaker av det här slaget.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback