Citat:
Ursprungligen postat av
Nurjenf
Många av dagens religioner är ju oftast låsta och "färdiga", och tillåter sällan några justeringar, utan nyttjas bäst av auktoriteter som belyser vilka delar som är viktigast för stunden, varpå massan löper med.
Några är låsta andra är öppna ... hur som helst ...
Citat:
Vad hade du sett som grund för en religion, vilka "öppningar" ska den tala för, och vilka "Lås" är kanske nödvändiga för att den ska hålla.
Vi kan inte definiera gränserna för religioner, vi har åsiktsfrihet. Men vi kan definiera religioners roll visavi demokrati.
Citat:
Det finns ju en hel del att sikta in sig på, exempelvis skapelsen, både individen och själva världen. Hur ska man framställa dessa på bästa sätt utan att kanske bilda ett ultimatum om det man faktiskt inte vet.?
om du hade varit tvungen att ge med dig till en religion, vad hade du gärna sett varit med, och vise versa?
Bra fråga. Den enda "religion" jag skulle böja mig för är inte en religion i någon egentlig bemärkelse.
Min begreppsvärld hänger inte på en religiös krok. Jag tror på kollektivets gemensamma förmåga att välja, uttryckt som demokrati. Den tanken kommer jag aldrig ge upp.
Den tanken är naturligtvis på en högre abstraktionsnivå än religiöst tänkande. Inga finger som pekar mot himlen ... vi ersätter det med rösträtt och fritt tänkande. Där har du en abstraktion mer användbar än en "gud".
Hoppas det hjälper.