• 1
  • 2
2016-06-11, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nurjenf
fast det där är ju bluff. Dom flesta idéer finns säkert med på ett eller annat hörn. Men då är dom oftast låsta på andra sätt där man byggt upp dom efter speciell ide med nån speciell story för att vidare upplysa om nån speciell grund-story som antagligen har ett obskyrt syfte.

Det är ingen bluff, det är verkligheten.

Många snor från kristendomen.
Citera
2016-06-11, 03:29
Medlem
Citat:
Fiender verkar vara viktiga för att en religion ska kunna gödas. kristendomen har ju sin lite mer obskyrd och tolkas såklart bäst av prästen.

Ja det verkar så men är inte universellt sant. Vissa verkar fungera helt frikopplat från hat och konflikt. En liten religion som "Bahai" verkar helt konfliktfri samtidigt som en stor religion som "Buddism" har samma egenskaper.

Citat:
Islam gillar ju inte kristna och judar så mycket och brinner för det. (lite tydligare här) och lyckad också. Kanske ett framgångskoncept det här med konkreta fiender(?)

Vad tror du det beror på?
Citera
2016-06-11, 03:47
Medlem
Nurjenfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Vad tror du det beror på?
du kan använda det till etnisk favör, b.la
"vi mot dom" är frodande.
Senast redigerad av Nurjenf 2016-06-11 kl. 03:50.
Citera
2016-06-11, 03:55
Medlem
Xemnass avatar
De viktigaste hade nog varit att låta barnen välja själva.
Citera
2016-06-11, 04:14
Medlem
Cornholio.s avatar
Homogenitet såklart eftersom man aldrig kan bygga multietnisk folkgemenskap. Grundbulten i folkgemenskap baseras på homogenitet och då främst rasen men i förlängningen även språk, kultur och region. När det uppstår polarisering så väljs alltid sida efter den naturliga grupptillhörigheten. Om gruppen ej är homogen så skapas det alltid ett vi och ett dom och det är alltid enklare att identifiera sig med sin egna grupp. Titta bara på USA där segregation och splittringen är total även om Hollywood gör sitt bästa att proklamera ut en annan missvisande bild. Anledningen till Trumps frammarsch är i grunden inte Latinamerikansk massinvandring utan snarare rasbaserat. Skolorna är splittrade och uppdelade inte endast utifrån subkultur som tex nörd, hillbilly, rikemansbarn utan snarare främst utifrån rastillhörighet. De afroamerikanska ungarn håller sig på sitt hörn medans de vita håller sig på sitt hörn och mexikanarna på sitt hörn. Det är ingen blandad smältdegel där barn av alla kulörer leker med varandra hursomhelst utan snarare segregerat och då främst på raster och när barnen själva får bestämma, man söker sig helt enkelt till sin egna sort av ren naturlig instinkt eftersom det känns säkert och bekant.
Citera
2016-06-11, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornholio.
Homo ... [edit] ...

Det här är ett forum för filosofi. Ta de ideer och åsikter du har och placera de i korrekt forum. Jag är 100% för åsiktsfrihet men släpp ut dina känslor i rätt forum.

Vi .. jag .. alla vill ha argument. Formulera om din post eller ta den till ett annat forum på flashback.

Bara så du vet, jag försöker inte förtrycka din rätt att säga vad du vill när du känner för det. Men du kan inte bajsa i Filosofi forumet bara för att du är nödig. Gå någon annan stans.

Prop.
Citera
2016-06-11, 08:45
Medlem
Citat:

Vad hade du sett som grund för en religion, vilka "öppningar" ska den tala för, och vilka "Lås" är kanske nödvändiga för att den ska hålla.

Det finns ju en hel del att sikta in sig på, exempelvis skapelsen, både individen och själva världen.
Hur ska man framställa dessa på bästa sätt utan att kanske bilda ett ultimatum om det man faktiskt inte vet.?

om du hade varit tvungen att ge med dig till en religion, vad hade du gärna sett varit med, och vise versa?

1, grunden är Lagarna.

2. Öppningar ? Olika tolkningar av lagarna.

3. Lås är att tvinga på Lagarna.
Citera
2016-06-11, 08:59
Medlem
Andersdamaans avatar
Det är på tok för litet backanaler i det religiösa livet nu för tiden, så skulle den antika romerska religionen återuppstå så skulle jag kunna tänka mig att haka på den.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Backanal
Citera
2016-06-11, 11:06
Medlem
Citat:
om du hade varit tvungen att ge med dig till en religion, vad hade du gärna sett varit med, och vise versa?
Frågan implicerar att den religion vi väljer inte behöver vara sann, bara den är önskvärd. För religioner är beskrivningar av verkligheten och verkligheten är inget vi väljer.

Då vill jag ha en personlig religion.

Om Gud har alla fantastiska egenskaper han tillskrivs, så är han inte hindrad att prata med mig direkt utan ombud.

Då får jag oförvanskade förstahandsuppgifter som går att lita på. Jag gör som Gud vill, jag litar på att Gud pratar på samma sätt med alla andra och styr upp det så att allt går väl. Goda människor skvallrar inte om vad Gud sagt i förtroende, utan går runt och låtsas som de är ateister som aldrig talat med Gud.

Nu när Gud kan implementera sin stora plan genom direktkontakt med människorna, så kan vi leva lyckligt utan krig, religioner, kyrkor, biblar, profeter, religionsundervisning, påsar över huvudet och annat som förpestar tillvaron.
Citera
2016-06-11, 11:37
Medlem
Att allt våld, brott och förtryck fördöms i klartext. Räcker för mig.

Edit: En sak till jag kom på. Att man inte skall födas in i religion. Barn förstår inte hur allt fungerar i samhället. Man bör få välja om man vill vara religiös.
Senast redigerad av murmelzebra 2016-06-11 kl. 11:43.
Citera
2016-06-11, 13:39
Bannlyst
Vad jag vill ha med en religion är en förklaring till förbud så man vet varför det är just ett förbud eller goda råd.

Jag kan förstå att många av reglerna finns för att skydda men eftersom världen utvecklas så borde man haft de mer som goda råd och inte regler.
Ifall skaldjur och fläskkött anses som orent just för att vid fel hantering så kan detta skapa sjukdomar, så förstår jag också att det är ett förbud eftersom man vill undvika problem i sin religion.

Hade man istället sagt ta hand om dig själv och andra hade allt varit för enkelt för skapat en religion, det är bara som att allt handlar om att ha hemliga recept hur man skall lyckas bli en stor grupp och lyckad framgång.

Jag tror på det finns nått men att regler och andlighet går liksom inte ihop, själen är för komplex för göra det hela så enkelt, vi måste ändra lagar i samhället konstant så det gäller ju religioner med.
Citera
2016-06-11, 18:41
Medlem
Cornholio.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Det här är ett forum för filosofi. Ta de ideer och åsikter du har och placera de i korrekt forum. Jag är 100% för åsiktsfrihet men släpp ut dina känslor i rätt forum.

Vi .. jag .. alla vill ha argument. Formulera om din post eller ta den till ett annat forum på flashback.

Bara så du vet, jag försöker inte förtrycka din rätt att säga vad du vill när du känner för det. Men du kan inte bajsa i Filosofi forumet bara för att du är nödig. Gå någon annan stans.

Prop.
Har du inget bättre att komma med eller? Uppenbarligen så gillade du inte mitt svar och försöker därför illegitimera mitt svar igenom en massa nonsens dravel istället för att bemöta. Frågan var vad JAG skulle vilja ha med i en religion och JAG svarade på frågan och förklarade varför jag svarade som jag gjorde. Att religionens följare är en etniskt homogen grupp eftersom det lägger grunden för folkgemenskap!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in