2016-06-11, 19:02
Medlem
elbrujos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Men i så fall: Be din store ledare Jimmie Åkesson om att berätta hur han har tänkt. Då har vi facit i hand om vilka lagar han vill ändra och vilken kunskap han har i medicinska från angående åldersbestämning.

Jag, till skillnad från dig, påstår inte att jag har den kunskapen. Men du vet om FIFA som driver ungdomsturneringar klarar av det så kan vi lösa det. Gå nu iväg och berätta för någon som bryr sig om hur duktig du är på både medicin och juridik. Hej då!

Edit: Tycker det är roligt att din läsförståelse är så låg att du inte klarar av läsa vem jag citerat i min signatur. Angående att Åkesson är min stora ledare. Och du ska vara både jurist och doktor!
Senast redigerad av elbrujo 2016-06-11 kl. 19:04.
Citera
2016-06-11, 19:08
Bannlyst
Citat:
Men i så fall: Be din store ledare Jimmie Åkesson om att berätta hur han har tänkt. Då har vi facit i hand om vilka lagar han vill ändra och vilken kunskap han har i medicinska från angående åldersbestämning.

Vi måste givetvis skjuta till mycket pengar för att återupprätta rättssystemet efter denna astronomiska rättsskandal. Så här illa går det när fläskiga politiker och pk-media drömmer sig iväg.

Grisfesten är över ,, kan man säga
Citera
2016-06-11, 19:09
Medlem
Cornholio.s avatar
Här har vi problemet med SD! Det vill alltså lägga resurser och pengar på detta? Vilket oerhört slöseri!

Istället så borde SD komma med förslaget: Skicka hem alla som redan fått stanna!
Citera
2016-06-11, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbrujo
Jag, till skillnad från dig, påstår inte att jag har den kunskapen. Men du vet om FIFA som driver ungdomsturneringar klarar av det så kan vi lösa det. Gå nu iväg och berätta för någon som bryr sig om hur duktig du är på både medicin och juridik. Hej då!

Edit: Tycker det är roligt att din läsförståelse är så låg att du inte klarar av läsa vem jag citerat i min signatur. Angående att Åkesson är min stora ledare. Och du ska vara både jurist och doktor!

Eftersom du tror att dig ha läsförståelse, så läs en gång vad Åkesson vill, enligt sin debattartikel i DN. Jag har ingen aning varför Åkesson skrivit artikeln men eftersom han är partiledare för SD så antar jag att hans parti har den kunskap som du saknar. I normala fall brukar partiledare ha lite på fötterna innan de skriver debattartiklar. Det som jag saknar i Åkessons artikel är hur SD tänker gå tillväga för att upphäva förvaltningslagen och vilken medicinsk metod SD tänker använda för att bestämma åldern på personer som sökte och fick asyl som ensamkommande för ett antal år sedan och som idag är vuxna.
Citera
2016-06-11, 19:20
Medlem
muppliberals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamaemoros
Helt rätt. Jag är 100% enig i allt JÅ skriver. Precis som den tysta majoriteten är. SDs politik har blivit verklighet utan deras inflytande. Det märks inte minst av att tiggeriet upphört på tunnelbanorna och runt om i Huvudstaden.

Ja.

Alla som bluffar skall synas.
Citera
2016-06-11, 19:22
Medlem
P04s avatar
Citat:
För Sverigedemokrater är det kanske en teknikalitet att skita i vår lagstiftning, exempelvis förvaltningslagen. Enligt nämnda lag krävs det ganska mycket att en beviljad förmån, i detta fall uppehållstillstånd, får återkallas. Jag kan inte se att det finns lagstöd för att kalla in alla personer som under de senaste åren fått uppehållstillstånd enbart på grund av verklig eller påstådd underårighet till någon sorts röntgenundersökning. Mig veterligen finns det inte heller någon medicinsk metod som kan hur visa hur gammal en numera vuxen person var för några år sedan. Men kanske har Åkesson uppfunnit en radiologisk metod som kan visa en persons exakta ålder oavsett hur gammal vederbörande är? Annars förstår jag inte hur man skulle visa att en person som påstod sig vara 17 år några år sedan i själva verket var äldre. Efter 18-20 års åldern är det omöjligt att medicinskt bestämma en persons ålder.
Enligt vad jag kunnat hitta kan åldersbestämningen göras med 99% säkerhet upp till 17-18 år genom handledsröntgen. Efter det är det som du skriver inte möjligt. Det enda man skulle kunna gå på är dokumentation från hemland, första asylland och vittnesmål.
Hur mycket jag än skulle vilja se alla som ljugit om sin ålder få uppehållstillståndet omprövat och även indraget ska man nog inte överskatta möjligheterna att göra det.
Förvaltningslagen är förvisso inget vi ska tumma på, men det finns inget som hindrar att den ändras till att bara omfatta svenska medborgare om det inte redan är så. Medborgarskapet ska givetvis också kunna tas tillbaka vid grov brottslighet eller om det givits på falska grunder och personen har dubbla medborgarskap.
Det finns ingen anledning att uppmuntra fusk i någon sorts flummig filantropisk tankevurpa.
Citera
2016-06-11, 19:26
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Han säger ju det i debattartikeln:
Citat:
Enligt utlänningslagen har Migrationsverket redan idag rätt att återkalla ett uppehållstillstånd om det visar sig att den sökande har ljugit om sina asylskäl eller sin identitet. Mot bakgrund av att Sverige saknat ett fungerande system för ålderbedömningar kräver Sverigedemokraterna av regeringen att man omedelbart tillskjuter resurser för att genomföra medicinska åldersbedömningar på alla som fått asyl i Sverige som ensamkommande flyktingbarn under de senaste åren.
Det är inga problem att medicinskt undersöka någons ålder på ett par år när. Det är precis vad man gör i andra europeiska länder. Givetvis bör man även undersöka andra uppgifter som att den asylsökande uppgett sin egentliga ålder i andra sammanhang som uppgifter från hemlandet eller i sociala medier. Fusket är uppenbarligen väldigt utbrett så lämpligen tillsätter man en speciell enhet som granskar alla fall de senaste åren.
Citera
2016-06-11, 19:29
Medlem
elbrujos avatar
Citat:
Eftersom du tror att dig ha läsförståelse, så läs en gång vad Åkesson vill, enligt sin debattartikel i DN. Jag har ingen aning varför Åkesson skrivit artikeln men eftersom han är partiledare för SD så antar jag att hans parti har den kunskap som du saknar. I normala fall brukar partiledare ha lite på fötterna innan de skriver debattartiklar. Det som jag saknar i Åkessons artikel är hur SD tänker gå tillväga för att upphäva förvaltningslagen och vilken medicinsk metod SD tänker använda för att bestämma åldern på personer som sökte och fick asyl som ensamkommande för ett antal år sedan och som idag är vuxna.

Men du fattar verkligen inte. Man kan ändra lagar! Man kan tillföra klausuler för att bestraffa den som bryter mot lagen och för att införa undantag. Jag vet inte hur mycket mer tydligt jag kan förklara för dig. Men vi tar det en gång till: Förvaltningslagen kan ändras!

När det gäller det medicinska så menar du på fullt allvar att det är medicinskt omöjligt att avgöra exakt ålder. Vad har du för källa på det? Rädda Barnen och Henry Ascher går bort som källa om du tänkt dig det. Jag vet att FIFA ålderstestar vid ungdomsturneringar i fotboll och avgör ålder, i Norge gör man det och i Danmark gör man det. Men enligt dig (totalt okänd användare på Flashback med noll källor för att stödja sina påståenden) kan man inte kan göra det. Därav mitt tidigare påstående: att jag, SD och övriga forumet skiter i dina påståenden. För i verkligheten görs ålderstest hela tiden! Inte i några jävla bananrepubliker heller utan i våra grannländer och av världens största fotbollsorganisation. Kan du få in det i ditt jur.kand, fil. doktor huvud?
Senast redigerad av elbrujo 2016-06-11 kl. 19:35.
Citera
2016-06-11, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Enligt vad jag kunnat hitta kan åldersbestämningen göras med 99% säkerhet upp till 17-18 år genom handledsröntgen. Efter det är det som du skriver inte möjligt. Det enda man skulle kunna gå på är dokumentation från hemland, första asylland och vittnesmål.
Hur mycket jag än skulle vilja se alla som ljugit om sin ålder få uppehållstillståndet omprövat och även indraget ska man nog inte överskatta möjligheterna att göra det.
Förvaltningslagen är förvisso inget vi ska tumma på, men det finns inget som hindrar att den ändras till att bara omfatta svenska medborgare om det inte redan är så. Medborgarskapet ska givetvis också kunna tas tillbaka vid grov brottslighet eller om det givits på falska grunder och personen har dubbla medborgarskap.
Det finns ingen anledning att uppmuntra fusk i någon sorts flummig filantropisk tankevurpa.

Jag tycker att det är bra om medicinska åldersbestämningar bli regel. Däremot är Åkessons förslag ett populistiskt utspel. Redan idag, om det kommer fram information om att den som fick PUT som minderårig egentligen är vuxen, kan uppehållstillstånd återkallas. Under den här tiden som man i Sverige saknat möjlighet att erbjuda medicinska åldersbedömningar (som jag har läst är det från 2012/2013) har dock inte alla påstådda underåriga fått PUT. Åldern är inte heller avgörande i alla ärenden. Om den asylsökande har ett skyddsbehov spelar det mindre roll hur gammal hen är. Åldern är avgörande i de fall att den asylsökande inte har ett skyddsbehov men saknar mottagare i hemlandet. Under hösten 2015 kom det en hel del asylsökande afghaner från Iran till Sverige. De utgör kanske den största delen av ensakommande som nu hanteras av migrationsverket. Dessa personer har oftast inte skyddsbehov men de saknar mottagare i Afghanistan eftersom de har vuxit upp i Iran där deras föräldrar finns. De kan inte utvisas till Iran. Men oavsett att det inte har funnits medicinska metoder att undersöka deras ålder vågar jag påstå att en majoritet av dem ändå bedömts som vuxna av såväl migrationsverket och migrationsdomstolen. De kommer inte att få stanna i Sverige.
Senast redigerad av nantale 2016-06-11 kl. 19:59.
Citera
2016-06-11, 19:46
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Jag tycker att det är bra om medicinska åldersbestämningar bli regel. Däremot är Åkessons förslag ett populistiskt utspel. Redan idag, om det kommer fram information om att den som fick PUT som minderårig egentligen är vuxen, kan uppehållstillstånd återkallas.
Ja och eftersom fusket är väldigt utbrett bör man just därför aktivt leta efter denna information dels medicinskt och genom annan informationsinhämtning. Alltså det Åkesson föreslår.
Citera
2016-06-11, 19:49
Medlem
Sperssons avatar
.
Jag HATAR lögnare.
Därför hoppas jag SD bildar regeringen i nästa val.
Citera
2016-06-11, 19:50
Medlem
Zaedrewss avatar
För det första måste Sverige ta bort detta med PUT per automatik till ensamkommande "barn". Finns liksom inget ställe i hela världen som har detta. Då kommer det också bli ett mindre av ett problem. Sedan givet eftersom nu MI misskött sig och en person som säger sig vara 14 är nu 14 tills då personen begår ett grövre brott då helt plötsligt finns det kontroller osv att göra... Sjukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in