2016-06-11, 14:39
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Tvärtom, här ser vi ett vitalt AF. Att vilja är att kunna. Resten är teknikaliteter.
Sånt. När viljan är stark nog så börjar det hända saker.
Citera
2016-06-11, 14:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stantorman
Helt sant. De massutvisningar som Anders Ygeman pratade om i vintras, han nämnde siffror på uppåt 80000 av de som kom 2015 som ej kommer att få PUT och därför behöva avvisas. Det är helt uppåt väggarna och helt orealistiskt. Det finns inga som helst tekniska, organisatoriska eller personella resurser i Sverige att genomföra detta. Det är bara tomt snack.

Åkessons utspel om utvisning av överåriga ensamkommande, som kan ha bott i Sverige i flera år, skaffat sig ett liv och ett socialt nätverk, avfärdar jag som populism. Det låter bra i teorin men är i praktiken ogenomförbart.

Däremot ska Sverige skyndsamt inrätta metoder för säker medicinsk åldersbedömning. Inrätta ett system med förtroendeläkare, typ Försäkringskassan, så ska ni se att det blir snabba resultat och verkstad.

Det Sverige bör och kan göra är att skyndsamt kapa alla ekonomiska incitament som finns för långvarigt passivt bidragsberoende. Endast så kan vi bli av med välfärdssnyltarna.
Skitprat, fokuserar samhället och ger polis och kriminalvård mer pengar och ett tydligt uppdrag går det att mycket kraftigt öka utvisningstakten.
Citera
2016-06-11, 15:39
Medlem
Vonraks avatar
Nämen?
Var det inte så att den hatiska, fascistiska, rasistiska, nazistiska, främlingsfientliga och rent av galna politik SD stod för aldrig skulle få fäste eller ens inflytande i Sverige?

Var inte alla människor som kom hit på flykt från krig, och blotta tanken på att någon skulle ljuga om sin ålder - det var minsann bara hatpropaganda. Att de matstrejkar, är missnöjda med sina gratisboenden eller ens på något sätt skulle kunna vara en belastning för det svenska samhället, det var ju också fel, till och med extremt fel och hatpropaganda...

Har de stöveltrampande nazisterna i SD, tillsammans med det onda näthatar-Flashback, infiltrerat Sverige och världen? Har de förvandlat vanligt folk till hatiska nazistrasister som vill bygga koncentrationsläger i Kiruna och deportera alla vars släkter bott i Sverige i mindre än 400 år?

Eller är det kanske så att de faktum som alla andra förnekade och bortförklarade som hatpropaganda, faktiskt var sanna, trots allt?
Citera
2016-06-11, 15:41
Medlem
Bra förslag från JÅ/SD.
Det var längesedan jag slutade kritisera SDs politik, den är helt OK.
Men strategin suger fortfarande.
Varför inte publicera sånt här även i alternativa medier?
Tvinga folk att gå från de hjärntvättande massmedierna och besöka lite alternativa medier.

Och ang. diskussionen ifall det är möjligt eller inte att utvisa så många.
För det första så krävs viljan för att det ens ska vara teoretiskt möjligt.
För det andra så, klarar vi av att ta emot hundratusentals människor med allt vad det innebär ekonomiskt och i mankraft så ska vi nog klara av att skicka ut lika många.
Naturligtvis skickar man inte ut exakt alla exakt samma dag.
Man kan ju t.ex sluta ge bidrag till de som inte har rätt till det, det vore en bra start.
Citera
2016-06-11, 15:43
Medlem
SkepticalHippos avatar
Låter helt rimligt. Om jag ljuger för att få bostad betald samt bidrag så blir jag ditsatt för bedrägeri och får betala tillbaka även om det upptäcks flera år senare. Detta trots att jag har betalat skatt till detta land i över 10 år.

Med dessa personer, som inte gjort ett skit för Sverige, verkar man bara tänka "shit happens" och fortsätter ösa in pengar i industrin kring vuxna män. Det är totalt ofattbart.
Citera
2016-06-11, 18:25
Medlem
Studsbolls avatar
Självklart ska det inte löna sig att ljuga och utnyttja systemet ens om systemet är utformat och kontrollerat av kretiner som inte kan skilja ett barn från medelålders herrar. Merparten av de ensamkommande barnen är bevisligen inte barn och alla de som ljugit bör kastas ut omgående. En självklarhet.
Citera
2016-06-11, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Tvärtom, här ser vi ett vitalt AF. Att vilja är att kunna. Resten är teknikaliteter.

För Sverigedemokrater är det kanske en teknikalitet att skita i vår lagstiftning, exempelvis förvaltningslagen. Enligt nämnda lag krävs det ganska mycket att en beviljad förmån, i detta fall uppehållstillstånd, får återkallas. Jag kan inte se att det finns lagstöd för att kalla in alla personer som under de senaste åren fått uppehållstillstånd enbart på grund av verklig eller påstådd underårighet till någon sorts röntgenundersökning. Mig veterligen finns det inte heller någon medicinsk metod som kan hur visa hur gammal en numera vuxen person var för några år sedan. Men kanske har Åkesson uppfunnit en radiologisk metod som kan visa en persons exakta ålder oavsett hur gammal vederbörande är? Annars förstår jag inte hur man skulle visa att en person som påstod sig vara 17 år några år sedan i själva verket var äldre. Efter 18-20 års åldern är det omöjligt att medicinskt bestämma en persons ålder.
Citera
2016-06-11, 18:48
Medlem
elbrujos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
För Sverigedemokrater är det kanske en teknikalitet att skita i vår lagstiftning, exempelvis förvaltningslagen. Enligt nämnda lag krävs det ganska mycket att en beviljad förmån, i detta fall uppehållstillstånd, får återkallas. Jag kan inte se att det finns lagstöd för att kalla in alla personer som under de senaste åren fått uppehållstillstånd enbart på grund av verklig eller påstådd underårighet till någon sorts röntgenundersökning. Mig veterligen finns det inte heller någon medicinsk metod som kan hur visa hur gammal en numera vuxen person var för några år sedan. Men kanske har Åkesson uppfunnit en radiologisk metod som kan visa en persons exakta ålder oavsett hur gammal vederbörande är? Annars förstår jag inte hur man skulle visa att en person som påstod sig vara 17 år några år sedan i själva verket var äldre. Efter 18-20 års åldern är det omöjligt att medicinskt bestämma en persons ålder.

Alla lagar kan ändras. Det finns en märklig tro att lagar och konventioner är av Gud skapade eller är naturlagar, så är det självklart inte. Lagar, de skriver vi människor och vi kan ändra dem. Förvaltningslagen är en av dessa lagar. Du hänger upp dig på teknikaliteter och för övrigt så skiter jag, SD och resten av forumet fullkomligt fan i dina "mig veterligen" och dina så kallade rättskunskaper och kunskaper i medicinska frågor. Finns det vilja så finns det möjligheter, hur fan tror du vi kom ur grottorna...
Citera
2016-06-11, 18:54
Medlem
Håller med om att det är rätt att även i efterhand kontrollera fusket och säkerställa att inte överåriga utnyttjar ett system som var avsett för en viss åldersgrupp.

Bara för att man har slarvat med kontrollen tidigare så kan man inte bara låta det vara. Hur skulle det se ut i andra sammanhang?
Citera
2016-06-11, 18:55
Medlem
nins avatar
Om jag lämnar falska uppgifter till skatteverket så kan de komma flera år senare och rätta detta. Samma logik har vi här med, så ett mycket bra förslag av SD.
Citera
2016-06-11, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbrujo
Alla lagar kan ändras. Det finns en märklig tro att lagar och konventioner är av Gud skapade eller är naturlagar, så är det självklart inte. Lagar, de skriver vi människor och vi kan ändra dem. Förvaltningslagen är en av dessa lagar. Du hänger upp dig på teknikaliteter och för övrigt så skiter jag, SD och resten av forumet fullkomligt fan i dina "mig veterligen" och dina så kallade rättskunskaper och kunskaper i medicinska frågor. Finns det vilja så finns det möjligheter, hur fan tror du vi kom ur grottorna...

Men i så fall: Be din store ledare Jimmie Åkesson om att berätta hur han har tänkt. Då har vi facit i hand om vilka lagar han vill ändra och vilken kunskap han har i medicinska från angående åldersbestämning.
Citera
2016-06-11, 18:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
I en debattartikel i SVD idag kräver Jimmie Åkesson att Regeringen inte bara skyndsamt inför noggranna åldersbedömningar av alla som söker asyl som minderåriga utan även att alla de som redan fått asyl som ensamkommande flyktingbarn de senaste åren ska kontrolleras.

http://www.svd.se/kontrollera-alder-pa-de-som-redan-fatt-stanna/om/debatt

SD slår in ännu en "vad var det vi sa" frispark. Kan man tvinga upp Regeringen på banan denna gång?

SR Ekots granskning av de ensamkommande vuxna:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/743232?programid=3437
Studio ett, Justitieministern om de ensamkommande vuxna:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6448946

Det finns väl inget alternativ för gamm-svetsarn ifall han vill behålla de sista förtroende siffror
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in