• 1
  • 2
2016-08-05, 21:52
Bannlyst
Skillnaden med just Ryssland, och även tex Mongoliet, är att dom faktiskt är modern. Dom har vägar över stor del i landet och kartor, historik, och bokföring av människor.

Däremot i Amazonas fanns det iaf för några år sedan människor som varit helt isolerade just pga att det är så stort och otillgängligt i stora delar.

Man ska komma ihåg att Ryssland är stort, bara kolla på kartan. Det är typ 10 Europa, vilket ändå får en att fundera på hur mycket det finns där. Samtidigt så då det till största del är taiga, Tundra, barrskog, och kyla blir det rätt begränsat vad som skulle kunna hittas.

Mammut... Naej. Tror inte det är möjligt faktiskt. Tänk tex myskoxarna i Härjedalen som plågas av inavel och skulle inte klara sig utan mänsklig hjälp. Så hade det nog sett ut om nu det funnits några enstaka mammut kvar.

Ungefär som att försöka hitta ny art i Sverige. Är det nånstans som chansen är stor att hitta utdöda arter är det regnskog och djungeln som gäller. Skulle själv dra in i djupaste Afrika och söka då det faktiskt är lite utforskat ännu. Fattar inte varför egentligen
Citera
2016-08-07, 23:17
Medlem
Ålens avatar
Insekter, växter och svampar skulle man nog kunna hitta nya arter av. Inte helt omöjligt att det finns, inte minst endemiska arter bland dessa, som fortfarande är att upptäcka. Kanske inte så sexigt som att hitta en ny däggdjursart dock.

Vad tror ni om möjligheten att hitta nya fiskarter i detta geografiska område? Sedan har vi ju underarter av olika djur som finns att kanske upptäcka.

Tänk om ett gäng Flashbackare skulle dra ihop en expedition. Vilket jävla gäng. Blir väl svampförgiftade hela bunten
Citera
2016-08-07, 23:42
Medlem
Jag är också väldigt intresserad av de nordöstliga delarna av Ryssland. Det här verkar vara ett ingenmansland utan dess like. Här härjar skogsmaffian fritt, utan att Rysslands styre ens kan eller kanske vill göra något åt det. Det verkar vara totalt laglöst. I de norra delarna så finner man väldigt stora områden väglöst land som måste vara åtminstone relativt folktomt.

Mitt intresse ligger mer i området jakt och fiske och att få uppleva relativt orörd natur av närapå samma slag vi hade själva i de norra delarna av vårt vackra land för några hundra år sedan. Mygg o knott bekommer mig inte särdeles.

Jag gissar att en resa av det här slaget innebär helikoptertransporter i skramliga vansinnesmaskiner. Det har avskräckt mig hittills. Det och vetskapen att man gärna utnyttjar kapitalstarka västerlänningar så mycket det bara går när det är dags att flyga hem igen, de 20 milen genom tuff terräng. Kanske flyga ut och vandra tillbaks i några veckor. Bila genom halva Ryssland och sedan detta vore en semester helt i min stil. Än så länge har jag inte lyckats övertala min ryskspråkiga kvinna om förträffligheten i denna idé dock.
Citera
2016-08-13, 12:53
Medlem
Returpappers avatar
Enklast är att gå via någon rysk organisatör och följa med på en gruppresa in i ödemarken. Googla det går att finna. Räkna med 10 000 tals kronor och en helt del besvär. Och enahanda natur, taiga gran och myrar. Fy fan.

Kamtjatka är enklare större utbud och vackert och vilt så det räcker. Flyg från Moskva till Petropavlovsk och haka på där. Googla först.
Citera
2016-08-13, 14:05
Medlem
448s avatar
Det sköna är att det går att muta sig fram där en del
för den som är äventyrslysten o få sig feta vildmarksupplevelser.
Typ med tjuvjägare, gammalt KGB folk och så.

Man får ju ha en del stålar o lite värdefulla gåvor som moderna Goretexställ(kan vara nya militära från surplushoppar så fast dom är nya så kostar helställ 1k)så fixar dom tydligen en episk resa år folk.
Betydligt mer styrt i Alaska och Canada om man skall köra samma race där
Citera
2024-12-16, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Idag är bara en av eremiterna, drygt 70-åriga Agafia Lykova, i livet. Hon tycker fortfarande att det är bäst att leva ute i vildmarken, men hon besöker civilisationen då och då - senast i vintras, då hon fick ont och i benet och fick flygas för att få vård.
Agafia lever än.
https://www.youtube.com/watch?v=oqjDBcbVRFM&t=2s
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här