Jag är också väldigt intresserad av de nordöstliga delarna av Ryssland. Det här verkar vara ett ingenmansland utan dess like. Här härjar skogsmaffian fritt, utan att Rysslands styre ens kan eller kanske vill göra något åt det. Det verkar vara totalt laglöst. I de norra delarna så finner man väldigt stora områden väglöst land som måste vara åtminstone relativt folktomt.
Mitt intresse ligger mer i området jakt och fiske och att få uppleva relativt orörd natur av närapå samma slag vi hade själva i de norra delarna av vårt vackra land för några hundra år sedan. Mygg o knott bekommer mig inte särdeles.
Jag gissar att en resa av det här slaget innebär helikoptertransporter i skramliga vansinnesmaskiner. Det har avskräckt mig hittills. Det och vetskapen att man gärna utnyttjar kapitalstarka västerlänningar så mycket det bara går när det är dags att flyga hem igen, de 20 milen genom tuff terräng. Kanske flyga ut och vandra tillbaks i några veckor.

Bila genom halva Ryssland och sedan detta vore en semester helt i min stil. Än så länge har jag inte lyckats övertala min ryskspråkiga kvinna om förträffligheten i denna idé dock.