2016-06-08, 07:30
Medlem
Ambelains avatar
Hela det enorma området från Sibirien och hela vägen bort till Stilla havet i Öster verkar ju bara vare ett enda gigantiskt ingenmansland.

Hur pass utforskat är egentligen det området?
Det känns som något som är allt för stort och oöverblickbart egentligen.

Det borde ju vara den perfekta platsen för oupptäckta djur och allt möjligt, något ingen ens har sett eftersom ingen är där. Mer än på snabb genomresa på dåliga vägar.

Satellitbilderna över området är hur fascinerande som helst att se på, men tyvärr allt för lågupplösta för att få någon vidare detalj.

Finns det ingen här som varit där, en längre tid tex?
Citera
2016-06-08, 08:22
Medlem
448s avatar
Det har ju varit en del expeditioner där - finns diverse vilda kufar och även förvildade familjer/grupper.

Så helt öde är det inte, var nån som vatt där mitt i ödemarken men gömt ryggsäcken och den var stulen.Antagligen nån eremitskogsvilde ...han vatt förvånad och fick ju diverse problem nästan utan grejer 100 tals kilometer från nån by.
Finns ju en del på nätet
Citera
2016-06-10, 01:51
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Det har ju varit en del expeditioner där - finns diverse vilda kufar och även förvildade familjer/grupper.

Så helt öde är det inte, var nån som vatt där mitt i ödemarken men gömt ryggsäcken och den var stulen.Antagligen nån eremitskogsvilde ...han vatt förvånad och fick ju diverse problem nästan utan grejer 100 tals kilometer från nån by.
Finns ju en del på nätet
Kan det inte ha varit en älg som råkat fånga upp ryggsäcken med sina horn, och sen kutat iväg vettskrämd?

Men det är ändå spännande med såna, "förvildade skogseremiter" du skriver om.
Dvs att det finns "ögon" som ser på en även långt ute i ingenmansland, långt från all ära och redighet.

Riktigt fantasieggande med folk som övergett civilisationen och bor som enstöringar mitt ute i storskogen. Det ger en lite tidlös känsla

Tänk också på de gamla ryska berättelserna om "almas", dvs något som liknad big foot där ute i storskogen.
Man fångade in en sådan "almas-kvinna" för lite mer än 100 år sedan i en sån rysk by, och tämjde henne. Hon fick barn och allt, och dna-tester man har gjort på ättlingarna visar på något som hade kunnat vara en parallell människosort, som alltså har kunnat leva vidare där ute i den oändligt stora ryska vildmarken.
Som hela tiden har koll på oss människor - och kanske norpar en och annan ryggsäck =)

Det kanske låter allt för överdrivet, men då ska man samtidigt ha klart för sig att man har hittat skelett i Kina (Red Cave) av en annan sådan parallell människosort, som bara var tio tusen år gammal.
Dvs hur länge levde den sorten vidare efter det skelettets ägare dött?

Och ingen bor ju i de stora ryska storskogarna, så där finns alla möjligheter för sådana att kanske överleva ända fram till idag?

---

Men du skriver om att det ska gå att googla för att hitta mer om dessa strosa vildmarker.

Tyvärr har jag itne hittat så mycket alls.
Det verkar inte finnas så mycket om det, iaf inte i film-format.
Det finns väl En natur-serie som "Rysslands natur", som i ett avsnitt inkluderas Sibirien, men det finns ju så oändligt mycket mer.

Det finns tex urinnevånare som levt där sedan urminnes tider, många olika folkslag och stammar.
Men även om dem finns inte så mycket tyvärr.
Några få enstaka klipp ibland bara.

Och ändå är vissa platser högintressanta - som tex det östra Rysslands vulkaniska område.
Vulkaner överallt, som ryker och bullrar.
Det ser verkligen ut som en annan planet nästan.

Men det hade verkligen varit så spännande att tex få veta mer om såna ursprungsfolk som levt mitt inne i de stora skogarna.
Det är nästan lite om Amazonas indianer, fast i barrskog och med kyla ...
Citera
2016-06-10, 02:37
Medlem
448s avatar
Fasansfulla mygg och knottmängder också....

Såg nån dokumentär om forskare som höll på med arbete där vid tunguskajättemeteoritsmällen.
Luften gick och skära igenom , det var tydligen bibliska mängder flygfän

Jag har hört flera storys i det som man tror är superödemark.
Det var en sån där äventyrsmc kille som slagit läger åt helvette där och lämnat lägret och blivit av med skit...så det finns nog skumma varelser där man minst anar det
Citera
2016-06-10, 05:22
Medlem
Visst är det stort, men inte ens de kallaste och mest avlägsna delarna är helt folktomma och det finns lika bra kartor över större delen av Sibirien som över motsvarande barrskogar och hedmarker i Norrland eller Kanada.

Det finns hundratals infödda stammar av jägare och fiskare i de här områdena och de är vad jag förstår väl kända av ryska/sovjetiska myndigheter ända sedan tsartiden; både deras vanor, deras kultur och språk har varit föremål för ganska mycket studier. Dessutom en vida spridd rysk befolkning i byar och småstäder över hela Sibirien. Den gamla sedvänjan att skicka straffångar österut, ända sedan 1600-talet, har också bidragit till att landet blivit mer utforskat än man kan tro. Att det t ex skulle finnas levande mammutar eller grottbjörnar kvar i någon avkrok är helt uteslutet.
Citera
2016-06-10, 05:25
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Fasansfulla mygg och knottmängder också....

Såg nån dokumentär om forskare som höll på med arbete där vid tunguskajättemeteoritsmällen.
Luften gick och skära igenom , det var tydligen bibliska mängder flygfän

Jag har hört flera storys i det som man tror är superödemark.
Det var en sån där äventyrsmc kille som slagit läger åt helvette där och lämnat lägret och blivit av med skit...så det finns nog skumma varelser där man minst anar det
Jag läste en sak någon gång, minns inte var, om en sådan gubbe, enstöring, som levde mitt ute i den Öst-ryska storskogens vildmarker.
Där roade han sig med att skjuta vargar. Han flådde vargarna och använde sig av deras pälsar till "guldvaskning."
Dvs han hade en flod eller å i närheten av sin hydda där han sänkte ner pälsarna i. Och efter ett tag så hade de blivit så fyllda av guldstoft att de blev helt gyllene.
Han hade hela sin hydda fylld med sådana guld-pälsar.
Citera
2016-06-10, 05:41
Medlem
Roald Dahl ("Tales of the Unexpected") berättade en gång på skoj om en sibirisk by vid namn Kropkinsk där det var så kallt att när dödsfall inträffade under den långa vintern var lokalbefolkningen tvungna att karva av köttet från liken och hänga upp benknotorna på ställningar av trä. Där fick de sedan torka och kylas i vinternatten. Efter en tid, när benen blivit helt renplockade och hårda, tog man ner dem, högg en liten grop i den hårdfrusna marken med yxor och begravde dem där.
Citera
2016-06-10, 06:11
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Roald Dahl ("Tales of the Unexpected") berättade en gång på skoj om en sibirisk by vid namn Kropkinsk där det var så kallt att när dödsfall inträffade under den långa vintern var lokalbefolkningen tvungna att karva av köttet från liken och hänga upp benknotorna på ställningar av trä. Där fick de sedan torka och kylas i vinternatten. Efter en tid, när benen blivit helt renplockade och hårda, tog man ner dem, högg en liten grop i den hårdfrusna marken med yxor och begravde dem där.
Ungefär så gör de i Tibet också.
Men där styckar man upp kroppen i fina portioner förstå, och låter as-gamar få äta rent på benen och knotorna.

Sen sparar man de köttfria benresterna.

Finns fina foto-serier, och filmer, som visar det.
Citera
2016-06-10, 08:28
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Men det är ändå spännande med såna, "förvildade skogseremiter" du skriver om.
Dvs att det finns "ögon" som ser på en även långt ute i ingenmansland, långt från all ära och redighet.

Riktigt fantasieggande med folk som övergett civilisationen och bor som enstöringar mitt ute i storskogen. Det ger en lite tidlös känsla

Jag har också tidigare på FB (i en annan tråd) nämnt den gammaltroende familjen Lykov, som år 1936 tog sin tillflykt ut i mörkaste taigan. De levde där i 42 år utan någon som helst kontakt med omvärlden, utan kännedom om vare sig stora fosterländska krig, sputnikar eller kapprustning. År 1978 blev Lykov-klanens existens känd, och de tvingades börja leva under samma omständigheter som alla andra i Brezjnevs Sovjet. Det flesta orkade inte med det livet någon längre tid.

Idag är bara en av eremiterna, drygt 70-åriga Agafia Lykova, i livet. Hon tycker fortfarande att det är bäst att leva ute i vildmarken, men hon besöker civilisationen då och då - senast i vintras, då hon fick ont och i benet och fick flygas för att få vård.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lykov_family
http://www.smithsonianmag.com/history/for-40-years-this-russian-family-was-cut-off-from-all-human-contact-unaware-of-world-war-ii-7354256/?no-ist

https://en.wikipedia.org/wiki/Agafia_Lykova
https://www.vice.com/read/meet-the-last-lykov-000001-v20n4
https://www.theguardian.com/world/2016/jan/15/siberian-hermit-agafia-lykova-russia-airlifted-to-hospital-over-leg-pain
https://www.theguardian.com/world/2016/jan/19/russian-hermit-agafia-lykova-return-siberian-wilderness
http://siberiantimes.com/other/others/news/n0552-helicopter-rescue-for-russias-loneliest-woman-who-shuns-modern-civilisation/
http://siberiantimes.com/other/others/news/n0563-back-to-the-wilderness-for-remarkable-hermit-agafya-lykova-after-hospital-treatment/
Senast redigerad av Ördög 2016-06-10 kl. 09:01.
Citera
2016-06-12, 13:20
Medlem
Baalzamons avatar
Jag skulle vilja besöka östra halvan av Ryssland, dels området runt Bajkalsjön men också de östligaste delarna. Området närmast kinesiska gränsen verkar ha en väldigt intressant natur även om det finns en del befolkning där.
Citera
2016-06-12, 13:55
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Hela det enorma området från Sibirien och hela vägen bort till Stilla havet i Öster verkar ju bara vare ett enda gigantiskt ingenmansland.

Hur pass utforskat är egentligen det området?
Det känns som något som är allt för stort och oöverblickbart egentligen.

Det borde ju vara den perfekta platsen för oupptäckta djur och allt möjligt, något ingen ens har sett eftersom ingen är där. Mer än på snabb genomresa på dåliga vägar.

Satellitbilderna över området är hur fascinerande som helst att se på, men tyvärr allt för lågupplösta för att få någon vidare detalj.

Finns det ingen här som varit där, en längre tid tex?

Det bistra klimatet under stod del av året medger knappast någon större artrikedom. Det ÄR ganska ont om djur och dom fåtal arter som klarar sig är speciellt anpassade.
Citera
2016-06-14, 04:06
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det bistra klimatet under stod del av året medger knappast någon större artrikedom. Det ÄR ganska ont om djur och dom fåtal arter som klarar sig är speciellt anpassade.
Tja, jag föreställer mig att det är ganska så likt djurlivet/artrikedomen i de kanadensiska storskogarna faktiskt.
Massor av björnar, stora flockar av vargar med sina revir, räv och järv, renar och älgar, etc.
Samt fåglar naturligtvis.

Det är kanske kallt och bistert under vintern där, men det är ingen öken vi talar om. Det är ju trots allt taiga.

"Naturfolk" och sådant "ursprungsfolk" borde väl åtminstone finnas i anknytning till floder och sådant
Men det lilla jag har läst om de sibiriska och öst-ryska folkslagen har ju mest - eller uteslutande faktiskt - handlat om ren-hållande (de har renar alltså) folk.
Dvs inga som har bott i skogen, som de nordamerikanska indianerna.

Och det tycker jag är lite mysko.
Det känns som att det borde finnas såna skogslevande ryska naturfolk, men som kanske inte blivit uppmärksammade i samma utsträckning?
Det är svårt att tanka sig att det är helt folktomt.
När alla andra platser på Jorden ju är befolkade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in