Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-07, 16:13
  #1
Medlem
Hej,

Jag sitter på många köpoäng i bostadskö och studerar men har redan mitt boende löst. Jag funderar därför på att plocka ut en studentlägenhet (i ett fint relativt nybyggt område innanför tullarna i Stockholm) och hyra ut denna i andra hand. Då jag vet att många ettor hyrs ut i sthlm runt 10 000 kr kan detta vara lättförtjänta pengar att dryga ut månadskassan med tänker jag.

Jag har dock en del funderingar. Då hyresvärden antar jag inte skulle godkänna detta så måste detta i så fall ske utan dennes vetskap. Hur stor är risken att åka dit tror ni? Måste mitt namn stå på dörren? Och hur brukar eventuella hyresgäster reagera när de får höra av mig att de bor där i "smyg" och inte får sätta upp deras egna namn på dörren.

Är hela den här planen väldigt dum tror ni?

Tack för input!
Citera
2016-06-07, 16:57
  #2
Medlem
Om du gör det för en släkting eller mycket god vän, så går det att överväga. Men inte för att ha det som inkomstkälla, med för dig okända andrahandshyresgäster.

Första problemet är att du måste skriva dig på lägenheten. Det är något som hyresvärdar kollar numera och det är inte bara i samband med inflyttning utan regelbundet hela tiden. Informationen ligger ju på nätet. Problemet med att få din myndighetspost dit du vill ha den, kan lösas med något som heter "Särskild postadress", men är lite krångligt.

Din andrahandshyresgäst kan inte skriva sig i lägenheten, annars kan det uppstå samboproblem, och det kan också väcka hyresvärdens misstanke.

Se till att är du själv som betalar hyrorna till värden. Värden kollar det också.

Sprid inte information om ditt riktiga boende på sociala medier.

Det är inte ovanligt att grannarna skvallrar för hyresvärden om andrahandsuthyrningar, så om nån hyr i andra hand, så får de hålla sig väl med grannarna.

Det är lätt att tänkta inkomster i stället kan bli utgifter i samband med andrahandsuthyrning. Den trevliga kvinnliga utbytesstudenten, som gladeligen betalar din överhyra på 2000 i månaden, kan skaffa pojkvän, som i sin tur slår sönder lägenheten och inredningen, när han får ett anfall av fylledille.
Han hämtas av polis och du får räkningen.
Citera
2016-06-07, 17:35
  #3
Medlem
Shamdons avatar
Gör du det sofistikerat och väljer ut hyresgäst med lite omsorg så kan du säkert lyckas.
Tycker absolut du ska försöka. Du får inte bara lite mer stålar utan också lite spänning i ditt annars ganska tråkiga lilla liv. Kör i vind!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback