Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-07, 08:43
  #1
Medlem
xxis avatar
Hej,
Under tiden jag pluggade hjälpte mina föräldrar mig att köpa en bostadsrätt. Vi gjorde som så att de har stått för lånet och ungefär hälften av det vi la in kontant. Under tiden jag pluggade har de betalat räntan och jag har betalat avgiften.
Ungefärliga siffror för lite perspektiv:
Bostadsrätten kostade: 700000
Kontant: 50000+50000
Avgiften: 2000


Nu har jag börjat jobba och betala av på det de har lagt ut på räntan, totalt c:a 40000.

Vi ska även lägga om så att jag står som ägare (50/50 nu) och på lånen.

Hur bör vi göra detta så rättvist som möjligt? Bostadsrätten har ökat ganska mycket i värde, jag ska ha över en mäklare som ska värdera i veckan. Dessutom har jag en syster som gör anspråk på en del av vinsten då jag "fick" en lägenhet, men inte hon.
Citera
2016-06-07, 08:49
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xxi
Hej,
Under tiden jag pluggade hjälpte mina föräldrar mig att köpa en bostadsrätt. Vi gjorde som så att de har stått för lånet och ungefär hälften av det vi la in kontant. Under tiden jag pluggade har de betalat räntan och jag har betalat avgiften.
Ungefärliga siffror för lite perspektiv:
Bostadsrätten kostade: 700000
Kontant: 50000+50000
Avgiften: 2000


Nu har jag börjat jobba och betala av på det de har lagt ut på räntan, totalt c:a 40000.

Vi ska även lägga om så att jag står som ägare (50/50 nu) och på lånen.

Hur bör vi göra detta så rättvist som möjligt? Bostadsrätten har ökat ganska mycket i värde, jag ska ha över en mäklare som ska värdera i veckan. Dessutom har jag en syster som gör anspråk på en del av vinsten då jag "fick" en lägenhet, men inte hon.

Haha skämtar du?
Har du lite hyfs borde du inte ens fråga om pengarna av dina föräldrarna, de KÖPTE en lägenhet åt dig och du betalade avgift, det skulle du ändå göra om du bodde i korridor/hyresrätt osv.

Om du nu pluggade i en annan stad kanske de vill att du säljer för att sedan köpa en ny lgh i staden där du vill jobba. Så snacka om det istället för hur mycket pengar du ska få.
Citera
2016-06-07, 09:13
  #3
Moderator
tobess avatar
Du bör få tillbaka det du lagt i kontantinsats förstås, men allt utöver det bör nog tillfalla föräldrarna eftersom de effektivt sett betalat lånet för lägenheten. Du har mer eller mindre bott som hyresgäst i deras lägenhet.
Citera
2016-06-07, 09:49
  #4
Medlem
Utgå från att du äger ca: 7% av lägenheten (50.000 av 700.000) betala därefter 7 % av räntan osv och få sedan din andel alltså 7% efter försäljningen?
Säljs lägenheten för 1 miljon får du alltså 70.000 din vinst blir då 20.000 (minus vad du betalat i räntan på lånet)
Du har tagit en risk eftersom lägenheten istället kunde ha sjunkit i värde och du då hade förlorat pengar, din syrra hade nog i det fallet inte varit så intresserad av att vara med och dela på förlusten.

Din syrra har inte satsat eller riskerat något och ska därför inte ha något, däremot borde hon få samma hjälp och chans med ett banklån. (Det är vad jag tycker)
Citera
2016-06-07, 09:57
  #5
Medlem
Bbobis avatar
Till att börja med. Är din syster 15? Som vuxen håller man inte på sådär.

Sen är det här såklart någonting som är helt upp till er även om vi kan säga vad vi tycker är rätt.

Jag tycker du kan vara ödmjuk och avsäga dig vinsten utöver vad du själv la i kontantsinsats samt kanske en lite del i proportion till din insats. Din insats var 1/16 av totala summan om jag inte är helt sne såhär nyvaken. Inte alla som får son hjälp av sina föräldrar. Dom har ju stått för dom löpande kostnaderna så det ska dom ju få tillbaks.

Alltså innan du börjar tro att du har nån slags rätt till pengarna ska först dina päron kompenseras. Du har ju ingen RÄTT till något någon annan betalat för. Var lite ödmjuk bara. Är vinsten 300k tycker jag det rättvisa vore att du fick tillbaks din insats och 19k utöver det. Med tanke på din otroligt lilla del i köpet och de löpande kostnader som varit.

Men ska ni ens sälja? Du säger att ni ska lägga om lånen bara? Kan du inte köpa ut föräldarna istället? Varför ska dom fortsätta vara ägare i lägenheten om du jobbar? Målet är väl att dom ska vara fria från dig nu när du jobbar.

Mina tankar bara.

Edit: Alltså det är vad jag menar vore någorlunda rättvist mot dina föräldrar rent objektivt. Sen kan man däremot ha en annan synvinkel som förälder.

Du har ingen rätt till vinst bara för att du bott gratis i lägenheten i frågan.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2016-06-07 kl. 10:04.
Citera
2016-06-07, 10:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Men ska ni ens sälja? Du säger att ni ska lägga om lånen bara? Kan du inte köpa ut föräldarna istället? Varför ska dom fortsätta vara ägare i lägenheten om du jobbar? Målet är väl att dom ska vara fria från dig nu när du jobbar.
Mina tankar bara.
Håller med.
Det lättaste är såklart att sälja lägenheten, annars får han såklart betala till sina föräldrar det lägenheten idag värderas till.
Citera
2016-06-07, 10:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Du har ingen rätt till vinst bara för att du bott gratis i lägenheten i frågan.
Han satsade väl 50.000? och han betalade väl hyran själv?
Citera
2016-06-07, 10:12
  #8
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Håller med.
Det lättaste är såklart att sälja lägenheten, annars får han såklart betala till sina föräldrar det lägenheten idag värderas till.

Hade det varit min unge hade jag ju såklart inte utgått från marknadspris utan gett den billigare.

Dock kan ju inte ta ta det för givet för det skulle göra honom till en otacksam person som tar sina föräldrar för givet.

Ts kan hoppas men hans ingång, för att visa att man uppskattar hjälpen man fått och inte är en girig pengasugare så borde han föreslå vad som är rättvist rent ekonomiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Han satsade väl 50.000? och han betalade väl hyran själv?

Ränta och avgift betalade päronen. Dock missade jag att han håller på att betala tillbaks det. My bad.
Citera
2016-06-07, 10:13
  #9
Medlem
virablatiras avatar
Som Bbobi sa, det är upp till er hur ni löser detta och eftersom föräldrarna hjälpt till så antar jag att ni har en bra relation. Man kan ju naturligtvis som några tidigare sagt att dina föräldrar ägt allt men man kan också se det som att du lånat av dom och då ska betala enbart ränta precis som ts redan sagt att han ska göra.
Det viktigaste om din syrra ska känna viss rättvisa är att du betalar alla räntekostnader, även på föräldrarnas kontantinsats. Och om du ska ta över 100% av bostadsrätten så bör du köpa resterande 50% till samma pris som den köptes från början och inte marknadspris eftersom föräldrarna då kommer få en reavinstskatt.

Om syrran din ska ha någon del i detta är upp till dig och föräldrarna. Hon kan känna orättvisa men hon har ingenting att bestämma om här. Har föräldrarna god ekonomi lär hon säkert få sin beskärda del någon dag om hon nu förtjänar det
Citera
2016-06-07, 10:15
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Hade det varit min unge hade jag ju såklart inte utgått från marknadspris utan gett den billigare.
Då skulle man väl även behöva ge syrran något?
Citera
2016-06-07, 10:19
  #11
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Då skulle man väl även behöva ge syrran något?

Varför då?

Föräldrarna har ju inte gett honom pengarna utan det är genom värdeökning i bostaden. Med billigare menar jag inte att dom ska ge den för mindre än dom köpte den.

Det dom borde göra är att lära systern lite jävla vett. TS har fått hjälp att köpa en bostad. Inte pengar i handen. Kanske skulle systern få samam hjälp? Kanske kommer hon få det?
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2016-06-07 kl. 10:22.
Citera
2016-06-07, 10:22
  #12
Medlem
TS betalade du 50.000 i kontantinsats och hyran?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback