Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-06, 21:28
Medlem
laxen69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatsosen
Men kan man bli dömd för stöld?

Om det kan bevisas, så ja, bedrägeri kallas det visst då.
Citera
2016-06-06, 21:44
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Och om man skiter i att visa läkarintyg? Säger att man glömde ta det eller att man tappat bort det.

Kan man inte visa upp ett begärt läkarintyg så har arbetsgivaren rätt att klassificera frånvaron som olovlig frånvaro.

Avsked har diskuterats och är inte aktuellt i det beskrivna fallet om vi pratar om isolerade händelser. Dessutom gäller paragraf 18 i anställningsskyddslagen vilken säger att avskedande får endast ske om arbetstagaren grovt åsidosatt sina skyldigheter mot arbetsgivaren. Situationer som skulle kunna utgöra skäl för avskedande är allvarliga lojalitetsbrott och brottsliga handlingar med koppling till arbetsplatsen.

Avsked är också en betydligt mer ingripande åtgärd än uppsägning som oftast föregås av en varning.
Citera
2016-06-06, 22:00
Medlem
Segermarschens avatar
Citat:
Vad händer om man blir påkommen?
Olovlig frånvaro?

Citat:
Men vad händer om man träffar nån kollega på krogen som är golbög och tjallar till chefen?
Du får inkomma med läkarintyg?

Citat:
Får man en varning först eller blir det sparken direkt?
Uppsägning pga personliga skäl? Eller förmodligen en varning första gången såvida du inte är provanställd.

Citat:
Brukar ni känna att ni förtjänar lite ledigt och drar en rövare ibland?
Nej.

• Det är ovärdigt för ett högt stående folkslag som svenskarna. Att vara hederlig är ett självändamål. Chefen och arbetsplatsen är (oftast) inte din fiende, så varför lura dem på pengar som en jävla jude?
  • Jag mår psykiskt dåligt av att ljuga.
  • Jag ljuger inte trovärdigt.
  • Jag är för snål för att ta karensdagen och lönesänkningen.
  • Tänk om du drar en rövare en vecka och sen blir du sjuk på riktigt nästa vecka (eller kort därefter).
  • Den högre sjukfrånvaron kommer att sticka ut i statistiken och folk kommer fatta att du ljuger. Det ser mycket bättre ut när man har minimal sjukfrånvaro och går till jobbet även när man är sjuk.

Hur lat är du egentligen för att det ska vara värt allt det?

Jag skulle dock inte ``gola.'' Synden straffar sig själv förr eller senare.
Citera
2016-06-06, 22:32
Medlem
Sunimods avatar
Sjukanmäla sig utan att vara sjuk, ja då är man sjuk, i huvudet alltså.

Att kunna sjukanmäla sig och få ersättning för att bli frisk och återhämta sig är en av våra viktigare förmåner. Sådant ska man vara jävligt rädd om.

Alla myglare är orsaken till att det finns karensdagar och att ersättningen inte är 100% av ordinarie lön. Med enbart ärliga vore det riktigt bra men så finns det de jävlarna som ska mygla.

Funkar det inte med nuvarande jobb, alltså att man inte trivs, ja då skaffar man sig ett jobba man trivs med. Klarar man inte av detta får man bita ihop och gilla det man har.

Folk som sjukskriver sig och är friska är jävla parasiter.
Citera
2016-06-06, 22:42
Medlem
Är någon sjukskriven 6 gånger på ett år är det väl vanligt att arbetsgivaren drar igång ett rehabiliteringsprogram via företagshälsovården. Den anställde kallas då till samtal för att utreda vad som kan göras åt det sviktande hälsotillståndet.
Citera
2016-06-06, 22:56
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Vad händer om man blir påkommen? Folk brukar sjukanmäla sig typ 5-6 gånger om året. alltid en vecka i sträck. Men vad händer om man träffar nån kollega på krogen som är golbög och tjallar till chefen? Får man en varning först eller blir det sparken direkt?

Brukar ni känna att ni förtjänar lite ledigt och drar en rövare ibland? Vi är anonyma här så ni behöver inte leka moraltanter

Jag själv skulle aldrig sjukanmäla mig utan att vara sjuk. Jag vill men kan inte ljuga någon "rätt i ansiktet" (på telefon)

Inom vissa yrkeskategorier är det vanligare med sjukskrivningar och då med all säkerhet också av simulanter. Jag tror inte att det skulle hända så mycket om man blir påkommen. Där jag jobbade förut var en del sjukskrivna 36 dagar om året, helt sjukt!! Men jag skulle själv aldrig göra något sådant.
Citera
2016-06-06, 23:06
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Vad händer om man blir påkommen? Folk brukar sjukanmäla sig typ 5-6 gånger om året. alltid en vecka i sträck. Men vad händer om man träffar nån kollega på krogen som är golbög och tjallar till chefen? Får man en varning först eller blir det sparken direkt?

Brukar ni känna att ni förtjänar lite ledigt och drar en rövare ibland? Vi är anonyma här så ni behöver inte leka moraltanter

Jag själv skulle aldrig sjukanmäla mig utan att vara sjuk. Jag vill men kan inte ljuga någon "rätt i ansiktet" (på telefon)

Antingen sjukanmäler du dig och gör rimliga saker, typ handla, hälsar på hos folk, super och knarkar i din lägenhet. Du går inte ut på stan och gör aktiviteter du normalt sett inte gör när du är, just det, sjuk. Det är tur att andra kan tänka åt vissa ibland.
Citera
2016-06-06, 23:27
Medlem
AdFontess avatar
Sjukanmäler man sig utan att vara sjuk, då är det ändå något som är "fel" även om man inte är bokstavligt talat sjuk (fysiskt), så tycker jag att det kan ändå räknas som att man inte mår bra, tycker att det är tydligt tecken på en person som inte trivs tillräckligt. Hög moral, arbetsmoral & pliktkänsla är inte oberoende av trivsel, att man tror på det man gör och att det är betydelsefullt.

Trivs man med sitt jobb, sina arbetskamrater, sig själv i yrkesrollen, sin arbetsgivare etc. så håller man faktiskt inte på med sånt här och sjukanmäler sig utan att vara sjuk.
Citera
2016-06-07, 00:06
Avslutad
Du kan få en varning , även kan det ses som arbetsvägran och få dig sparkad.
Citera
2016-06-07, 00:21
Medlem
Vintergrisens avatar
Beror väl helt och hållet på arbetsgivaren. Kan bli allt ifrån sura miner, varningar, begäran om sjukintyg, till sparken direkt.

Utöver det kan väl arbetsgivaren, om det händer upprepade gånger att någon sjukanmäler sig, välja att koppla in företagshälsovården, vilket nog blir aningen pinsamt om allt bara handlar om att den "sjuke" egentligen har annat för sig.

Personligen kan jag tycka att det inte är hela världen om någon som i övrigt sköter sitt jobb slarvar någon gång och drar till med en "vit lögn" för att komma undan, men sätter man sådant i system så är det förstås en annan femma.
Citera
2016-06-07, 00:37
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanna97
jag har varit sjukskriven 1 vecka på 5 år.
Har du jobbat sen du var 14?

Folk som sjukskriver sig utan att vara sjuka är äckliga parasiter. Kollegorna blir drabbade med tyngre arbetsbörda för att parasiten tycker sig ha "förtjänat" en extra dag ledigt. Vidriga sossar.
Citera
2016-06-07, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag har mestadels VARIT sjuk när jag varit sjukanmäld till jobbet. Jag har inga som helst problem med att bli sedd på stan när jag är hemma o sjuk. Bara för att man orkar ut o handla middag så innebär det inte att man orkar jobba en full dag.

Skulle jag må dåligt av någon anledning skulle jag inte ha problem med att ta mig en sjukvecka.

Sen att synas på krogen under veckans gång är nog inte så lyckat, även om det knappast skulle bli sparken för den saken. Men om du har provanställning ska du vara försiktig.

Shit, jag skäms tom över att gå på apoteket eller vårdcentralen när jag är sjukanmäld -> dvs är utomhus på vägen dit. Men ja, jag är väl kanske lite extrem.

Till ts: Det är väldigt omoraliskt och dina arbetskamrater drabbas utav det först och främst.
Sen mot din arbetsgivare är det väldigt fel att göra också...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in