Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
16-06-07, 07:01
Medlem
Blondiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatsosen
Vad duktiga ni är som sällan är sjuka Frysa ut folk som ni misstänker är låtsassjuka känns en aning barnsligt dock.

Nu var det om att vara just lådsassjuk och inte misstänkt lådsassjuk. Det är jävligt elakt mot imsina arbetskollegor att vara sjuk på lådsas.
Citera
16-06-07, 11:40
Bannlyst
Citat:
Vad händer om man blir påkommen? Folk brukar sjukanmäla sig typ 5-6 gånger om året. alltid en vecka i sträck. Men vad händer om man träffar nån kollega på krogen som är golbög och tjallar till chefen? Får man en varning först eller blir det sparken direkt?

Brukar ni känna att ni förtjänar lite ledigt och drar en rövare ibland? Vi är anonyma här så ni behöver inte leka moraltanter

Jag själv skulle aldrig sjukanmäla mig utan att vara sjuk. Jag vill men kan inte ljuga någon "rätt i ansiktet" (på telefon)
Folk??? Inte fasen gör gemene man det, däremot kanske det tattarna du verkar umgås med....
Citera
16-06-07, 12:21
Bannlyst
Citat:
Men kan man bli dömd för stöld?
Det är nog värre att få sparken och sedan försöka få ett nytt jobb med det i bagaget...
Citera
16-06-07, 12:28
Bannlyst
Citat:
Vad duktiga ni är som sällan är sjuka Frysa ut folk som ni misstänker är låtsassjuka känns en aning barnsligt dock.
Det är dom nog inte, det flesta människor i vårat land är bara sjuka ett par dagar om året. Det är det normala.
Citera
16-06-07, 13:41
Medlem
beror på vilket jobb man utför. En på kontoret som rullar tummarna skulle nog kunna straffas med sparken medan en grov arbetare går lättare undan. Tänk er en platt sättare när denne blir sjuk men kan ändå gå på stranden o bada.
Citera
16-06-07, 16:58
Medlem
På mitt förra jobb, där jag inte trivdes så bra, var det lätt att jag fejksjukskrev mig. Dock endast två-tre dagar samt som mest tre gånger på ett år. Jag var dessutom väldigt noga med att inte gå ut under dessa dagar, förutom en promenad om dagen typ. Hade ingen annan riktig sjukskrivning så mina sjukdagar var bra jämfört med en del andra som jobbade där.

På nuvarande jobb har jag aldrig gjort det, fast där trivs jag bra också så att gå till jobbet är inget problem. Varit sjuk en gång på tre år, då var jag hemma en hel vecka.
Citera
16-06-07, 21:29
Medlem
Jag jobbar med ett relativt fysiskt krävande jobb, och har under ett år nu fått en del sjukdagar mot min vilja.

Dels har man behövt vara hemma en eller två dagar för fysiska saker, sträckt en axel, uppsökt akutvård för man har tappat något på kroppen etc. Eftersom jag ändå inte kan få något gjort på jobbet med fysiska åkommor så kan jag inte "gå till jobbet trots sjuk/skadad"

Utöver det så drar man väl på sig "det vanliga" under ett år, någon magsjuka och nån feberperiod.

Blir jag den första i tråden om jag erkänner att jag har fuskat till mig 4 dagars ledighet i år, genom att vara "magsjuk" när fyra andra på jobbet var magsjuka? (vägrade gå dit med risk för att bli smittad)

Skulle aldrig gola till chefen om jag träffade på någon, och är inget fan av att vara låtsassjuk heller (magsjukan är undantaget som bekräftar regeln)
Citera
16-06-07, 22:11
Medlem
cacas avatar
Beroende på anställningsform kicken direkt, varning samt att man kräver förstadagsintyg dvs du måste varje ggr du blir sjuk måste du gå till doktor som vi anvisar och få läkarintyg på att du är sjuk, brukar ha en mycket förvånande tillfrisknings effekt hos många, nästan så man kan misstänka tidigare fusk!
Citera
16-06-08, 03:14
Medlem
Jag gjorde detta en gång och blev påkommen.

Jag var hemma på en måndag för jag var "sjuk" så sprang ned till den lokala pizzerian för att hämta ut min pizza. När jag väl var hemma och åt så får jag ett sms. "Var pizzan god?"
Citera
16-06-08, 05:57
Medlem
Det enda som kan hända om någon är sjuk ofta är att DU kan få krav på förstadagsintyg. Men då måste företaget betala läkarbesöket dag 1.

Sen om man är sjuk ofta eller chefen ser en på stan har ingen annan inverkan än att du kommer i sämre dager på jobbat.
typ kan få skit arbetsuppgifter, gå miste om pott vid lönehöjning osv...
Citera
16-06-08, 06:38
Medlem
Det finns ju fullt av folk som envisas (eller tvingas?) med att jobba trots att de är sjuka, så det jämnar kanske ut sig?
Citera
16-06-08, 09:18
Medlem
Locutus-of-Borgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Så om t ex en brevbärare tvingas amputera ett ben och blir sjukskriven fram tills pensionen aldrig skall få ut på krogen under den tiden?.
Fast det är ju näppeligen samma sak som att ta sig en vecka ledigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in