Citat:
Ursprungligen postat av
tomatsosen
Har du någon gång konfronterat någon som ringer och är sjuk ofta för att du inte tror på denne? Känns inte som chefer gör det rent generellt utan bara låter det gå. Kanske svårt att konfrontera någon utan bevis iof.
Jag har aldrig varit med om det som chef.
Men misstänker man nåt och personen är under provanställning så är det inget bra, för mig skulle en person som är sjuk mycket under provanställningen inte få jobbet.
Har dessutom varit med att vi på mitt nuvarande jobb krävt förstadagsintyg av anställda. Det har fått effekten att dom slutat vara 'sjuka'.
När vissa blir äldre använder dom vård av barn som ursäkt för att få vara hemma även om barnet är friskt, det vet jag då vissa erkänt det för mig när jag bara varit vanlig anställd.
Dessutom om chefen misstänker fusk med sjukskrivningar och andra grejer händer som är till den anställdes nackdel, försovningar, slarv eller liknande så samlar den anställda ihop till ett 'dåligt saldo' som kan vara till nackdel om den vill söka bättre tjänster eller bättre lön, osv.
Dessa personer brukar dessutom gnälla att dom har sämre lön 'trots att jag gör precis samma sak som X!!'.