Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
16-06-06, 19:25
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatsosen
Vad händer om man blir påkommen? Folk brukar sjukanmäla sig typ 5-6 gånger om året. alltid en vecka i sträck. Men vad händer om man träffar nån kollega på krogen som är golbög och tjallar till chefen? Får man en varning först eller blir det sparken direkt?

Brukar ni känna att ni förtjänar lite ledigt och drar en rövare ibland? Vi är anonyma här så ni behöver inte leka moraltanter

Jag själv skulle aldrig sjukanmäla mig utan att vara sjuk. Jag vill men kan inte ljuga någon "rätt i ansiktet" (på telefon)
Jag har både som anställd och som chef haft en ganska liberal syn på sjukskrivning av typen feber eller så som gör att man är hemma ett par tre dagar. Jag har tänkt att man lika gärna kan vara ute i friska luften om man orkar istället för att sitta hemma bara för att man är sjuk.
Skulle jag se nån som är sjukskriven på krogen däremot skulle jag börja fundera. Orkar man supa orkar man jobba.
Ser jag däremot nån gå och strosa så är det okey enligt mig.

På mitt jobb blir det samtal om man är sjuk 4 gånger på ett år. Vid speciella fall krävs förstadagsintyg från läkare.

Startade föresten en intressant tråd för nåt år sedan om folk som är sjuka titt som tätt..
(FB) Anställda som är 'sjuka' fredag/lördag
Citera
16-06-06, 19:43
Medlem
godboys avatar
Jag håller med Isnatt om att jag inte Heller bryr mig om någon syns på stan då de är sjuka. Att gå ut och röra sig måttligt är bara nyttigt för tillfrisknandeprocessen. Har tidigare själv jobbat som chef och tyckt det är helt ok att se sjukskrivna medarbetare på stan. Dock ej på jättefest eller under supande på krogen.
Citera
16-06-06, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag har både som anställd och som chef haft en ganska liberal syn på sjukskrivning av typen feber eller så som gör att man är hemma ett par tre dagar. Jag har tänkt att man lika gärna kan vara ute i friska luften om man orkar istället för att sitta hemma bara för att man är sjuk.
Skulle jag se nån som är sjukskriven på krogen däremot skulle jag börja fundera. Orkar man supa orkar man jobba.
Ser jag däremot nån gå och strosa så är det okey enligt mig.

På mitt jobb blir det samtal om man är sjuk 4 gånger på ett år. Vid speciella fall krävs förstadagsintyg från läkare.

Startade föresten en intressant tråd för nåt år sedan om folk som är sjuka titt som tätt..
(FB) Anställda som är 'sjuka' fredag/lördag

Har du någon gång konfronterat någon som ringer och är sjuk ofta för att du inte tror på denne? Känns inte som chefer gör det rent generellt utan bara låter det gå. Kanske svårt att konfrontera någon utan bevis iof.
Citera
16-06-06, 19:58
Medlem
godboys avatar
Citat:
Har du någon gång konfronterat någon som ringer och är sjuk ofta för att du inte tror på denne? Känns inte som chefer gör det rent generellt utan bara låter det gå. Kanske svårt att konfrontera någon utan bevis iof.

Jag har haft ett fåtal samtal med medarbetare som varit frånvarande mer än sex ggr på ett år. Detta för att det är landstingets policy, men jag har aldrig sett orsak till att kräva förstadagsintyg då arten på all frånvaro varit naturlig.

Jag är personligen lite emot förstadagsintyg om inte verkliga skäl föreligger. Men om någon råkat på tre förkylningar, två magsjukor och två migrän på ett år så tänker då inte jag kräva nåt förstadagsintyg i a f.
Citera
16-06-06, 19:59
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Jag har aldrig varit med om det som chef.
Men misstänker man nåt och personen är under provanställning så är det inget bra, för mig skulle en person som är sjuk mycket under provanställningen inte få jobbet.
Har dessutom varit med att vi på mitt nuvarande jobb krävt förstadagsintyg av anställda. Det har fått effekten att dom slutat vara 'sjuka'.

När vissa blir äldre använder dom vård av barn som ursäkt för att få vara hemma även om barnet är friskt, det vet jag då vissa erkänt det för mig när jag bara varit vanlig anställd.
Dessutom om chefen misstänker fusk med sjukskrivningar och andra grejer händer som är till den anställdes nackdel, försovningar, slarv eller liknande så samlar den anställda ihop till ett 'dåligt saldo' som kan vara till nackdel om den vill söka bättre tjänster eller bättre lön, osv.
Dessa personer brukar dessutom gnälla att dom har sämre lön 'trots att jag gör precis samma sak som X!!'.
Citera
16-06-06, 20:17
Medlem
Blondiemans avatar
Vem bryr sig om chefen. Däremot irreterande för arbetskollegorna när någon är lådsassjuk. En sådan blir utfryst ganska snabbt.

På minarbetsplats är vi typ sjuka max ett par dagar om året. Sjuk kan man va när man är ledig.
Citera
16-06-06, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondieman
Vem bryr sig om chefen. Däremot irreterande för arbetskollegorna när någon är lådsassjuk. En sådan blir utfryst ganska snabbt.

På minarbetsplats är vi typ sjuka max ett par dagar om året. Sjuk kan man va när man är ledig.

Vad duktiga ni är som sällan är sjuka Frysa ut folk som ni misstänker är låtsassjuka känns en aning barnsligt dock.
Citera
16-06-06, 21:04
Medlem
Zer0Shits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Så om t ex en brevbärare tvingas amputera ett ben och blir sjukskriven fram tills pensionen aldrig skall få ut på krogen under den tiden?.
Nu var dock frågeställningen att sjukanmäla sig utan att vara sjuk.

OnT: Dålig arbetsmoral. Skulle aldrig göra det och skulle inte gola ner om jag såg någon "sjuk" arbetskamrat på krogen. Dock få denne att svettas lite.
Citera
16-06-06, 21:08
Medlem
BiggusDs avatar
Sparken lär du inte få, men jag kan nästan garantera att du kommer att bli beordrad att visa läkarintyg på att du är sjuk nästa gång.
Och nästa gång, och nästa gång...
Citera
16-06-06, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiggusD
Sparken lär du inte få, men jag kan nästan garantera att du kommer att bli beordrad att visa läkarintyg på att du är sjuk nästa gång.
Och nästa gång, och nästa gång...

Och om man skiter i att visa läkarintyg? Säger att man glömde ta det eller att man tappat bort det.
Citera
16-06-06, 21:21
Medlem
Citat:
Och om man skiter i att visa läkarintyg? Säger att man glömde ta det eller att man tappat bort det.
Blir ju ogiltig frånvaro. Man kan inte bara leva på ursäkter hela livet, säger jobbet åt dig att fixa sjukintyg så är det ju ditt ansvar att fixa det.

Däremot vet jag faktiskt inte om dom får be om intyg hur som helst, är säkert olika regler på olika arbetsplatser. På min arbetsplats gäller intyg om man är borta mer än fem dagar i streck eller 5 dagar utspritt över ett år. Har jag för mig iaf, har aldrig behövt ha den typen av intyg eller samtal.

Däremot har jag sjukanmält utan att vara sjuk, då när jag enligt mig varit för utsliten för att jobba, ofta när jag varit ledig 2 nätter på 14 dagar och liknande. Fel? Javisst, men ibland får man sätta sin egna psykiska hälsa före idealet om arbetsmoral.

Däremot skulle jag aldrig sjukanmäla mig för att gå på krogen eller för att jag är bakfull. Framförallt inte när vi har systemet med karensdagar.
Citera
16-06-06, 21:23
Medlem
adressandrings avatar
Jag jobbade på en arbetsplats i början på 00-talet som var minst sagt dysfunktionell. Av nio stycken anställda på avdelningen var det fem kvinnor.

Dessa fem var "sjuka" 2-3 tillfällen per månad. Oftast måndag,tisdag & onsdagar. De sjukanmälde sig alltid söndag kväll eller måndag morgon. Ryggproblem, magont, gått in i väggen och alla deras ursäkter för att de inte klarade av jobbet.

Männen var väl borta i genomsnitt 1-2 tillfällen per månad. Nästan lika illa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in