Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
16-06-06, 18:27
Medlem
Vad händer om man blir påkommen? Folk brukar sjukanmäla sig typ 5-6 gånger om året. alltid en vecka i sträck. Men vad händer om man träffar nån kollega på krogen som är golbög och tjallar till chefen? Får man en varning först eller blir det sparken direkt?

Brukar ni känna att ni förtjänar lite ledigt och drar en rövare ibland? Vi är anonyma här så ni behöver inte leka moraltanter

Jag själv skulle aldrig sjukanmäla mig utan att vara sjuk. Jag vill men kan inte ljuga någon "rätt i ansiktet" (på telefon)
Citera
16-06-06, 18:34
Medlem
Omoralisk handling.
Citera
16-06-06, 18:35
Medlem
laxen69s avatar
De flesta arbetsgivare ser detta som stöld, vilket det också är då de får betala lön till dig utan att du utför något arbete.

Är personen lättersättlig brukar det bli avsked.
Citera
16-06-06, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laxen69
De flesta arbetsgivare ser detta som stöld, vilket det också är då de får betala lön till dig utan att du utför något arbete.

Är personen lättersättlig brukar det bli avsked.

Men kan man bli dömd för stöld?
Citera
16-06-06, 18:37
Medlem
Ghastens avatar
Vet flera som håller på med sånt tyvärr.

Du får en varning om du är fastanställd. Är du vikarie eller konsult lär du ryka om du inte ör ovärderlig.

Men gå på krogen när du är sjuk varför skulle man göra det? Om du nu är låtsassjuk får du väl hålla dej hemma.
Citera
16-06-06, 18:39
Medlem
godboys avatar
Jag har mestadels VARIT sjuk när jag varit sjukanmäld till jobbet. Jag har inga som helst problem med att bli sedd på stan när jag är hemma o sjuk. Bara för att man orkar ut o handla middag så innebär det inte att man orkar jobba en full dag.

Skulle jag må dåligt av någon anledning skulle jag inte ha problem med att ta mig en sjukvecka.

Sen att synas på krogen under veckans gång är nog inte så lyckat, även om det knappast skulle bli sparken för den saken. Men om du har provanställning ska du vara försiktig.
Citera
16-06-06, 18:40
Medlem
TheGrimComedians avatar
Risk för uppsägning existerar ju alltid.. men varför sjuka sig och sedan dra på krogen? Låter ju idiotiskt. Bättre att sjuka sig och sen sitta hemma framför datorn och supa.
Citera
16-06-06, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Vet flera som håller på med sånt tyvärr.

Du får en varning om du är fastanställd. Är du vikarie eller konsult lär du ryka om du inte ör ovärderlig.

Men gå på krogen när du är sjuk varför skulle man göra det? Om du nu är låtsassjuk får du väl hålla dej hemma.

Jag själv skulle aldrig göra det, men har träffat en del kollegor på krogen när dom är "sjuka". Skulle aldrig få för mig att springa till chefen och gola dock
Citera
16-06-06, 18:43
Medlem
Tror du att de flesta sjukskriver sig 5-6ggr per år och dessutom en vecka stöten är du ute och cyklar. De allra flesta är sjukskrivna 1-2veckor per år.

Personligen har jag inget emot att jobba och då jag tjänar hyfsat bra förlorar jag ordentligt på att vara sjukskriven, alltså är jag bara sjukskriven då jag är sjuk.
Citera
16-06-06, 18:48
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatsosen
Men kan man bli dömd för stöld?

Nej, den medlemmen som du citerar sitter och yrar utan kunskaper.
Citera
16-06-06, 18:48
Medlem
Sjukskrivit mig utan att vara sjuk har jag nog inte gjort, däremot har man väl tagit en fuling nån gång man varit sjuk och börjar kvickna till skapligt torsdag eftermiddag eller så och stannat hemma hela veckan även om jag kanske kunnat jobba fredagen.

Är väl inte bara lättja förvisso då det verkar vettigt o bli vad man nu drabbas av helt o hållet så man inte blir liggande igen kort efteråt istället. Men lite lättja för nog erkännas.
Citera
16-06-06, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rorsac
Omoralisk handling.

Så om t ex en brevbärare tvingas amputera ett ben och blir sjukskriven fram tills pensionen aldrig skall få ut på krogen under den tiden?.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in