2016-06-08, 12:02
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugadaddy.
beror på vilket jobb man utför. En på kontoret som rullar tummarna skulle nog kunna straffas med sparken medan en grov arbetare går lättare undan. Tänk er en platt sättare när denne blir sjuk men kan ändå gå på stranden o bada.
Vad gör en platt sättare för arbete?

Men att sjukanmäla sig för att man vill vara ledig är faktiskt inget ovanligt. Gjorde det frekvent själv när jag var yngre fram till den dagen jag hörde på chefens tonfall att jag var avslöjad
Dagen efter var jag frisk igen o sedan var jag färdig med dessa ledigheter.

Vad som kan hända är att företaget tröttnar o sätter in åtgärder. Brukar vanligtvis röra sig om förstadagenintyg
Citera
2016-06-09, 20:19
Medlem
BiggusDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatsosen
Och om man skiter i att visa läkarintyg? Säger att man glömde ta det eller att man tappat bort det.

Du verkar redan ha fått svar på din fråga, men jag svarar ändå

Hade du jobbat för mig så skulle du få ett möte av den mindre trevliga varianten. Där skulle du få chansen att komma med en oerhört bra anledning* till varför jag inte har fått ett intyg. Är jag inte nöjd med din förklaring så skulle jag ge dig en sista chans, och förklara för dig att nästa gång du glömmer brevet från läkaren, behöver du bara oroa dig för arbetsgivartyget du behöver skicka in till a-kassan...

*Alkoholmissbruk är en godkänd anledning, då måste jag enligt lag erbjuda dig rehabilitering.
Citera
2016-12-08, 13:19
Medlem
Kebbabturkens avatar
OBS, inga moralkommentarer om lojalitet mot arbetsgivaren bla bla, det är en arbetsplats som förtjänar att bli snyltade. Söker endast råd/tips

Jag har 4 arbetsdagar kvar på mitt jobb innan jag går på ledighet men känner mig helt torsk och har bokat om min resa några dagar tidigare. Tänkte alltså jobba halva första dagen veckan som kommer sen gå hem efter halva dagen och sjukskriva mig de 3 resterande dagarna då mitt flyg går dagen efter.

Har varit sjuk en dag under halvåret jag arbetat så är ingen som sjuksriver mig ofta. Vi brukar smsa chefen och de svarar bara i stil med krya på dig.

Hur stor är risken att bli påkommen? Resan är egentligen inbokade under en helg så att de skulle tro att jag drar tidigare är orimligt och jag ändå ansökt om den ledigheten flera månader i förväg.

Har ej facebook och postar ändå inget i sociala medier. Tänker mer på om de skulle dra till med förstadags intyg och jag redan har åkt. Vadfan gör man då? Finns ju trots allt en app som heter KRY och du kan genom videosamtal med läkare få intyg men om de bestämmer sig för att jag ska uppsöka en vårdcentral så är jag rökt.

Bästa ursäkten i smset? Influensa? Hör man av sig varje dag man är sjuk med eller hur gör man? Anser att man bara hör av sig att man är sjuk sen får chefen höra av sig om man kommer.

Uppskattar svar omgående

Mvh
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här