2015-09-21, 21:52
Medlem
Isnatts avatar
Halloj.

Har genom åren märkt av att en del människor sjukanmäler sig på fredagar och eller måndagar.
Det finns ett mönster tycker jag mig se då dessa människor oftast är friska veckans andra dagar. Dom är sällan enbart sjuka en onsdag. Jag har varit med om bekanta som tagit 'långhelg' genom att göra så för dom ska iväg och istället för att få nej på en ledighetsansökan så sjukanmäler dom sig. Nån annan hade ett distansförhållande och ville få mer helg liksom.
Det ställer ju ofta till det för övriga arbetskamratet och jag har hört hur det muttras bland kollegor genom åren och fler ser mönster eller anar saker.
Ibland skriver dom på facebook hur dåliga dom är för att verkligen understryka att det är just sjuka dom är och sen kan man ändå se att dom taggas i ett inlägg eller är med nån kompis.

Är det fler som märkt av det här? Vad beror det oftast på, alkoholrelaterat?
Senast redigerad av Isnatt 2015-09-21 kl. 21:57.
Citera
2015-09-21, 21:53
Bannlyst
Dom super till det dom dagarna dom är lediga.
Citera
2015-09-21, 21:55
Medlem
Absolut.
Jobbar på ett företag med 100anställda. Man ser ofta ett mönster på att folk är borta på fredagar.

Jag personligen får grov bakisångest ibland efter en allt för tung helg, speciellt om det har varit firma fest. Därav har det förekommit att jag har varit borta Måndagar för att vila upp mig/skärpa till mig(till 99.9% har det aldrig hänt något som jag borde ha ångest över men ändå så har man det ^^ )
Citera
2015-09-21, 22:04
Medlem
Mönstret om måndagar håller jag helt klart med om, men det kan ju bero på många anledningar.

Jag tycker snarare att folk som varit sjuka hela veckan OFTA kommer tillbaka på just fredagar. Så att de kan gå ut och festa utan att någon tycker det är konstigt, om de skulle träffa en kollega på stan.
Citera
2015-09-21, 22:07
Medlem
Barney Calhouns avatar
Det är ett känt faktum att minst 40% av sjukfrånvaron bland dagtidsarbetare inträffar just på fredagar och måndagar.
Citera
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Mönstret om måndagar håller jag helt klart med om, men det kan ju bero på många anledningar.

Jag tycker snarare att folk som varit sjuka hela veckan OFTA kommer tillbaka på just fredagar. Så att de kan gå ut och festa utan att någon tycker det är konstigt, om de skulle träffa en kollega på stan.
Det såg jag oftare när jag var under 30 tror jag. Att folk 'plötsligt' kom tillbaka till jobbet just för att kunna göra saker på helgen.
Citera
Medlem
Sweetnrtims avatar
Vanligt på mitt jobb också. Speciellt vid storhelger kan jag medge.

Men detta är enbart Svenskar som gör har jag märkt.
Citera
2015-09-21, 22:09
Medlem
Sebzors avatar
Folk som sjukskriver sig på fredagar och måndagar kan inte gilla sitt jobb.
Citera
2015-09-21, 22:10
Medlem
Tog "ledigt" en måndag för ett par veckor sedan. Anledning: Jag var så satans bakis att jag vågade helt enkelt inte jobba. Inget jag gör regelbundet dock.
Citera
2015-09-21, 22:13
Medlem
AA_Swedens avatar
På min arbetsplats (ca 2000 anställda) så sker sjukskrivningarna till största del på måndagar kl 14:00 och frisk blir man kl 08:00 på måndagen efter. Slump eller...
Citera
2015-09-21, 22:20
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA_Sweden
På min arbetsplats (ca 2000 anställda) så sker sjukskrivningarna till största del på måndagar kl 14:00 och frisk blir man kl 08:00 på måndagen efter. Slump eller...

Slipper karensdag? Eller?
Citera
2015-09-21, 22:21
Medlem
No.90-Kleists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Det är ett känt faktum att minst 40% av sjukfrånvaron bland dagtidsarbetare inträffar just på fredagar och måndagar.
Det beror främst på att 40 % av arbetsveckan är två dagar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in