• 1
  • 2
2003-07-13, 02:59
Medlem
The Punishers avatar
Jag har igr, med samtal med en blivande Psykolog, frgat denne vad ett Deja-vu egentligen r, han kunde inte ge mig ngot svar. Ngon som kan detta? grna ngot konkret.
Citera
2003-07-13, 11:25
Medlem
molemans avatar
Har vi inte hrt denna frgan frr?
Citera
2003-07-13, 13:46
Medlem
kezoos avatar
r ocks bra nyfiken p detta...

En rolig sak som hnde mig fr ett par dagar sedan var att sammtidigt som jag skrev "ut i rymden" p icq av ngon anledning s sa dom det precis sammtidigt p tv. Detta var inte ntt deja-vu, men rkna ut sannolikheten p den...
Citera
2003-07-13, 19:54
Medlem
scratchys avatar
Tills dess vi fr nt mera kunskapsgrundat svar vill jag tillta mig att spekulera lite.

Jag tror det kan vara s att deja vu uppstr nr man r med om ngot men inte hnger med riktigt. Man typ dagdrmmer och uppfattar det som sker med lgre grad av "nrvaro" n vanligt. Man registrerar nd det som hnder, och nr man "vaknar till" igen och yrvaket registerar vad som hnt s ligger det redan lagrat i minnet. D kanske knslan av att ha upplevt det hela tidigare uppstr. Min erfaremhet av deja vu r att man fr det i avspnda situationer som inte krver total fokus. Man sitter runt fikabordet p jobbet och snackar eller gr lugnt p en gata. Jag tror inte det hnder vid ex bungyjump eller nr man koncentrerar sig p ngot.
Citera
2003-07-13, 20:28
Medlem
nn sa till mig att deja-vu var nnting som att hjrnan inte hnger med riktigt ibland...
gonen ser vad ju dom ser, men ibland s hnder nt me hjrnan s dom signalerna inte kommer fram direkt...
( sork i pumpen eller nt... daaaaahahaha! )
men s nr dom signalerna kommer fram blir de precis som man har sett de frut, fast de va bara ngra sekunder sen..
sen uppfattar man allt som vanligt igen fr hjrnan kommer ifatt gonen ungefr....
den som sa de till mig sa att de va vetenskapligt bevisat...
s klaga inte p mig om de inte e s..
men tills nn kommer me en bttre frklaring tror ja p de
Citera
2003-07-13, 21:11
Medlem
The Punishers avatar
En religis uppfattning kan ven vara s att; Deja-vu r att vi redan har upplevt denna situationen i ett tidigare liv.
Fr mig r ett Deja-vu en upplevelse av att ngot kommer att hnda. Ibland farliga saker, t.ex. att jag kommer ka p stryk, och drav ndrar jag mitt beetende-mnster. Det knns som att jag har varit dr frut etc.
Jag kper docj scratchys teori om att hjrnan inte hnger med, fr om jag tnker efter s har alla mina dejavun uppsttt nr jag varit i mina dagdrmmar eller p fikapaus hr fljer i vrigt Nationalencyklopedins benmning p Deja-vu;

dj vu [dezavy] (fr., av dj 'redan' och vu 'sett'), knsla av att man upplevt ngot tidigare; t.ex. om man besker en stad fr frsta gngen i sitt liv och drvid upplever att man varit dr tidigare. Motsvarande upplevelse finns p hrselns omrde (dj entendu). Dj vu kan vxla med upplevelsen att fr frsta gngen se ngot som i sjlva verket borde vara vlbekant (jamais vu, 'aldrig sett'). Upplevelserna frekommer srskilt vid uttrttning och ibland i mer uttalad form vid temporallobsepilepsi, dvs. epilepsi som utgr frn tinningloben.
Citera
2003-07-14, 00:59
Medlem
deja-vu:
du ser en sak och hjrnan uppfattar det 2 ggr... vilket ger att du fr en knsla av att du sett eller upplevt samma sak frut vilket var kanske en nanosekund tidigare...
en annnan teori r att du kanske sg mnniskan i gonvrn och ditt undermedvetna snappade upp utseendet + en eventuell konversation personen hade med ngon annan utan att tnka p det. vilket gr att du kan tro att du vet saker om personen nr du sedan vnder dig om fr att se den...

sen finns det sjlvklart dom som hvdar saker om att dom kan namn-a-la-saida-style vilket jag inte alls anser har ntt med deja-vu att gra utan andra psykologiska/psykoparanormala anledningar
Citera
2003-07-15, 04:10
Medlem
snuffiss avatar
Annars kan man ju alltid tro p Matrix-frklaringen...
Citera
2003-07-16, 07:00
Medlem
Brukar ha dejavu p saker som hnt mig en vecka sen, eller, det knns som en vecka sen

Det r en skn knsla, men blir helt tom i huvudet ett tag.
Citera
2003-07-16, 12:52
Medlem
kezoos avatar
Nja, det dr med att hjrnan inte hnger med kper jag inte riktigt, ibland s kan jag f knslan att jag har spelat detta spel frut, fast jag har inte det utan jag drmde det fr ett par r sedan. Det r nog lite knepigare n s tror jag.. :?
Citera
2003-07-18, 22:36
Medlem
Jag har sjlv upplevt deja-vu vid ett antal tillfllen, hnde mej senast p jobbet fr ca 1 mnad sen...frst s va de ett tillflle d jag skulle packa upp snus elle nt, s vnde jag mej till hger kollade p min arbetskamrat fick en knsla visste vad de va han skulle frga mej...ass detta va rtt galet me tanke p att vi itne hade ngn diskution, utan han skulle frga mej ngt jag visste precis va de va, s ca 1 sekund innan han skulle stlla frgan s gav jag honom svaret i form av " n jag vet inte vart den r.."
han kollade p mej som om jag vore ett spke... 8O

eftert kom jag p att jag mste ha drmt detta innan....

efter ca 1 vecka hnde de som fick mej tnka om...
gick runt p jobbet me en mopp, nynnade p nn 80-tals lt....sen s slutade jag upp, gick runt tnkte lite....s va de reklam p radion, ca 3 sekunder innan dem skulle stta igng spela en lt s brjade jag sjunga p en techno lt ( everybody's free med rozalla ) gissa till min frvning vilken lt dem spelade p radion?? juste ni har rtt..!! hur som helst, jag tnkte "vafan de mste va slumpen..." :roll:

s jag fortsatte me skura golvet, efter 15 minuter skulle dem spela upp en annan lt hnde precis sakka sak fast d va de " sonique med lten it feels so good" d slog de mej: e de mjligt att jag visste att detta skulle spelas p radion ox eller? en gng ok kanske lsumpen men tv ggr :idea: :idea: ....

de va de...har haft ett par till deja-vu:s men komemr inte ihg dessa nu...
lt hra va ni tycker om min historia??

Ciao!
Citera
2003-08-06, 12:32
Medlem
crawlys avatar
I normala fall ser du ngonting och analyserar detta innan det lagras som ett minne.
Vid en deja vu upplevelse lagras det du ser som ett minne innan du analyserat det och drfr knns det som om du upplever det igen.
1. Du ser en elefant
2. Bilden av elefanten lagras som ett minne
3. Du tnker -Cool, en elefant.
4. Din hjrna letar efter tidigare mten med elefanter och hittar #2
5. Voila

Medans det normala allts vore...
1. Ser elefanten
2. Tnker -Cool, en elefant
3. Lagrar minnet av mtet med detta djur

S tror jag att det r.
Citera
  • 1