Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2003-08-06, 12:40
äldre konto (old)
Ej medlem
Re: Deja-Vu

Citat:
Ursprungligen postat av The Punisher
Jag har igår, med samtal med en blivande Psykolog, frågat denne vad ett Deja-vu egentligen är, han kunde inte ge mig något svar. Någon som kan detta? gärna något konkret.

Det är ingen som vet helt 100 vad det är som sker, men den förhärskande teorin är att hjärnan "hickar till" under en mikrosekund eller nått, och att du på så vis tycker dig "sett detta tidigare", alltså någon mikrosekund tidigare...
Citera
2003-08-06, 12:46
äldre konto (old)
Ej medlem
Re: Deja-Vu

Jahapp, man kanske skulle läsa tråden först...
Citera
2003-08-07, 09:01
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
I normala fall ser du någonting och analyserar detta innan det lagras som ett minne.
Vid en deja vu upplevelse lagras det du ser som ett minne innan du analyserat det och därför känns det som om du upplever det igen.
1. Du ser en elefant
2. Bilden av elefanten lagras som ett minne
3. Du tänker -Cool, en elefant.
4. Din hjärna letar efter tidigare möten med elefanter och hittar #2
5. Voila

Medans det normala alltså vore...
1. Ser elefanten
2. Tänker -Cool, en elefant
3. Lagrar minnet av mötet med detta djur

Så tror jag att det är.

Låter väldigt möjligt faktiskt...

En annan tanke är att det vi tror är deja vu egentligen inte är en upprepning av synintryck utanb av t ex lukt och hörsel:

1. Du ser en elefant och känner lukten av pommes frites och hör en unge skrika.

2. Hjärnan söker i minnet och minns när du var på McDonalds och får både lukt- och hörselintryck att stämma.

3. Hjärnans minnesarkiv skickar en signal att du känner igen detta men att något är fel...
Citera
2003-09-01, 22:02
Awaiting Email Confirmation
ViciousMes avatar
Men hur förklarar man att man inleder en konversation med någon, främmande eller vän, och efter ett tag så inser man att man vet precis vad den andra personen ska säga, och på vilket sätt den ska säga det?
Det har ofta hänt att jag varit så säker på vad den andra personen ska säga så jag kunnat skriva ner det på papper innan den säger något.
Citera
2003-09-02, 01:25
Medlem
crawlys avatar
Kan vara så att du känner personen väldigt bra och därför kan "förutsäja" vad personen kommer att säja eller så kanske du är en väldigt bra människokännare.
Citera
2003-09-02, 16:30
Awaiting Email Confirmation
ViciousMes avatar
Men man kan väl inte förtusäga en hel konversation på det viset? Man kan ju ofta kanske klura ut vad det är för sorts person och hur den beter sig, men inte innehållet i dess meningen, ord för ord.
Citera
2003-09-02, 17:00
Medlem
Zeromatics avatar
Jag tror ändå att hjärnan 'laggar', helt enkelt. Har du någonsin HUNNIT
skriva ned eller säga vad personen ska säga innan han/hon sagt det?

Däremot funderade jag och några vänner på hur det skulle kunna vara
om man hela tiden gick omkring med deja-vu-fenomenet, och alltså
upplevde ALLT som något redan upplevt, allt skulle vara förutsägbart,
men inte såpass förutsägbart att man hann förvåna sina vänner genom
att säga vad de är på väg att säga innan de hinner säga det (hänger
ni med?). Kanske med träning dock, vad vet jag..

Hur som helst skulle nog världen kännas ganska tråkig om allt gick i
konstant deja-vu.

Tänk om man kunde öka effekten och tolka vad ens sinnesintryck
säger en först efter ca. 5 sekunder, du skulle tro att du kunde se
in i framtiden, men antagligen skulle du bara vara otroligt "efter".
Citera
2003-09-05, 01:52
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Förklaringsmodell för déja-vu

Om du föreställer dig hjärnan som ett väldigt stort och platt nätstängsel, ett sånt stängsel som brukar vara två meter högt och gå runt fotbollsplaner och liknande. Föreställ dig ett sånt nät, fast väldigt stort, säg 100 meter högt och 100 meter brett. Du har det här stängslet framför dig, liggande platt på marken. Elektriska signaler går genom stänglet, eftersom stängslet är knutet i knutpunkter kan signalerna välja vilken väg dom ska ta, och det spelar egentligen ingen roll vilken väg dom tar, bara dom blir olika. Kombinationsmöjligheterna är inte oändliga, men antalet kombinationer är i alla fall väldigt högt. När du upplever saker och ting i din omvärld strömmar elektriska signaler genom nätet och och når dig, varje intryck, varje sak du ser, hör, känner, luktar, smakar på ger signaler som strömmar genom stängslet och når din hjärna. Varje enskilt intryck tar dessutom en individuell väg.

Du har ett äpple framför dig och blir sugen på att ta en tugga. Du biter i äpplet, och då skapas en individuell bana i nätsstängslet. Nästa gång du ser ett äpple som du tuggar skapas en ny bana, en bana som ligger på eller väldigt nära den gamla banan. Man kan säga att hjärnan "minns" det första äpplet, precis som i fysiken är hjärnan lat av sig och tar det minsta motståndets lag. Det första äpplet har skapat ett spår, vägen är redan uppkörd när signalen kommer från det andra äpplet. Att banorna ligger väldigt nära varandra beror på att omständigheterna och intrycken är liknande, du kanske har en fruktskål på bordet i lägenheten, du ser samma saker runt omkring dig, känner samma smak, du kanske till och med bara äter frukt på eftermiddagen när du har kommit hem från jobbet och sitter i din fåtölj och läser tidningen. Att banorna inte är helt identiska beror på att vissa intryck inte stämmer överens. Radion kanske är på och spelar en annan melodi, det kanske är senare tid på dygnet och mörkt ute, du kanske fryser eller är förbannad på att flickvännen inte har diskat.

Känslomässiga minnen skapas genom associationer. Ju mer saker som kan kopplas ihop med andra saker, desto mer komplexare och betydelsefullare blir minnena. Säg att du blir lycklig när du äter äpplen. Varför blir du det ? När du tar en tugga går en signal genom stängslet och når din hjärna. Du tar en tugga och blir lycklig, men du vet inte varför, då delar sig signalen nånstans på vägen och går åt två håll, den första äpplesignalen går vidare i sin trygga bana, den andra signalen letar vidare kors och tvärs genom stängslet och hamnar till slut bredvid en bred fåra med andra liknande "lycko" signaler. Eftersom signalen fortfarande har lite äpple i sig ser den ganska snabbt dom andra signalerna som har med äpplen att göra och lägger sig och pratar med dom. Där pratar dom en stund om äpplen och lycka, och den starkaste av dom, en signal som heter "äpplen och flickvänner", säger att den största lyckan som överhuvudtaget finns när det gäller äpplen är den gången du och din flickvän kysste varandra för första gången, efter att ha ätit äppelpaj tillsammans på en fest. Det är nu du kommer på varför du blir lycklig av äpplen. Du gillar äpplen därför att det får dig att tänka på kyssar och flickvänner.

Déja-vu är ett trick eller spratt som hjärnan spelar oss, man kan säga att det blir en felkoppling i el-schemat, signaler hoppar över varandra och fortsätter i andra spår. Eftersom hjärnan fungerar på kemisk-elektrisk nivå är den heller inte okänslig för elektriska problem. Déja-vu är en sorts loop eller feedback som gör att ett intrycks signal delar på sig, en del av signalen fortsätter och en del försvinner någonannanstans för att med en viss fördröjning komma tillbaka i spåret igen. Det som händer är att hjärnan tycker att den ser samma sak hända två gånger i rad, när det egentligen bara är samma händelse, fast med viss information försenad på vägen. Déja-vu händer för det mesta i skeenden och situationer som vi ser eller gör väldigt ofta. Om vi går klädda i samma kläder i samma korridor vid samma tid varje morgon på väg till kontoret, och vi tänker samma "snart är det fredag!" tankar, så får signalerna likartade mönster. Ju mer lika dom blir desto lättare är det för signalerna att gå in i samma fotspår, till slut kan det bli nästan som tvångstankar, att vissa situationer lättare får in oss i vissa tankemönster, exprimentet med Pavlvos Hund visar ungefär samma sak.
Citera
2003-09-12, 00:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xavi
Jag har själv upplevt deja-vu vid ett antal tillfällen, hände mej senast på jobbet för ca 1 månad sen...först så va de ett tillfälle då jag skulle packa upp snus elle nåt, så vände jag mej till höger kollade på min arbetskamrat å fick en känsla å visste vad de va han skulle fråga mej...asså detta va rätt galet me tanke på att vi itne hade ngn diskution, utan han skulle fårga mej ngt å jag visste precis va de va, så ca 1 sekund innan han skulle ställa frågan så gav jag honom svaret i form av " nä jag vet inte vart den är.."
han kollade på mej som om jag vore ett spöke... 8O

efteråt kom jag på att jag måste ha drömt detta innan....

efter ca 1 vecka hände de som fick mej å tänka om...
gick runt på jobbet me en mopp, å nynnade på nån 80-tals låt....sen så slutade jag upp, gick runt tänkte lite....så va de reklam på radion, ca 3 sekunder innan dem skulle sätta igång å spela en låt så började jag sjunga på en techno låt ( everybody's free med rozalla ) gissa till min förvåning vilken låt dem spelade på radion?? juste ni har rätt..!! hur som helst, jag tänkte "vafan de måste va slumpen..." :roll:

så jag fortsatte me å skura golvet, efter 15 minuter skulle dem spela upp en annan låt hände precis sakka sak fast då va de " sonique med låten it feels so good" då slog de mej: e de möjligt att jag visste att detta skulle spelas på radion oxå eller? en gång ok kanske lsumpen men två ggr :idea: :idea: ....

de va de...har haft ett par till deja-vu:s men komemr inte ihåg dessa nu...
låt höra va ni tycker om min historia??

Ciao!

Hehe, kan det bero på att dagens radio har en playlist på ca 25 låtar? :-) Chansen att pricka rätt är ju rätt stor!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in