Citat:
Ursprungligen postat av
CentroX
Ibismysteriet var uppdelat i fyra avsnitt och r nog de mest spnnande jag lst i serievg. Jag kommer ihg dem som barn. r det ngon som har tidningarna?
Citat:
Ursprungligen postat av
AndyMcCoy
Var det inte fem delar?
Eller blandar jag ihop med nn annan story?
Var det inte den nr det var en trstav med stentavlor till?
Citat:
Ursprungligen postat av
Popesize
Ibismysteriet hittas i #21-24/1993
Tror att jag kan ha ngot enstaka nummer, men jag kan blanda i hop det med ngot annat ventyr med egypiskt tema.
Du tnker p Den gyllene Runans gta, som gick i #16-20/1988
Bde Ibismysteriet och Den Gyllene Runans Gta r riktiga klassiker i svensk Fantomen-utgivning. De fljer ett rtt specifikt "recept" som teranvnts flera gnger i Fantomen-fljetnger med vernaturliga och arkeologiska teman (ven "dets spjut" och "Djvulens bibliotek", som gick p 90-talet, och "De vises sten" frn 00-talet, fljer samma mnster, och evighetsfljetongen "Mrkrets hjrta" p 90-talet var en ovanligt utdragen version):
I frsta avsnittet mter Fantomen en mystisk person som tycks vara vldigt gammal eller rentav oddlig (och som ofta misstar Fantomen fr en av hans frfder, och fller ngon replik i stil med "Det var tvhundra r sedan vi sgs senast, maskerade man!"). Fljande tv-tre avsnitt gr ut p att Fantomen grver ned sig i krnikorna och frkovrar sig i ngra frfders mten med den urldrige demonen, trollkarlen eller vad det nu r, fr att hitta ledtrdar till hans nyfunna antagonists onda planer (ofta ngon variant av vrldsherravlde eller kanske ngot mer personligt agg mot vr blkldde hjlte) och eventuella svagheter. Sista avsnittet r ett dramatiskt mte i nutid dr den oddlige r nstan framme vid sitt slutml, och ntligen (ofta genom att lura Fantomen att agera guide) r framme vid den plats han skt efter i hundratals r. Fantomen konstaterar att detta r den mrkligaste och farligaste motstndare han mtt, sedan frgrs personen ifrga fr alltid.
Detta r ingen kritik, dessa historier r ofta vlskrivna, atmosfriska och spnnande. Det r bara lite lustigt att de alla fljer ett s tydligt mnster, som en Indiana Jones-film ungefr.