2018-07-03, 07:31
Moderator
Popesizes avatar
Kan sakna Stan Lyndes westerns. Både Rick o'Shay och Latigo var trevliga serier.
Citera
2018-07-03, 11:55
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Kan sakna Stan Lyndes westerns. Både Rick o'Shay och Latigo var trevliga serier.
Rick o' Shay gillade jag som fan. Annars var jag väldigt svag för Kari Leppänens science fiction-stories. Särskilt Achilles Wiggen så klart.

Såg precis att det har ju kommit massor av avsnitt av Wiggen sen jag sist läste honom. Nu jävlar blir det till att jaga på seriebodar och liknande.
Citera
2018-11-12, 18:28
Medlem
BassReevess avatar
Fantomen läggs ned..i Norge. Hur ser det ut i Sverige?

https://www.dagbladet.no/kultur/fant...s-ned/70448440
Citera
2018-11-12, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BassReeves

Här lever den vidare. I alla fall har man planerat för utgivningen 2019 har man meddelat på Fantis Facebook-sida. Eller om det var i tidningen?.
Citera
2018-11-12, 23:07
Medlem
BassReevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Här lever den vidare. I alla fall har man planerat för utgivningen 2019 har man meddelat på Fantis Facebook-sida. Eller om det var i tidningen?.

Jag tror folk generellt sett läser mindre. Lite synd.
Minns förr i tiden när man väntade på att den nya Kalle Anka skulle komma i posten.
Kanske man ska starta en prenumeration..?
Citera
2018-11-13, 09:47
Medlem
Citat:
Minns förr i tiden när man väntade på att den nya Kalle Anka skulle komma i posten.
Klart folk läser mindre. Det finns snap chat och Xbox idag. Försök hitta en unge som läser frivilligt.

Med det sagt så finns det givetvis en marknad för serier även framöver. Fast kanske mot en mer nischad målgrupp.

Om tio år, istället för en allmän Fantomentidning med halvhyfsade äventyr och lite biserier så kanske det produceras en mer påkostad Fantomentidning i säg ... sex till åtta nummer per år. Lite mer som den amerikanska stilen.

Typ såhär:
http://moonstonebooks.com/shop/category.aspx?catid=24

Vem vet?

Sedan är det ju förstås mycket upp till ägande förlag (King Features Syndicate) vad de vill göra med sin figur. Just nu verkar de liknöjda med utvecklingen.
http://kingfeatures.com/licensing/li...s/the-phantom/

Jämför vad KFS gjort med/för Fantomen med vad Marvel och DC gjort för sina figurer de senaste 15-20 åren ...
Senast redigerad av byggare bob 2018-11-13 kl. 09:55.
Citera
2018-12-26, 08:39
Medlem
Citat:

They were already selling less copies in the 90s (i believe they sold 100k in 1986), also from 2013 it was only for sale once a month.......when they cant even sell 10k then you know theyre in trouble
Citera
2019-01-07, 11:04
Medlem
Citat:
Jag läser inte mindre, dock så köper jag ej längre serier översatt till svenska, beställer engelskspråkigt på nätet.
Är väl där problemet ligger kanske, vi med riktig passion för serier föredrar på originalspråk medans de som var ytligt intresserade gick vidare med sysslor på internet eller mobilen?
Citera
2019-01-09, 21:28
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenomorph-ball
Är väl där problemet ligger kanske, vi med riktig passion för serier föredrar på originalspråk medans de som var ytligt intresserade gick vidare med sysslor på internet eller mobilen?
Själv har jag uppenbarligen inte den riktiga passionen, för inte läser jag Pondus och Nemi på norska, japansk manga på japanska, de många italienska serierna i Kalla Ankas pocket på italienska, eller ens Tintin på franska. Läser förvisso den danska albumsviten Danmark besat på danska för närvarande, men hade föredragit den svenska översättningen om jag hade haft den till hands. Fantomen har jag uteslutande läst på svenska.

Är imponerad av er med den riktiga passionen!
Senast redigerad av schizophrenia 2019-01-09 kl. 21:39.
Citera
2019-01-09, 22:53
Medlem
Svenska är ju dock originalspråk för Fantomen då det är en ”svensk” serie producerad på licens - förvisso av ett team över hela världen. Men den svenska produktionen ges väl inte ut på engelska?
Citera
2019-01-09, 23:02
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosetti
Svenska är ju dock originalspråk för Fantomen då det är en ”svensk” serie producerad på licens - förvisso av ett team över hela världen.
En stor andel av alla Fantomen-serier jag har läst var de som gavs ut i Sverige under 50-talet, dels de som kunde läsas i serietidningen med samma namn och dels diverse julalbum. Det var ingen "svensk" serie på den tiden. Numera är det förstås en annan sak.
Citera
2019-01-09, 23:08
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosetti
Svenska är ju dock originalspråk för Fantomen då det är en ”svensk” serie producerad på licens - förvisso av ett team över hela världen. Men den svenska produktionen ges väl inte ut på engelska?
Rätt mycket har publicerats i Australien. Se här.
Senast redigerad av schizophrenia 2019-01-09 kl. 23:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in