2014-10-07, 11:18
Medlem
Tammers avatar
Kul att se att Fantomen fortfarande finns som serie. Läste den entusiastiskt när jag växte upp på 70-talet, det var Fantomen, Tarzan, Läderlappen (och Robin) och Stålmannen förstås, som var de stora hjältarna då. Trodde inte att den djungeltränade Fantomen i sina blå trikåer hade nån plats i dagen samhälle, men trevligt alltså att han fortfarande lever.
På den tiden fanns en annan serie som bilaga i Fantomen, en serie som vore helt omöjlig idag. Den hette Mandrake, och huvudpersonen var nån sorts magiker som bekämpade busarna med hypnos och trolleritricks. Men det bästa var att han hade en medhjälpare, en jättestor neger i leopardskinn, vars uppgift vara att ta hand om muskeljobbet åt Mandrake.
Tror inte det konceptet skulle gå hem idag...
Citera
2014-10-11, 02:21
Medlem
Propagandadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalkabel
Triaderna?
Andra bra följetongar var den gyllene runans gåta (hette den så?), och så mycket man orkade läsa av Mörkrets Hjärta, hur var det, kom den ngnsin som album?

Kan det ha varit följetongen "Djävulens broderskap", där Fantis kuskade runt i Asien och slogs mot en ninja i Maos mausoleum för att sen åka till Thailand. "Gyllene runan" är fortfarande svensk Fantomenutgivnings absoluta topp. Den satta ju formen för otaliga, sämre, följetånger under åren.

Och så "Mörkrets hjärta", ja. Det blev väl en eller två "Specialkrönikor" av den, inklusive en senare producerad pendang som kretsade kring hemliga budskap i Arnold Böcklins "Totesinsel"? Tyvärr växte ju plotten till ett monster som dels, till stora delar, var perforerad av logiska luckor och fånigheter, och dels inte kunde stympas för att få plats på 5 sidor/nummer. Synd som fan, för den innehöll även mycket coola idéer, karaktärer och kopplingar till tidigare olösta Fantomenmysterier.
Citera
2014-10-21, 10:36
Medlem
Swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Kul att se att Fantomen fortfarande finns som serie. Läste den entusiastiskt när jag växte upp på 70-talet, det var Fantomen, Tarzan, Läderlappen (och Robin) och Stålmannen förstås, som var de stora hjältarna då. Trodde inte att den djungeltränade Fantomen i sina blå trikåer hade nån plats i dagen samhälle, men trevligt alltså att han fortfarande lever.
På den tiden fanns en annan serie som bilaga i Fantomen, en serie som vore helt omöjlig idag. Den hette Mandrake, och huvudpersonen var nån sorts magiker som bekämpade busarna med hypnos och trolleritricks. Men det bästa var att han hade en medhjälpare, en jättestor neger i leopardskinn, vars uppgift vara att ta hand om muskeljobbet åt Mandrake.
Tror inte det konceptet skulle gå hem idag...

Tror han hette Lothar och du har nog rätt, skulle inte bli långlivad idag.
// Swan
Citera
2014-10-21, 13:51
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juckloz
Varför hette Fantomen Dragos på 70-talet ?

Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Man blandade ihop figuren med Lee Falks andra hjälte Mandrake, som på danska hette/heter just Dragos.

Edit: Det finns tydligen konkurrerande uppfattningar:
http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Dragos
Tror jag läste någonstans att Dagstidningsstripparna var första gången fantomen presenterades i Sverige,och då kallades han Dragos.
Sedan gav ju bonnier ut Fantomen som egen tidning under namnet fantomen ,men dagtidningarna fortsatte med att kalla honom Dragos väldigt länge.

Citat:
Ursprungligen postat av Swan
Tror han hette Lothar och du har nog rätt, skulle inte bli långlivad idag.
// Swan

Lothar ändrades ju rejält under tidens gång. hans Fez försvann ,även Leopardmönstret ,liksom att han blev Prins ,och att hans fästmö var prinsessa som låg och solade uppe på Xanadu tillsammans med Mandrakes Fästmö Narda som väl också var prinsessa.
men största skillnaden var väl hur Lothar tilltalade Mandrake..
Citera
2014-10-22, 16:17
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Tror jag läste någonstans att Dagstidningsstripparna var första gången fantomen presenterades i Sverige,och då kallades han Dragos.
Sedan gav ju bonnier ut Fantomen som egen tidning under namnet fantomen ,men dagtidningarna fortsatte med att kalla honom Dragos väldigt länge.

Lothar ändrades ju rejält under tidens gång. hans Fez försvann ,även Leopardmönstret ,liksom att han blev Prins ,och att hans fästmö var prinsessa som låg och solade uppe på Xanadu tillsammans med Mandrakes Fästmö Narda som väl också var prinsessa.
men största skillnaden var väl hur Lothar tilltalade Mandrake..
Lothar är väl född prins, men avsade sig titeln för att äventyra med Mandrake. Och leopardskinnet blev väl en skjorta istället. Narda är prinsessa, fast jag har för mig att hon inte använder titeln. Där emot är jag osäker på om Karma, Lothars flickvän var prinsessa. -Där emot vet jag att hon var/är fotomodell.

Sen har vi ju Hojo, också -Mandrakes kock, mästare i kampsport och chef för ett hemligt agentnätverk (pratar genom en robot), som jag tror heter "InterIntel" eller något sådant.

Fast detta är väl OT, och Mandrake skulle kunna vara en egen tråd.
Citera
2015-01-25, 19:23
Medlem
Augustbeasts avatar
Vad är skillnaden på original utgåvan av Fantomen Nr 1 1950 och den nya som kom med nåt nummer på 90 talet?
Citera
2015-01-26, 08:42
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Augustbeast
Vad är skillnaden på original utgåvan av Fantomen Nr 1 1950 och den nya som kom med nåt nummer på 90 talet?
Med största sannolikhet värdet, och kanske något märke på den nya faksimilen, som talar om att det är en kopia.
Citera
2015-01-26, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Augustbeast
Den mest uppenbara skillnaden är att i originalet stod det ordet "Fantomen" överst på sidorna med Fantomenäventyret.

Det saknas i kopian.

Sedan är det förstås skillnad på kvalitet i papper, tryck och klamrar men för en ovan kan det var svårt att se utan att ha en av varje att jämföra med.
Citera
2015-02-10, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Den mest uppenbara skillnaden är att i originalet stod det ordet "Fantomen" överst på sidorna med Fantomenäventyret.

Det saknas i kopian.

Sedan är det förstås skillnad på kvalitet i papper, tryck och klamrar men för en ovan kan det var svårt att se utan att ha en av varje att jämföra med.

Hur många ex trycktes kopian i? Värde idag?
Citera
2015-02-10, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dre
Hur många ex trycktes kopian i? Värde idag?
Kopian? Ingen aning hur många. Ingick som bilaga. En per tidning av det då aktuella numret som var nummer 20/1990.

Vad kan upplagan ha varit år 1990? En 50000-60000 kanske? Jag vet faktiskt inte.

Värdet på kopian är i stort sett noll. Någon tia möjligen.

Originalet i fint skick är ju värt femsiffrigt.
Citera
2015-02-24, 09:21
Medlem
ShaidarHarans avatar
Fina minnen.
Citera
2015-11-11, 18:38
Medlem
Det är säkert 30 år sedan jag läste Fantomen. Visst har och hade han en massa fix-idéer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in