2019-06-24, 18:01
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo. Och många kvinnor gör också det misstaget, att de tror att de ska vara trygga hos den store, starke, uppumpade, tatuerade, skräckinjagande hulken, som redan har visat att han kan slåss, och kanske (i det här fallet var det så) rentav döda. Ingen ska våga göra kvinnan något illa mer - för då bussar hon hulken på honom! Och det funkar kanske ett tag... tills hulken av någon anledning vänder sin aggressivitet emot kvinnan.

Men denna typ av kvinna lär sig aldrig. Ofta går de ur famn i famn - från det ena misshandelsförhållandet till det andra. Tills de en dag inte kan gå någonstans mer...

Det är ju tyvärr precis så här det ser ut.
Men om man inte vill erkänna att den vuxna kvinnan - som här 41-åriga Lotta - hade ett eget ansvar och en egen vilja och rätt att få bestämma över sitt eget liv så kommer man aldrig längre.
"Våldsmäns groupisarna" till kvinnor måste helt enkelt själva begripa att deras val av partner är fel.
Vi andra kan ju inte låsa in dem.
Eller betala miljonskadestånd för att Lotta fick göra som hon ville som den fria snart 42-årig kvinna hon var.
Senast redigerad av Solglittret 2019-06-24 kl. 18:05.
Citera
2019-06-24, 18:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är ju tyvärr precis så här det ser ut.
Men om man inte vill erkänna att den vuxna kvinnan - som här 41-åriga Lotta - hade ett eget ansvar och en egen vilja och rätt att få bestämma över sitt eget liv så kommer man aldrig längre.
"Våldsmäns groupisarna" till kvinnor måste helt enkelt själva begripa att deras val av partner är fel.
Vi andra kan ju inte låsa in dem.
Eller betala miljonskadestånd för att Lotta fick göra som hon ville som den fria snart 42-årig kvinna hon var.

Nej, självklart ska mamman och systrarna inte ha något skadestånd. Jag hatar överhuvudtaget det där, när folk försöker tjäna pengar på sina avlidna anhöriga. Det blir ju dessutom så gott som alltid skattebetalarna som får betala, eftersom Brottsofferfonden lägger ut beloppet, och tanken är att brottslingen ska krävas i efterhand. Men i verkligheten kommer han nästan aldrig att ha några pengar att betala tillbaka med, under hela sin återstående odugliga livstid... Inte sällan får han dessutom skuldsanering direkt, när han kommer ut från ett långt fängelsestraff.

För övrigt kunde mamman och systrarna själva ha försökt hjälpa Lotta medan hon levde. Det finns människor som har "kidnappat" sin dotter eller syster i den situationen... eller så kunde de åtminstone ha erbjudit sig att ta hand om hunden, så att hon kunde acceptera platsen på det djurfria skyddade boendet.

Jag vet inte varför, men alltid när jag tänker på Lottas mamma och systrar, så får jag upp bilden av Askungens styvmor och styvsystrar i huvudet..!
Citera
2019-06-24, 18:23
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Nej, självklart ska mamman och systrarna inte ha något skadestånd. Jag hatar överhuvudtaget det där, när folk försöker tjäna pengar på sina avlidna anhöriga. Det blir ju dessutom så gott som alltid skattebetalarna som får betala, eftersom Brottsofferfonden lägger ut beloppet, och tanken är att brottslingen ska krävas i efterhand. Men i verkligheten kommer han nästan aldrig att ha några pengar att betala tillbaka med, under hela sin återstående odugliga livstid... Inte sällan får han dessutom skuldsanering direkt, när han kommer ut från ett långt fängelsestraff.

För övrigt kunde mamman och systrarna själva ha försökt hjälpa Lotta medan hon levde. Det finns människor som har "kidnappat" sin dotter eller syster i den situationen... eller så kunde de åtminstone ha erbjudit sig att ta hand om hunden, så att hon kunde acceptera platsen på det djurfria skyddade boendet.

Jag vet inte varför, men alltid när jag tänker på Lottas mamma och systrar, så får jag upp bilden av Askungens styvmor och styvsystrar i huvudet..!

Ja det är inte en vacker bild de har visat upp av sig själva efter Lottas död.

Nu när Riksåklagaren och Justitiekanslern sagt sitt och slagit fast att samhället inte begått något fel som renderar Lottas anhöriga något skadestånd från samhället, får man ju hoppas att Europadomstolen också är lika klarsynt om något eller några år.

Kostnaden för processen och miljonskadeståndet kunde användas till betydligt bättre saker än att stoppa i de här anhörigas egna fickor. Till exempel information av "våldsmänns groupisarna" där varje skadad och ihälslagen kvinna kunde få bli ett varnande exempel och varningsklocka för de andra.
Citera
2019-06-30, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej - jag skiter snarare i dig som gick helt off topic och började varva upp med Mitt livs novell.
Jag skrev att du var en oattraktiv knarkare enligt egen utsago och ändå drogs tydligen folk till dig.
Det var en jämförelse med att även psykopaten Martin, den manipulative, lyckas attrahera.
Kärleken går dit den vill och inte dit den bör var sensmoralen.

Självklart fortsätter jag, jag har ju precis läst FUP. Oerhört intressant med tanke på all dynga som finns i denna tråd.

”Kärleken går dit den vill och inte dit den bör.”

Låter som hämtat ur Mitt Livs Novell eller random Harlequin-pocket.

Stark kontrast till de starka och intelligenta skribenter - ofta själva kvinnor -i den här tråden som försöker förklara den vuxna människans egna ansvar. Lugnt och sansade blir de bara överösta med invektiv och svordomar. Och att de är kvinnohatare är förstås bara förnamnet.

Jag själv håller på att försöka förstå det inträffads. Ska först läsa hela tråden och därefter FUP.

Jag tänker ofta på en av mina närmaste kompisar på högstadiet som efter en kort tids relation med en rätt mycket äldre man som suttit inne på rättspsyk för vållande till en annans död bestämde sig för att skaffa barn med honom. Han var ju stark och manlig och mycket mer spännande än grabbarna i grannskapet. Tanken på en gemensam gullig bebis var oemotståndlig, så oemotståndlig att hon gick till en gynekolog och fick ett temperaturdiagram för att pricka in sin ägglossning när hon besviket tvingades konstatera att hon inte blev gravid på stört.

And the rest is history. Hon blev snabbt gravid och fick ett helvete med den otrogne partnern. Visade mig stickmärken i sina armveck efter injektioner som hon kallade ”stressymptom”. Födde ett barn som själv växte upp till narkoman.

Hon var 18-19 år och vägrade att lyssna på andra. I den åldern är som bekant inte konsekvenstänket inte fullt utvecklat.

Men att avfärda dem som var kritiska mot och oroliga för hennes agerande som ”kvinnohatare” är att göra det lite för enkelt för sig.

Med detta sagt så tycker jag förstås som alla andra att Martin har förbrukat sin rätt att leva ute i samhället. Jag tycker han är ett monster.

Jag tycker också att det är chockerande att frivården släppte honom vind för våg.

Men det innebär inte att inte alla har ett eget ansvar och att man inte kan skylla allt på samhället. Även om vissa nog skulle vilja slå ett slag för återinförda tvångssteriliseringar.

Då kanske Martin själv aldrig hade blivit född.
Citera
2019-08-04, 08:00
Medlem
Ezetimibs avatar
Martins Facebook har ni här > sök på Marre Jonsson (Lidingö).

Barnet är hans gudson. Åtminstone på förra voltan fick han väldigt mycket kärleksbrev på t ex alla hjärtans dag. Då hade han ju inte bankat så hårt på tjejen...
Senast redigerad av Ezetimib 2019-08-04 kl. 08:02. Anledning: Kan tydligen ej stava
Citera
2019-09-29, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezetimib
Martins Facebook har ni här > sök på Marre Jonsson (Lidingö).

Barnet är hans gudson. Åtminstone på förra voltan fick han väldigt mycket kärleksbrev på t ex alla hjärtans dag. Då hade han ju inte bankat så hårt på tjejen...

Han är med i gruppen "utvisa kriminella"... på Fejjan.
Det var ju för väl barnet är en gudson och inte hans egen som måste umgås med honom så mycket. Sorgligt fall detta. P3 dokumentären om fallet är alldeles hjärtskärande. Lotta, hur tänkte du? Ja, det är klart frågan finns. Vi "vanliga" kvinnor kan ju inte förstå. Självklart finns det något dysfunktionellt hos de kvinnor som kan vara med någon så trasig. Vem kastar sig frivilligt framför ett tåg om den inte vill dö? Vem går in till ett rovdjur i en djurpark? Varför ser dessa kvinnor inte den uppenbara faran? Vilken prägling har de råkat ut för? Något är det. Men med mer resurser i samhället skulle de kanske kunna fångas upp i tid innan det går så illa.

Jag är helt övertygad om att kvinnor som fastnar i såna här mäns nät är trasiga på liknande sätt som männen de väljer. Mannen vänder sitt våld mot kvinnan i förhållandet, men kvinnan vänder också våldet mot sig själv. Det är en så pass allvarlig form av självskadebeteende att det förmodligen skulle behövas en ny diagnos som beskriver tillståndet.
Senast redigerad av Ajara 2019-09-29 kl. 21:09.
Citera
2019-09-29, 23:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajara
Han är med i gruppen "utvisa kriminella"... på Fejjan.
Det var ju för väl barnet är en gudson och inte hans egen som måste umgås med honom så mycket. Sorgligt fall detta. P3 dokumentären om fallet är alldeles hjärtskärande. Lotta, hur tänkte du? Ja, det är klart frågan finns. Vi "vanliga" kvinnor kan ju inte förstå. Självklart finns det något dysfunktionellt hos de kvinnor som kan vara med någon så trasig. Vem kastar sig frivilligt framför ett tåg om den inte vill dö? Vem går in till ett rovdjur i en djurpark? Varför ser dessa kvinnor inte den uppenbara faran? Vilken prägling har de råkat ut för? Något är det. Men med mer resurser i samhället skulle de kanske kunna fångas upp i tid innan det går så illa.

Jag är helt övertygad om att kvinnor som fastnar i såna här mäns nät är trasiga på liknande sätt som männen de väljer. Mannen vänder sitt våld mot kvinnan i förhållandet, men kvinnan vänder också våldet mot sig själv. Det är en så pass allvarlig form av självskadebeteende att det förmodligen skulle behövas en ny diagnos som beskriver tillståndet.

Jo, jag håller med. Jag sjukförklarar naturligtvis inte alla kvinnor som inte lämnar sina misshandlande män. Det kan finnas hur många orsaker som helst: kvinnan har ingenstans att ta vägen (idag går det inte att lita på samhället heller - det finns de som har fått en tid på en kvinnojour, men sedan blivit utkastade i öppen hemlöshet), kvinnan har ingen egen inkomst (och då går det inte heller att få en lägenhet idag, lägenheterna som fördelas av sociala skäl går numera så gott som endast till asylsökare som fått stanna), paret har barn, och kvinnan vet att mannen med stor sannolikhet kommer att få umgängesrätt med barnen (då är det bättre att hon stannar i förhållandet, så att hon kan vara närvarande och skydda barnen - hellre än att han blir ensam med dem), kvinnan har blivit så knäckt att hon tror att hon inte skulle klara sig själv. Eller - hon älskar mannen fortfarande, någonstans...

Men i fallet Martin Jonsson, så var det så uppenbart för alla ifrån första anblicken vad han var för något. Det syntes på honom. En normal kvinna skulle aldrig ens ha börjat prata med en sådan typ på t.ex. en krog, utan aktat sig för att möta hans blick och skyndat sig därifrån. Han var som en vandrande varningsskylt.
Citera
2019-09-30, 07:36
Medlem
Citat:
Men i fallet Martin Jonsson, så var det så uppenbart för alla ifrån första anblicken vad han var för något. Det syntes på honom. En normal kvinna skulle aldrig ens ha börjat prata med en sådan typ på t.ex. en krog, utan aktat sig för att möta hans blick och skyndat sig därifrån. Han var som en vandrande varningsskylt.

Precis. Det som också väcker frågor är systerns reaktion när hon upptäckte Lotta inlett relationen. Hon blev mycket förvånad ja rent bestört när hon såg bild på mannen och såg att Lotta så skyndsamt fyllt i "i ett förhållande" på fejjan. Lotta bröt tydligen ett tidigare mönster med killar när hon så plötsligt inledde relation med den här, som fått kontakt med henne på facebook.

Det är ju möjligt att det var något tillfälligt som Lotta var inne i, någon sinnesförvirrig som gjorde att hon råkade ut för den här trasiga och farliga individen. Lotta hade ju inte sagt ett ord till systern om denna flirt, och de verkar ju ha stått varandra nära.
Senast redigerad av Ajara 2019-09-30 kl. 07:59.
Citera
2019-09-30, 09:04
Medlem
Citat:
Läs inlägg 10732 härovan. Det kanske räcker som förklaring till den märkliga aningslösheten. Flickor får numera lära sig från tidig ålder, att de "inte ska vara fördomsfulla". Inte lita på varningsklockor, inte tro på att tecken som "anabola muskler" och tatueringar på ansikte, hals och händer betyder något (och inte heller svart hud eller semitiskt utseende, utländska namn o.s.v.). Man ska leka med alla. Varje ny individ ska ses som - en ny individ. Ett oskrivet blad. Det är bara det, att när alla de gamla fördomarna har bekräftats för den fördomsfria, så har negern, araben eller Martin Jonsson redan foten i dörren...

Perfekt beskrivet
Citera
2019-09-30, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajara
Lotta bröt tydligen ett tidigare mönster med killar när hon så plötsligt inledde relation med den här, som fått kontakt med henne på facebook.

Det är ju möjligt att det var något tillfälligt som Lotta var inne i, någon sinnesförvirrig som gjorde att hon råkade ut för den här trasiga och farliga individen. Lotta hade ju inte sagt ett ord till systern om denna flirt, och de verkar ju ha stått varandra nära.

Till Lottas försvar så kan man lätt dras in i konstiga relationer när man är singel

Man kanske tänker:
"-Jag kan väl ta en fika med han då da,, kan väl inte va så farligt,,, har inget att göra i eftermiddag ändå,, han är ju så enträgen -och faktiskt lite gullig när han uppvaktar mig sådär... det var längesen... behöver inte leda till nåt..."

Man kanske längtat efter lite uppmuntran efter flera år som singel, eller så vill hon inte "kränka honom" med att vifta bort hans vänskapssökande.
Så vips är man inlindad i massa smör och bullshit som kanske tar månader innan det uppdagas, under denna tid har man dragits längre in, såna som han lär ju inte vara inkännande respektfull gentleman utan snarare en manipulerande smilfink som inte tar ett nej för ett Nej.
Och har det vid nåt tillfälle utdelats (tjatats till sig) en puss är karusellen redan igång. . .

Stackars tjej
Lider verkligen med henne
Senast redigerad av Emoist 2019-09-30 kl. 09:33.
Citera
2019-09-30, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Håller verkligen med dig Merwinna.
Hela bilden av Lotta och hennes liv blev helt annorlunda när man läste FUPen.
De var inte så olika Martin o hon när allt kom fram. Men hon var 41-år - 8 år äldre än Martin. Hon hade dessutom inte förlorat ett decennium av sitt liv i fängelset.

Hon borde nog egentligen varit förnuftigare och mer klarsynt är hon var.
Det verkar som hennes släktingar o vänner också tycker så eftersom de har försökt mörka relationen med Martin, kokainmissbruket etc.
Det är synd för det ger fel signaler. Det vettiga vore att tala om för kvinnor o tjejer att undvika de risker som Lotta frivilligt utsatte sig för. Visa hur farligt det är. Inte låtsas att vem som helst utan att leka med elden kan bränna sig illa.

Ni får tänka på att hon var från en småstad i Norrland
Citera
2019-09-30, 09:38
Medlem
Citat:
Jo. Och många kvinnor gör också det misstaget, att de tror att de ska vara trygga hos den store, starke, uppumpade, tatuerade, skräckinjagande hulken,,,,
Ingen ska våga göra kvinnan något illa mer - för då bussar hon hulken på honom!

Haha, du är så rolig.
Och tyvärr stämmer det.
Många tror att deras gangster ska gagna dom, men blir deras fall.
"if you sleeping with dogs ...

Citat:
"..Man ska leka med alla. Varje ny individ ska ses som - en ny individ. Ett oskrivet blad. Det är bara det, att när alla de gamla fördomarna har bekräftats för den fördomsfria, så har negern, araben eller Martin Jonsson redan foten i dörren..."

LoL,, foten redan i dörren ... kan se framför mig
Senast redigerad av Emoist 2019-09-30 kl. 10:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in