2017-01-20, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hennes hem var nu ingen allmän plats. Polisen kom ju. När Martin kallade på dem. Hon gjorde ju inte det tidigare när hon misshandlats. Polisen har inte rätt att gå in hursomhelst i människors bostäder och andra utrymmen. De har rätt att gå på krogen eller på gym och se att en kvinnomusshandlare har en ny flickvän men de har nig inte rätt att släpa bort henne eller honom så länge de inte har något konkret som visar att något brottslugt inträffar. Hade hon varit yngre än 20 så hade det räckt med att hon utsätter sin hälsa och utveckling för allvarlig fara. Men nu var Lotta lite äldre och faran måste nog realiseras innan polis eller soc kan påtvinga henne skydd.
Nu hänger jag inte alls med. Vad har Lottas hem med saken att göra?
Citera
2017-01-20, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag vet inte vilken analytiker vi pratar om, men jag har läst forskningsrapporter där det absolut viktigaste skyddsfaktorn har alltid varit föräldrarna.

Området kan ha varit kasst. Skolan dålig. Men ifall föräldrarna har varit vettiga och har kunnat vägleda sina ungar - då har de klarat sig "mot alla odds".

Jag vill helst inte blanda in värde-begrepp men ok. Så du menar att föräldrarna är viktigare för barnen än alla andra personer de möter under sin uppväxt? Jag tror föräldrar är oerhört viktiga men de står inte pall för 100 dåliga influenser.

sedan; hur många vettiga föräldrar finns det då i utanförskapsområden? ( det är dina egna ord, jag talar inte om ovettiga/vettiga föräldrar, utan om det sociala arvet)
Citera
2017-01-20, 23:58
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Återigen så lägger du ansvaret på Lotta. Polisens uppgift är att upprätthålla allmän ordning och säkerhet och att se till att allmänheten får skydd och annan hjälp.

Varför ville hon inte uppge hur polisen kunde hitta den de på hennes uppgifter anhållit?
Citera
2017-01-20, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
EXAKT

#Lotta var 41 år, inget brottsregister, skötte sig och motionerade och var på gym. Drack ytterst lite, om alls. Hade jobb och bostad. Bra relationer.

# Martin. En gedigen kåkfarare, återfallsförbrytare i grova brott och grova kvinnofridskränkningar samt grov missbrukare av anabola steroider och allehanda narkotikamissbruk. Tillbringat större livet under samhällets omsorg från ungdomsvård till långa fängelsevistelser. Psykiatrisk störd med psykopatiska drag.

Hur man kan kan få sista månader av Lottas liv att väga så tungt jämfört med Martins blytunga våldshistoria är ytterst märkligt.

Jänförelsen haltar ytterst betänkligt. Hur kan man döma Lotta? För att Martin under i några veckor lurade in henne i en djävulsdans hon inte visste existerade alls. Martin däremot gjorde som han alltid gjort. Lotta hade ingen susning hur hon skulle ta sig ur detta. Men hon försökte sannerligen efter bästa förmåga.

Det finns inga vettiga proportioner.

Hur kan man fortsätta att kränka och förtala en dödsmisshandla kvinna på detta sätt?

Det är sanslöst.

För det första är det inte sant. Vi vet nu allihopa att hon varken försökte eller VILLE bli av med Martin. Tvärtom ville hon ha honom kvar och skaffa barn med honom. Det var ju därför hon letade gemensamt boende åt dem. Inte därför att hon ville bli av med honom

Och OM det nu vore så att Lotta själv inte hade en susning. Då är det ju väldigt märkligt att denna träskalle sen inte lyssnar på dem som HAR en susning.
Citera
2017-01-21, 00:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Så vad för slags hjälp fick Lotta? Lotta lever inte längre och detta trots att hon anmälde Martin för polisen och att han var anhållen i sin frånvaro.

Lever hon inte längre? Det var minsann en rejäl slutledningsförmåga du uppvisar.

Att journalister anser att samhället har svikit Lotta innebär inte att hon inte blev erbjuden hjälp. Hon blev erbjuden: skyddat boende (med hunden), kvinnojouren Anna, BOSAM, hon erbjöds polislarm och larmtelefon, en patrull åkte hem till henne för att skapa trygghet och övertala henne att stå fast vid sin anmälan. Allt detta tackade hon nej till.

Det enda jag kan se där samhället "svek" Lotta är att Martin inte borde varit villkorligt frigiven eftersom han knarkade och begick lagbrott på löpande band.

Tyvärr borde Lotta aldrig ha gått med på att träffa Martin efter att hon sett hans facebook och visste att han var en våldsbenägen kåkfarare. Samhället kan inte skydda alla medborgare från allt - individen har ett egenansvar också att inte ge sig i lag med såna som Martin.
Senast redigerad av Dekorima 2017-01-21 kl. 00:13.
Citera
2017-01-21, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Varför ville hon inte uppge hur polisen kunde hitta den de på hennes uppgifter anhållit?
VAD?
Citera
2017-01-21, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
För det första är det inte sant. Vi vet nu allihopa att hon varken försökte eller VILLE bli av med Martin. Tvärtom ville hon ha honom kvar och skaffa barn med honom. Det var ju därför hon letade gemensamt boende åt dem. Inte därför att hon ville bli av med honom

Och OM det nu vore så att Lotta själv inte hade en susning. Då är det ju väldigt märkligt att denna träskalle sen inte lyssnar på dem som HAR en susning.

Du har ditt förstoringsglas på helt fel person här. Du förstorar upp Lottas fyra månader i livet och får dom gigantistiska, istället för att se på Martins hela tragiska liv där största delen kantats av det som blev Lottas öde. Mosad till döds av en neddrogad återfallsförbrytare som Martin. Inte första gången, men förhoppningsvis den sista för hans del.

Må han för evigt besparas från mänskligheten.

R.I.P. Lotta
Citera
2017-01-21, 00:11
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
VAD?

Varför berättade inte Lotta för polisen hur de kunde få tag på Martin?
Citera
2017-01-21, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Varför berättade inte Lotta för polisen hur de kunde få tag på Martin?
Du kanske ska fråga henne. Nej, just det hon är död, ihjälslagen av Martin.
Citera
2017-01-21, 00:19
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Återigen så lägger du ansvaret på Lotta. Polisens uppgift är att upprätthålla allmän ordning och säkerhet och att se till att allmänheten får skydd och annan hjälp.

Vi ser ju att polisen inte klarar av det i utsatta områden. Inte ens polisen vågar åka in i vissa områden - därför att en del medborgare inte samarbetar eller underlättar polisens arbete.

Här har vi en kvinna som går till polisen och berättar om misshandel och hot. På hennes uppgifter beslutar åklagaren att anhålla MGM i sin frånvaro.
BO skulle kunna andas ut om man griper honom - men hon vill inte medverka?? Inte ens berätta var hans finns??
Varför?
Senast redigerad av Solglittret 2017-01-21 kl. 00:21.
Citera
2017-01-21, 00:21
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Du kanske ska fråga henne. Nej, just det hon är död, ihjälslagen av Martin.

Det var en helt överflödig kommentar från någon som inte längre kan fantisera ihop ett endaste litet påhitt om att Lotta var rädd eller styrd av Martin som förklaring denna gång.
Citera
2017-01-21, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaess
Jag vill helst inte blanda in värde-begrepp men ok. Så du menar att föräldrarna är viktigare för barnen än alla andra personer de möter under sin uppväxt? Jag tror föräldrar är oerhört viktiga men de står inte pall för 100 dåliga influenser.

sedan; hur många vettiga föräldrar finns det då i utanförskapsområden? ( det är dina egna ord, jag talar inte om ovettiga/vettiga föräldrar, utan om det sociala arvet)

Jag har ingen aning om "hur många" vettiga föräldrar som finns i våra utanförskapsområden. Dessa studier var dessutom amerikanske så de pratar inte om våra utanförskapsområden utan deras. Men principen måste ändå vara densamma.

Alla föräldrar som hamnar i Fittja kanske inte hamnar där därför att de själva är kocko i skallen utan för att de av olika anledningar inte har råd att bo på "vettiga" trygga områden.

Många enskilda riskfaktorer är svaga, men såklart har riskfaktorer tydliga kumulativa effekter.

I de forskningsrapporter jag läste var det dock helt klart att den enskilda viktigaste faktorn var föräldrarna. Inget kom i närheten av deras betydelse.

Sen är det en annan femma att maskrosbarnen klarar sig oftast just därför att det åtminstone finns NÅGON viktig vuxen i deras närmiljö.

En annan viktig sak i sammanhanget är förstås vad man menar med "klarar sig"..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in