2016-10-02, 17:18
Medlem
Vad har det för betydelse att han ringde till SOS?
Citera
2016-10-02, 17:21
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Bra svar till Sno, men nicket tar inte in ny kunskap. Agendan är att stigmatisera varenda kvinna som blir misshandlad. Varför? Vad är det för mekanismer bakom det beteendet? Viljan att förvirra och förvrida handlar kanske om något eget skuldkomplex… kombinerat med psykopatiska drag.

Lottas omgivning känner kanske också skuld nu, men jag tror inte att de kommer att viga sina liv till att hata brottsoffer. Vad kunde man mer ha gjort? funderar många på…

Jag uppfattar det inte som vilja att stigmatisera, i denna typ av relationer är det ju två som verkar trigga varandras sämre egenskaper. Även psykologiskt sunda människor väljer väl fel partner ibland, men skillnaden där är väl just att de förmår bryta relationen när de upptäcker att den är negativ, det finns väl inget förhållande utan meningsskiljaktigheter förvisso men de flesta ger sig inte in på att försöka vare sig påverka eller anpassa sig så extremt till den andra personen.
Citera
2016-10-02, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Vad har det för betydelse att han ringde till SOS?

Han ringde efter hjälp åt henne, han verkar ju då inte likgiltig inför att hon var allvarligt skadad och kunde dö?
Citera
2016-10-02, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Han ringde efter hjälp åt henne, han verkar ju då inte likgiltig inför att hon var allvarligt skadad och kunde dö?
Jag menade för straffpåföljden
Citera
2016-10-02, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Hör jag dubbelt nu? Nåja. Vissa i tråden förstår inte allvaret när en psykopat nästlar sig in i ens liv. Det gjorde kanske inte heller Lotta fullt ut, förrän det var för sent. Hon borde inte ha öppnat dörren… men han lyckades alltså få henne till detta! "Skickligt". Läs på om psykopati och hur lömskt det är.

Vad kan han ha sagt för att bli insläppt? Hon är rädd för honom, livrädd. Pratar med en väninna om att hon har kontakt med kvinnojouren osv. Ändå. Han tar sig genom hennes dörr. Sa han kanske att om hon inte släppte in honom, skulle han döda någon annan i hennes krets…? Alltså det är frågan om grov utsatthet… Jag skiftar lite mellan att tro att hon gett upp, till att hon kanske gjorde allt i sin makt för att blidka gm och försöka skydda sin omgivning… Kanske både och. Hon var i alla fall övertygad om att hennes omgivning var i fara… och släppte in gm...

Eller så släppte hon in honom av bekvämlighet, hon kan välja att inte öppna och då riskera att han för lett jävla liv varpå hon eller grannar må kalla på polis, så smidigaste alternativet kanske hon anser då är att släppa in honom för hon uppfattar det som mindre besvärligt?
Citera
2016-10-02, 17:38
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:

Eller så flippade han ur och när han sedan kom lite till sans så ringde han 112?

Okontrollerat ilska och han slog ihjäl henne och okontrollerad rädsla och han ringde 112?

En riktig jävla dåre som för alltid skall hållas bakom lås och bom.
Citera
2016-10-02, 17:39
Medlem
Man kan lika gärna undra varför en person som är känd för att vara våldsam, för grov kvinnofridskränkning och som dessutom tagit livet av en annan person inte blir kallad till polisen efter att flera hört av sig och namngivit personen. Han var villkorligt frigiven men fick fortsätta att härja runt. Det verkar inte som om polisen och frivården haft någon kontakt alls, om man ska utgå från de journalanteckningar som finns från frivården. Det är för mig skrämmande. Någon som är villkorligt frigiven för brott som han blir anmäld för blir till en början efterlyst i sin frånvaro men när Lotta inte fullföljde anmälan sa la man ner, eller vad? Det är redan konstaterat att han är väldigt farlig och varför man inte låser in honom under en utredning förstår jag inte alls. Vill hon inte ha skydd så låter vi det vara???
Citera
2016-10-02, 17:42
Medlem
Citat:
Jag menade för straffpåföljden

Det är väl något som bör tala till hans fördel jämfört med om han hade valt att bara sticka därifrån men det kanske är för lite och för sent för att ge någon större skillnad i tid?
Citera
2016-10-02, 17:48
Medlem
Citat:
Det är väl något som bör tala till hans fördel jämfört med om han hade valt att bara sticka därifrån men det kanske är för lite och för sent för att ge någon större skillnad i tid?
Så jag tänkte också men enligt den f.d åklagaren i programmet Brottscentralen har det ingen betydelse alls.
Citera
2016-10-02, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Man kan lika gärna undra varför en person som är känd för att vara våldsam, för grov kvinnofridskränkning och som dessutom tagit livet av en annan person inte blir kallad till polisen efter att flera hört av sig och namngivit personen. Han var villkorligt frigiven men fick fortsätta att härja runt. Det verkar inte som om polisen och frivården haft någon kontakt alls, om man ska utgå från de journalanteckningar som finns från frivården. Det är för mig skrämmande. Någon som är villkorligt frigiven för brott som han blir anmäld för blir till en början efterlyst i sin frånvaro men när Lotta inte fullföljde anmälan sa la man ner, eller vad? Det är redan konstaterat att han är väldigt farlig och varför man inte låser in honom under en utredning förstår jag inte alls. Vill hon inte ha skydd så låter vi det vara???

Men om Lotta inte vill fullfölja så kommer väl utredningen att bli resultatlistan det är väl ingen mening att låsa in honom då. Jag antar att om det upprepas vid några tillfällen att det då iskall skulle kunna vara viss skillnad även om hon inte medverkar. För då kan man konkret peka på ett upprepat beteende mönster jämfört med enstaka tillfälle?
Citera
2016-10-02, 17:51
Medlem
Citat:
Så jag tänkte också men enligt den f.d åklagaren i programmet Brottscentralen har det ingen betydelse alls.

Nä det är väl kanske för lite och för sent i förhållande till hur grov misshandeln var. Dock levde hon ett par dagar efter så viss chans fanns kanske att hon skulle kunna överlevt men hon kanske hade blivit gravt handikappad i så fall med de skador hon fick mot huvudet.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-10-02 kl. 17:59.
Citera
2016-10-02, 17:55
Medlem
Citat:
Men om Lotta inte vill fullfölja så kommer väl utredningen att bli resultatlistan det är väl ingen mening att låsa in honom då. Jag antar att om det upprepas vid några tillfällen att det då iskall skulle kunna vara viss skillnad även om hon inte medverkar. För då kan man konkret peka på ett upprepat beteende mönster jämfört med enstaka tillfälle?
Om jag inte minns helt fel så har Lotta, hennes väninna och Lottas före detta sambo kontaktat polisen p.g.a hot så det har inte varit under ett enstaka tillfälle. Förhoppningsvis kommer man att bli tvungen att se över sina rutiner efter detta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in