2016-06-09, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Jag läste det nu, det var hennes väns lägenhet, ändå, 4 på morgonen.
Mannen hon fruktar för. Ringer inte polisen eller någon anhörig, utan möter honom ändå?

Han bröt sig in i lägenheten också. Gammalt hus med gamla lägenhetsdörrar, med lite kraft blir de till brasved. Lätt som en plätt
Lotta hann inte reagera. Inte grannar heller, inte förren efteråt, då han stod utanför och gapade och själv ringt polisen.

Not* Huset där det hände ligger jäms med Ulvsundavägen, trafiken stör ut en del andra ljud.

Ytterligare en not* Lotta hade ingen kamphund - som någon tidigare trodde.
Senast redigerad av Rappakalja2 2016-06-09 kl. 23:48.
Citera
2016-06-09, 23:36
Medlem
Citat:
Bullshit. Då ringer man polisen? Grannarna måste ha hört detta...

Nej det gör man inte när man förstår att polisen inte kommer hinna dit. Då försöker man klara av situationen själv.

Hon var väl så rädd att hon inte vågade skrika kanske?

Hon gjorde nog vad hon kunde för att försöka lugna ner honom.
Citera
2016-06-09, 23:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Så du skulle öppna dörren för någon du fruktar för? För vad? Du ringer väl efter hjälp?
Jag har ju redan gett dig svaret på det...

Försöker du dra paralleller till Vallåkra så är det en helt annat situation -- en skillnad som du uppenbarligen inte kan förstå.
Citera
2016-06-09, 23:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Men Micro, du kan inte dra in din egen barndom i detta, det ska i så fall ha varit hunden hon försökt skydda, för några barn hade hon väl inte och släkten var i tryggt förvar långt borta i Härnösand?

Men vem fan öppnar dörren om en galning hotar med att annars döda hunden? Ja, inte jag iallafall. Trots en usel barndom.

Min barndom har inte med fallet att göra - att man inte reagerar och agerar som ni "experter" förordar och att jag har en förförståelse för det som ni saknar har däremot med era infantila resonemang att göra ..
Citera
2016-06-09, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Du har dragit in att hon erbjöds skyddat boende i var och vartannat inlägg här men jag saknar underlag till ditt påstående. Ska jag se det som att du ljuger om det eller?

Du vet förövrigt inget om dörren heller, så du kan inte vända det mot henne heller.

Stod i en krönika av Cantwell på morgonen, men hittar den inte nu. Du får ta det hur du vill, jag ska gå och lägga mig, fattar inte varför jag skulle fabulera om det???? Jag la det på minnet eftersom jag tyckte det var makabert att hunden delvis bidrog till hennes död, eftersom hunden inte fick följa med till boendet och då ratade hon det.
Citera
2016-06-09, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Min barndom har inte med fallet att göra - att man inte reagerar och agerar som ni "experter" förordar och att jag har en förförståelse för det som ni saknar har däremot med era infantila resonemang att göra ..

Lägg av. Alla reagerar inte som du eller din mamma. Jag har själv haft inbrott när jag var hemma. Hur jag reagerade? Med att gömma mig OCH ringa 112 så tyst jag kunde. Och ja, jag var livrädd. LIVRÄDD.
Citera
2016-06-09, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Du har dragit in att hon erbjöds skyddat boende i var och vartannat inlägg här men jag saknar underlag till ditt påstående. Ska jag se det som att du ljuger om det eller?

Du vet förövrigt inget om dörren heller, så du kan inte vända det mot henne heller.

Det var en av hennes tjejpolare som skrev det på FB, så där är källan, sedan behöver det inte nödvändigtvis vara sant, men hon verkade hyfsat trovärdig.
Citera
2016-06-09, 23:50
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vem säger att hon öppnade?

Bröt sig in är det jag hört och sett -- var finns uppgift om annat?

Och öppna kan man göra för att man är rädd .. Jag växte upp med en mamma som öppnade för pappa trots att han hällt kokande vatten över henne och försökt döda henne .. Hon öppnade för att det var bättre att veta var han var än att han skulle ge sig på oss i skolan eller på vägen dit för att hon inte öppnat..

Rädda människor tänker inte logiskt, de försöker bara överleva och med sin egen utsatthet se till att andra inte kommer till skada...

Ingen som inte varit i situationen kan förstå .. det är vad jag kan säga.

Edit:
PÅ min mammas tid gällde det som åklagaren hävdade i detta fall - då var relationsmisshandel ett målsägardrivet brott .. min pappa kunde alltså spöa eller hota min mamma till att ta tillbaka varenda anmälan och då föll allt och polisen kunde inte utreda ..

Sedan åttiotalet faller det under allmänt åtal - en utsatt kvinna kan inte längre dra tillbaka sin anmälan, och att åklagaren påstod det till media utsätter många kvinnor för samma utsatthet som min mamma gick igenom när hon försökte anmäla ..

DET uttalandet borde ge åklagaren sparken ...

Väl talat och beskrivet, fler borde ta till sig denna information.
Citera
2016-06-09, 23:50
Medlem
Medvallss avatar
I ett öppet brev skriver en anhörig om hur Lotta vädjade om hjälp: ”Han är på väg! Han ska mörda mig! Jag orkar inte mer, sa hon”.
...........................

Vi bor en bra bit ifrån varandra, men pratades vid varje dag. Vi stod varandra så nära. Antingen ringde hon eller jag. På sista tiden ringde hon flera gånger per dag för att hon var så förtvivlat rädd.

”Han är på väg! Han ska mörda mig! Jag orkar inte mer”, sa hon.

Jag sa till henne att jag skulle komma och hämta henne. Jag ville skydda henne. Men då sa hon ”Han kommer efter. Jag kan inte komma till er, för då tar han er också!”
.................................................. ...

Hon berättade för polisen hur våldsam och hotfull han var, och åklagaren beslöt att han skulle anhållas i sin frånvaro. Då kände vi oss tillfälligt lite lugnare, för jag tänkte att dom skulle gripa honom när som helst. Men så hävdes anhållandet.

Hur är det möjligt?

Jag förstod det inte, men Lotta sa att hon inte orkade fullfölja och jag tror det var därför beslutet hävdes. Och sen bröt han sig in hos henne och slog ihjäl henne.
.................................................. ..............
Av det som stått i tidningarna kan man tro att de verkligen hade ett förhållande först. Men så var det aldrig. Han hade hittat henne på Facebook och börjat uppvakta med blommor, men hon ville inte ha med honom att göra. Han kunde inte acceptera det.

På hennes facebooksida stod det att hon var i ett förhållande, och då blev jag häpen och ringde henne och sa ”Men snälla Lotta, vad är det jag läser? Talar du inte om för dina närmaste när du är i ett nytt förhållande?!” Då sa hon ”Det är verkligen ingenting!”

Jag tror att han kapade hennes facebooksida och la ut en massa puttinuttigt, och sen både ringde och sms:ade hon mig och bad mig att kommentera med nåt fint. ”För han är så arg!” sa hon.

Hon ville bli av med honom hela tiden och levde under en fruktansvärd press. Men hon lyckades inte få honom att backa.

Han sa: ”Ingen avslutar med mig, det är jag som avslutar med den personen!”

Han var väldigt tydlig. Lotta berättade att han sagt ”Jag ska mörda dig och om jag inte lyckas med det ska jag se till att du hamnar i rullstol. Jag vet hur man gör.”

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article22972554.ab
Citera
2016-06-09, 23:53
Medlem
NirvanAs avatar
Om hon tackade nej till skyddat boende pga sin hund (jaja det är hennes "barn" eftersom hon aldrig fick några) varför tar då inte hennes familj i Härnösand emot hunden så att hon kan leva tryggt? det viktigaste för henne borde väl ha varit att hunden levde och att hon antagligen kunde träffa den ibland iaf?
Citera
2016-06-09, 23:55
Bannlyst
Sluta nu och säg att hon skulle gjort si eller så. Låter på en del att det är hennes egna fel att hon fick sätta livet till när det i själva verket är samhällets jävla fel och hennes nära och kära som inte riktigt kunde hjälpa henne när hon var i en sådan situation . Hon kanske inte hade förmågan att fixa allt själv pga rädslan.

Den här Fitt-Åke som hävde beslutet om att Mördar-Martin skulle anhållas i sin frånvaro är indirekt skyldig till Lottas död. Han hade dessutom mage att åka på semester efter sitt beslut att släppa Mördar-Martin.

Fy fan för vårat rätts-samhälle
Citera
2016-06-09, 23:55
Medlem
Men för helvete är det så svårt att läsa ifatt istället för att slänga ur sig korkade frågor och påståenden?

Hon var INTE i sin bostad då hon blev mördad. Brottsplatsen är ett 3-vånings hyreshus som faktiskt ligger utmed Ulvsundavägen som är en duktigt trafikerad väg. Porten som GM slog sönder vätter mot andra sidan. Det sitter en tejpad plast över där rutan satt.

Om man inte bor i Stockholm är det kanske lite svårt att begripa att det inte här i Stockholm är en självklarhet att ingripa om man hör eller upptäcker konstigheter. Jag talar av egen dålig erfarenhet, tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in