Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-01, 18:39
  #1
Medlem
Det går ju att sätta massa settings som anti alias osv i Nvidia control panel och inspector för spel. Men betyder det att man kan öka den grafiska kvaliteten i spel och vad är egentligen rekommenderat? Finns det någon sida där man kan se optimala inställningar i control panel och inspector för spel för att få ut maximal grafik utanför vad man kan ställa in i själva spelet?

På vissa som anti alias kan man exempelvis välja "enhance the application settings". Och sedan kan man välja mellan olika värden på anti alias, tex 2, 6 8. Men om man väljer 2 där, vilket är ganska lågt kommer det att bli 2 då i spelet, även om spelet egentligen har ett högre värde? (står ju "enchance", vilket betyder förbättra, så undrar hur det funkar då?)
__________________
Senast redigerad av hejohoo 2016-06-01 kl. 18:44.
Citera
2016-06-02, 08:13
  #2
Medlem
N3ss3s avatar
Spel: allmänt --> Programvara - Windows
/Moderator
Citera
2016-06-02, 12:09
  #3
Medlem
De mest grafikkrävande spelen "kör över" med vad du ställer in i dem istället.
Nästa klass av grafiska spel, använder "bara" det som i princip alla grafikkort kan, vilket då gör att de inställningar du provar i Nvidia control panel, kanske/kanske inte får någon effekt alls i spelet.

Och likaså kan det bli lite varierande resultat av vilka inställningar som används EFTER att spel X, Y och Z har lämnat tillbaka/avslutats.

Så den mest upplevda skillnaden får du nog i typ Google Chrome/Mozilla, och INNAN du startat något spel alls.
Citera
2016-06-02, 15:11
  #4
Medlem
scarlots avatar
Ja, du kan ju inte få bättre grafik än vad ditt grafikkort klarar av, eller mer än vad grafikmotorn i spelet pallar..
Citera
2016-06-02, 16:19
  #5
Medlem
projektiles avatar
Tänk dig att Nvidia Control Panel är en preset-fabrik. Du kan välja huruvida spel får ta kontroll över grafikinställningarna eller inte där. Sen när du spelar är det upp till spelet att antingen använda Nvidia Control Panels grafikinställningar eller om du tillåtit det får spelet själv bestämma utefter det du ställer in inne i spelet.

OT: Kolla in inställningen Digital Vibrance om du är seriös med gaming.
Citera
2016-06-02, 18:44
  #6
Medlem
Hmm hur är det med inställningar som tex "texture filtering" i nvidia control panel? Den är alltid ställd till "Quality". Men det måste vara bättre att sätta den på "High Quality" istället i alla spel där man vet att man har bra prestanda?
Citera
2016-06-03, 21:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av projektile
OT: Kolla in inställningen Digital Vibrance om du är seriös med gaming.

Tittade på Digital Vibrance inställningen och det verkar intressant. Lite samma färg effekt man kan få till som med SweetFX?

Mitt enda "problem" är dock att när man ställer om digital vibrance och annat så ändras allt och det finns ingen snabb toggle? Det vore ju väldigt nice om man kunde ha en toggle (som med sweet fx) så man kan togga sin custom setting på eller av i ett spel för att se om den passar bra osv men att man inte behöver ha så starka färger hela tiden på desktopen. Men det finns ingen sådan funktion?

Tyckte också det var konstigt, för jag märkte att jag fick väldigt stark kontrast i skärmen, tex att det vita bakom svart text blev extremt bländande, och detta försvann inte även när jag tog restore deault settings. Det som hjälte för att få tillbaka normala färger var att starta om datorn, så det någon "bugg" eller vad?
Citera
2016-06-08, 22:25
  #8
Medlem
projektiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejohoo
Hmm hur är det med inställningar som tex "texture filtering" i nvidia control panel? Den är alltid ställd till "Quality". Men det måste vara bättre att sätta den på "High Quality" istället i alla spel där man vet att man har bra prestanda?

Jag har så att jag låter mina applikationer får bestämma sina egna grafikinställningar, och med Digital Vibrance på 100%. Detta fungerar perfekt och det är bara att trycka in de inställningar som behagar första gången du spelar ett nytt spel.

Citat:
Ursprungligen postat av hejohoo
Tittade på Digital Vibrance inställningen och det verkar intressant. Lite samma färg effekt man kan få till som med SweetFX?

Mitt enda "problem" är dock att när man ställer om digital vibrance och annat så ändras allt och det finns ingen snabb toggle? Det vore ju väldigt nice om man kunde ha en toggle (som med sweet fx) så man kan togga sin custom setting på eller av i ett spel för att se om den passar bra osv men att man inte behöver ha så starka färger hela tiden på desktopen. Men det finns ingen sådan funktion?

Tyckte också det var konstigt, för jag märkte att jag fick väldigt stark kontrast i skärmen, tex att det vita bakom svart text blev extremt bländande, och detta försvann inte även när jag tog restore deault settings. Det som hjälte för att få tillbaka normala färger var att starta om datorn, så det någon "bugg" eller vad?

Såg ett program vid namn VibranceGUI som håller koll på CS:GO åt dig iaf.
Kanske finns något liknande och mer universalt, googla på "Digital Vibrance toggle" eller något.

Angående din bugg har jag aldrig hört talas om den tidigare, händer det fler gånger hade jag kollat om det är ett problem som många fler människor har. Om inte så är en buggrapport till Nvidia lämpligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback