Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-31, 13:42
  #1
Medlem
fittas avatar
Jag har alltid vart intresserad av att investera i tåg och flyg och i den här aktien prickar man båda då Bombardier är uppdelat i Bombardier Transportation och Bombardier Aerospace. Är man bara intresserad av tågbiten eller tvärtom kanske det finns bättre bolag, för här blir man tvungen att köpa hela påsen som jag förstått det.

Jag tror stenhårt på utvecklandet av tåg i hela världen och där är Bombardier utan tvekan störst! Men det är egentligen inte tågen som fått upp mina ögon för Bombardier den här gången, utan vad som händer på flygsidan!

Tidigare har man bara gjort mindre flygplan men nu har man tagit upp kampen mot Airbus och Boeing och börjat tillverka mellanstora flygplan liknande 737 och A320. Planen är betydligt bättre men det pågår ett krig där Airbus och Boeing gör allt för att stoppa Bombardier. Till exempel ger man kopiösa rabatter till dom som väljer Airbus eller Boeing istället för Bombardier, trots att Bombardiers plan är betydligt bättre.

Men en del har börjat beställa Bombardier! Kanske inser även flygbolagen fördelarna med att få in en tredje spelare på marknaden och bryta Airbus och Boeings duopol. Det kan dom i längden vinna mer på än att ta en tillfällig rabatt.

Det kostar dock för Bombardier att kriga mot dessa två jättar och även Bombardier blir tvungna att sälja rabatterat, men man får hjälp. Bland annat av Kina som med sin statliga flygtillverkare COMAC har börjat samarbeta med Bombardier för att slå ut Airbus och Boeing. Jag tror Kinas roll kan bli avgörande i det här.

Aktien har rasat senaste åren, men även gått upp 50% i år... så det är rätt high risk. Mycket hinder man ska över innan projektet med CSeries flygplanen verkligen flyger ekonomiskt... men det kommer vi få svar på närmaste åren. Spännande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback