Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-31, 09:39
  #1
Medlem
Har fått ovan rubricerad medicin utskriven för att motverka allergibesvär. Har hittills doserat enligt följande:
  • En månad sedan tog jag fem tabletter á 5 mg styck i tre dagar.
  • För två veckor sen tog jag fem tabletter á 5 mg styck i en dag.
  • Idag tog jag fem tabletter á 5 mg styck.

Totalt har jag alltså tagit 25 tabletter á 5 mg styck under en period av två månader.

Idag läste jag dock vilka biverkningar som kan bli aktuella och undrar nu i hur stor omfattning jag har drabbats av dem. Biverkningarna som är av intresse för mig är:
  1. att kortisonet kan vara muskelnedbrytande,
  2. att kortisonet leder till mera fettansamlingar,
  3. benskörhet, och
  4. mera stresshormoner.

Har jag anledning att tro att jag drabbats av något av ovanstående symptom, även om det så rör sig om i väldigt liten omfattning? Jag kommer oavsett helt upphöra att ta denna medicinen.
Citera
2016-05-31, 10:26
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavshem
Har fått ovan rubricerad medicin utskriven för att motverka allergibesvär. Har hittills doserat enligt följande:
  • En månad sedan tog jag fem tabletter á 5 mg styck i tre dagar.
  • För två veckor sen tog jag fem tabletter á 5 mg styck i en dag.
  • Idag tog jag fem tabletter á 5 mg styck.

Totalt har jag alltså tagit 25 tabletter á 5 mg styck under en period av två månader.

Idag läste jag dock vilka biverkningar som kan bli aktuella och undrar nu i hur stor omfattning jag har drabbats av dem. Biverkningarna som är av intresse för mig är:
  1. att kortisonet kan vara muskelnedbrytande,
  2. att kortisonet leder till mera fettansamlingar,
  3. benskörhet, och
  4. mera stresshormoner.

Har jag anledning att tro att jag drabbats av något av ovanstående symptom, även om det så rör sig om i väldigt liten omfattning? Jag kommer oavsett helt upphöra att ta denna medicinen.


Inte efter så få tabletter, det där är inga akuta biverkningar utan gäller snarare långtidsbehandling med kortisonpreparat
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback