2016-05-28, 13:57
Medlem
thechosenoness avatar
Japp så är det!

Jag är rätt berest i världen om man jämför med gemene man!
Endast i Sverige upplever jag att det stinker urin på var och varannan gata. Luktar förjävligt för helvete!

Varför är det så?

Enligt mina egna erfarenheter i storstäderna då, så är Sverige ett av få länder som alltid ska ta betalt för att gå på offentliga toaletter vart man än kommer. Köpcentrum/Gallerior lika skyldiga här! Det är inte så utomlands och därför stinker det endast piss i Sverige!

Har nyss varit i Estland, Tyskland och Turkiet! Där kan man frivilligt ge en slant vid toalettbesök på de offentliga toaletterna om man vill, men det finns inget tvång att betala! Resultatet av det = Gator som inte stinker piss!!

Sverige kan lätt införa detta system med samt bygga fler offentliga toaletter, och vet ni vad? Förutom att vi skulle bli av med den jävliga stanken på gatorna så skulle även minska arbetslösheten genom att det blir fler arbetstillfällen för toalettstädarna!

Kan vi inte ha en omröstningspoll i tråden om för och emot gratis offentliga toaletter på sveriges gator och köpcentrum/gallerior?
Citera
2016-05-28, 14:12
Medlem
glimmandes avatar
Jag har också funderat på det här med avgiftsbelagda toaletter i Sverige. Det är ett genomgående fenomen och ändå så brukar toaletterna vara äckliga bortom förståelse. Även irriterande att toaletterna tar mynt. Helt hopplöst då jag nästan aldrig har några pga att jag betalar allt med kort.

Tror avsaknaden av vettiga offentliga toaletter i Sverige beror på flera faktorer.

1. Dekadent befolkning som förstör. Offentliga toaletter i Sverige förstörs systematiskt. De klottras ner och folk verkar medvetet liksom pissa på väggarna för att fucka upp maximalt. Känner ett djupt äckel och undviker alla ytor på svenska toaletter. När jag var i Taiwan så fanns det massor av gratis offentliga toaletter. Dessa var tiptop, vilket jag tror hänger samman med att taiwaneser är mindre dekadenta och mer omtänksamma om att inte förstöra för andra medborgare.

2. Höga skatter, höga kostnader. Verkar vara för få städare. Kan inte bevisa att det är värre här än i andra länder. Men det verkar rimligt om man jämför med investeringarna som normala länder klarar av för en vettig toalettinfrastruktur jämfört med Sverige.

3. Lägre fokus på kundnöjdhet och service. Jämför en restaurang i kontinentaleuropa/USA med Sverige. De har typ dubbelt med personal, är generellt trevligare och låter inte kunderna vänta. I Sverige så förväntas en servitris ta betalt, serva X antal kunder och hämta disk. Blir skit av det. På samma sätt verkar det vara med toaletter. Svensken får helt enkelt hålla sig i väntan på sin tur.

Till skillnad ifrån TS så brukar jag inte känna doften av urin under normala omständigheter.
Senast redigerad av glimmande 2016-05-28 kl. 14:14.
Citera
2016-05-28, 14:12
Medlem
Det är en jättebra idé. Det tycker jag definitivt vi bör ha.

Citat:
Ursprungligen postat av thechosenones
Sverige kan lätt införa detta system med samt bygga fler offentliga toaletter, och vet ni vad? Förutom att vi skulle bli av med den jävliga stanken på gatorna så skulle även minska arbetslösheten genom att det blir fler arbetstillfällen för toalettstädarna!
Men det är svårt att se mer arbete som något positivt.

Citat:
Kan vi inte ha en omröstningspoll i tråden om för och emot gratis offentliga toaletter på sveriges gator och köpcentrum/gallerior?
Fråga en mod.

Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Jag har också funderat på det här med avgiftsbelagda toaletter i Sverige. Det är ett genomgående fenomen och ändå så brukar toaletterna vara äckliga bortom förståelse. Även irriterande att toaletterna tar mynt. Helt hopplöst då jag nästan aldrig har några pga att jag betalar allt med kort.
Det är ju dock något du kan påverka själv. Se till att alltid ha med dig några mynt.
Senast redigerad av RulleRivare 2016-05-28 kl. 14:15.
Citera
2016-05-28, 14:15
Medlem
nedboys avatar
Det är ganska omtalat av turister som inte fattar vad fan vi håller på med som tar betalt av folk som behöver gå på toa. I Danmark så brukar de göra narr av svenskar som blir förvånade över att det är gratis att gå på toaletten i Danmark på många ställen.

Jag tycker det är helt sjukt när bibliotek tar betalt. Även McDonalds, där jag först är matgäst och sen ska betala för att gå på toaletten? Helt galet tokigt minst sagt!
Citera
2016-05-28, 14:18
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Urinstanken beror på att Sveriges befolkning är så primitiv. Vi kissar och bajsar, var vi än står och går. Högt och lågt. Jag har startat en tråd om detta fenomen som speglar bajskorvens problem i överklassförorten Kista i Stockholms län. Där vittnas det om bajskorvar på gatan. Jag misstänker att det är de anställda på Ericsson som bajsar på trottoaren på väg mellan tunnelbanan och arbetet: (FB) Artikel: Kista centrum fylls av människobajs

Citat:
"Hennes kamera är fylld av bilder på bajskorvar"

Problemet kommer dock att försvinna genom att vi svenskar byts ut mot mer civiliserade kulturer, där bajsandet i offentliga rum inte finns på kartan.
Citera
2016-05-28, 14:19
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Det är ganska omtalat av turister som inte fattar vad fan vi håller på med som tar betalt av folk som behöver gå på toa. I Danmark så brukar de göra narr av svenskar som blir förvånade över att det är gratis att gå på toaletten i Danmark på många ställen.

Jag tycker det är helt sjukt när bibliotek tar betalt. Även McDonalds, där jag först är matgäst och sen ska betala för att gå på toaletten? Helt galet tokigt minst sagt!

Fast det brukar vara gratis för matgäster på McD. De har oftast en kod eller så får man en pollett i kassan när man beställer.
Citera
2016-05-28, 14:24
Medlem
Fris avatar
Bajamajor brukar väl vara avgiftslösa, men kan blåsa omkring i Malmös starka byar
http://www.skd.se/2015/07/21/politiker-i-krock-med-flygande-bajamaja/

Det här med pissäcklet är så enkelt att åtgärda att det är politiskt omöjligt. Won't happen. Finns inga snabba cash för din lokalpolitiker att tjäna på det. Tvärtom tar väl kommunen in flera tusen kronor om året på toalettavgifter. Och det enda man kan skära ned på för att finansiera ett avskaffande, är ju de handikappade barnen.

Genéve har ett motsvarande problem med allt hundbajs på trottoarerna. Man får se sig för, men det stinker åtminstone inte.
Citera
2016-05-28, 14:24
Medlem
UngeHerrProms avatar
var på donken igår, smög in på toan, dom hade inte fällt upp sitsen och hade medvetet pissat ner den
Citera
2016-05-28, 14:26
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy

Och dom ställen som inte tar betalt så får man be om nyckel i kassan och får nåt i denna stilen: https://www.youtube.com/watch?v=i21dtnWWIl8
Citera
2016-05-28, 14:26
Medlem
Det har alltid varit brist på offentliga toaletter i Sverige. Inget nytt där så ett helt folk har lärt sig att förbereda sig innan man går ut och kunna hålla tätt... förutom de som dricker öl..

Det var oftare gratis förr i tiden, men vandalisering ledde till dels ännu färre offentliga toaletter och att det fåtal som fanns kvar tog betalt.

Vi svenskar har en sorglig toaletthistoria med många ovanor och de flesta av oss beskriver nog ett besök på en offentlig toalett som en vidrig historia.

Lösningen?

Sluta dricka så mycket öl...
Citera
2016-05-28, 14:27
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande

Tror avsaknaden av vettiga offentliga toaletter i Sverige beror på flera faktorer.

1. Dekadent befolkning som förstör. Offentliga toaletter i Sverige förstörs systematiskt. De klottras ner och folk verkar medvetet liksom pissa på väggarna för att fucka upp maximalt. Känner ett djupt äckel och undviker alla ytor på svenska toaletter. När jag var i Taiwan så fanns det massor av gratis offentliga toaletter. Dessa var tiptop, vilket jag tror hänger samman med att taiwaneser är mindre dekadenta och mer omtänksamma om att inte förstöra för andra medborgare.

2. Höga skatter, höga kostnader. Verkar vara för få städare. Kan inte bevisa att det är värre här än i andra länder. Men det verkar rimligt om man jämför med investeringarna som normala länder klarar av för en vettig toalettinfrastruktur jämfört med Sverige.

3. Lägre fokus på kundnöjdhet och service. Jämför en restaurang i kontinentaleuropa/USA med Sverige. De har typ dubbelt med personal, är generellt trevligare och låter inte kunderna vänta. I Sverige så förväntas en servitris ta betalt, serva X antal kunder och hämta disk. Blir skit av det. På samma sätt verkar det vara med toaletter. Svensken får helt enkelt hålla sig i väntan på sin tur.

Till skillnad ifrån TS så brukar jag inte känna doften av urin under normala omständigheter.

Bra lista, och du kan också lägga till punkten att avgiftsbelagda dass även är till för att hindra hemlösa pundare och div zigenare från att använda dassen som gratishotell.
Citera
2016-05-28, 14:34
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thechosenones
Japp så är det!

Jag är rätt berest i världen om man jämför med gemene man!
Endast i Sverige upplever jag att det stinker urin på var och varannan gata. Luktar förjävligt för helvete!

Varför är det så?

Enligt mina egna erfarenheter i storstäderna då, så är Sverige ett av få länder som alltid ska ta betalt för att gå på offentliga toaletter vart man än kommer. Köpcentrum/Gallerior lika skyldiga här! Det är inte så utomlands och därför stinker det endast piss i Sverige!

Har nyss varit i Estland, Tyskland och Turkiet! Där kan man frivilligt ge en slant vid toalettbesök på de offentliga toaletterna om man vill, men det finns inget tvång att betala! Resultatet av det = Gator som inte stinker piss!!

Senast för någon dag sedan såg jag en svartmuskig man hoppa ut ur bilen och ställde sig och kissade mot väggen. Han måste ha varit nödig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in