2016-05-29, 16:55
Medlem
vegeges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontblamecain
Det vore intressant att veta vad som ligger till grund för den här fientliga inställningen till just damfotboll. Andra lagsporter ärtillnärmelsevis inte lika hatade. Och vad är det för män som anser att dom har rätt att vräka ur sig och spy galla över tjejer som bara tycker det är roligt att utöva sin sport. Inga riktiga män i mina ögon, i alla fall.

Sedan när ett damlag väljer att möta ett pojklag, så är det inte för att bevisa någonting. Det är för att få ett tufft motstånd i träningssyfte och inget annat.

Har du läst tråden? Media? Feminister? Damfotboll = en fråga om jämställdhet.

Ja, vad kan ligga till grund
Citera
2016-05-29, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roy666
För att höja nivån krävs pengar, en morot av något slag som får kvinnor att fortsätta satsa.
Steg 1 är väl att få kvinnor att betala inträde för att titta på kvinnor som spelar fotboll, något som det verkar vara svårt att få dem att göra trots enorm medial uppmärksamhet (förhållandevis).
Jag tror inte vi skall förvänta oss några större förändringar, trots allt får de bästa fortfarande stryk av pojklag och de är inte ens det bästa pojklagen.

Jag säger inte att du har fel, för vad som krävs är ju omöjligt att säga men vad jag tror är att man först behöver satsa på ungdomar och att skapa ett intresse bland kvinnor och helt enkelt få fler kvinnor att spela fotboll. Fler som spelar -> bättre spelare -> högre nivå. Först när nivån har höjts något kan man börja prata om att få in pengar för i nuläget är det helt enkelt inte bra nog för att vara kul att titta på.
Citera
2016-05-29, 17:17
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DagisTotte
Det visar hur löjligt det är att inbilla sig att kvinnor tex kan misshandla eller våldta män. Bara i en extrem situation (liten, klen, sjuk, gammal man / stor, stark, frisk, ung kvinna) kan en kvinna överrumpla en man. Dessutom vet de flesta män något om hur man slåss. De flesta kvinnor vet inte det.

Jag gissar på att en 14 årig kille i de flesta fall är fysiskt starkare än de flesta kvinnor.
Du resonerar ungefär som drottning Victoria när hon vägrade förbjuda lesbiska sexuella handlingar med motiveringen att det var helt otänkbart att något sådant skulle kunna förekomma. Att förneka verkligheten gör bara att du framstår som löjlig och inskränkt, särskilt när historien dömer dig.

Trots dina könsfördomar har nämligen de senaste över 40 årens forskning visat om och om igen att kvinnor misshandlar män i lika stor utsträckning som vice versa – lika grovt och lika frekvent – t o m något mer enligt metanalyser av denna forskning. Ingen (!) studie har visat något som ens närmar sig din könsfördom, att kvinnor skulle misshandla sin partner på en väsentligen mindre nivå.

Att du har fel beror på dina könsfördomar och okunnighet i ämnet. Du presupponerar sådant som inte stämmer med verkligheten; huvudsakligen gäller det två saker:

1. Det är inte så att alla är beredda att använda våld mot sin partner, vilket gör att fysisk styrka inte är den avgörande faktorn för vem som misshandlar vem i en relation, utan då bara omkring 1 % av befolkningen – oavsett kön – är beredd att ta till våld mot sin partner, är det snarare graden av moralisk depravering som avgör. Är kvinnan beredd att ta till våld mot sin man, står han ofta handfallen eftersom han varken kan tänka sig att ta till våld mot kvinnor eller – ännu mindre – mot någon han älskar.
En våldsam kvinna kan alltså i de flesta fall ganska riskfritt misshandla sin man. (Det är väl därför som kvinnor oftare slår första slaget än män.) Dessutom kan hon – som ett led i misshandeln – kalla in rättsvårdande myndigheter om mannen skulle börja försvara och freda sig med våld. Dessa ställer sig i vårt feministiska och manshatiska samhälle omedelbart på kvinnans sida.

2. Våldsamma kvinnor är förstås inte dummare än att de kompenserar för sin svagare fysik genom att ta till vapen i misshandeln. Detta gör de 3 till 4 gånger så ofta som män, och det kan vara frågan om kniv, stekpanna, ett koppel, gafflar, blomkrukor, hundben och t o m en snowboard. Kvinnor som vill mörda sin man, kan förstås ge sig på honom bakifrån eller i sömnen för att frånta honom möjligheten att försvara sig.

Nu är våld mellan könen rätt off-topic, så du kan väl starta en tråd i frågan, så kan du få hjälp med att komma över dina könsfördomar och din okunnighet.
Senast redigerad av Grisbrottaren 2016-05-29 kl. 17:21.
Citera
2016-05-29, 18:23
Medlem
dontblamecains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vegege
Har du läst tråden? Media? Feminister? Damfotboll = en fråga om jämställdhet.

Ja, vad kan ligga till grund
Du menar att män blir heligt förbannade för att damfotbollen uppmärksammas för mycket i TV?
Och att de är emot jämställdhet?

Ok, då har jag fått svar.
Citera
2016-05-29, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Komposthoran
Jag säger inte att du har fel, för vad som krävs är ju omöjligt att säga men vad jag tror är att man först behöver satsa på ungdomar och att skapa ett intresse bland kvinnor och helt enkelt få fler kvinnor att spela fotboll. Fler som spelar -> bättre spelare -> högre nivå. Först när nivån har höjts något kan man börja prata om att få in pengar för i nuläget är det helt enkelt inte bra nog för att vara kul att titta på.
Nivån måste höjas så att det finns ett underhållningsvärde i det, all idrott/idrottare som direkt eller indirekt finansierar sig själv måste ha det, tyvärr är det otroligt få kvinnor som kan skapa det underhållsvärdet, och jag kan inte se att dam fotboll någonsin kommer nå dit.
Det skulle väl vara om de sportar i lite sexigare klädsel de skulle möjligen skapa ett intresse för en bredare massa.
Några få på nationell nivå som representerar landet når dit, men endast för att de representerar landet.
Finns det någon kvinnlig sport i Sverige i dag som har sådant intresse att de kan finansiera sig själva som proffs…tror inte det.
Kvinnor är generellt inte så tävlingsinriktade som män och därmed inte lika intresserade av idrott som män, så vi kan nog glömma att det skulle ske en förändring de närmsta 100 åren eller så.
Citera
2016-05-29, 18:38
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Blandar du inte ihop damhockey med damfotboll nu? EM-finalen på Friends 2013 lockade trots allt 40,000 pers. VM-finalen i damhockey lockade inte ens 2000 när Sverige arrangerade.
Annonseringen för evenemanget var större än vinsten. Bara en sån sak! Ändå sålde de inte slut.
Citera
2016-05-29, 19:00
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Om nivån inte höjs då har du rätt ja. Men om nivån höjs förändras saker och ting ska du se.
Kvinnlig beachvolleyboll, liksom i viss mån även vanlig volleyboll är någorlunda lika när det gäller intresse för herr- och damlagen. Nu kan man kanske hävda att det beror på hur kvinnliga beachvolley-spelare tenderar att se ut och hur de tenderar att klä sig...

Tennis är lite samma sak, där damtennisen har en popularitet på samma nivå som männen, i mångt och mycket för att damtennisen på elitnivå är intressantare att titta på eftersom utvecklingen inom sporten har gjort att mer kraftfulla manliga spelare vinner allt mer på serve-ess och spelet därför blir kortare och tråkigare.
Förutom när båda spelarna är serve-ess-proffs, där matcherna istället kan bli extremt långa, och tråkiga, då de vinner när de servar och förlorar när motståndaren gör det, och eftersom man turas om serva så blir det som det blir.....

Exemplet Isner och Mahut i Wimbledon 2010 blir ett extremt sådant.

Damtennisen däremot blir mer spel, då kvinnor inte kan serva lika hårt och snabbt och därför inte har serve-ess i samma utsträckning.

Och av precis samma skäl så är damsport ofta mindre intressant än herrsport i andra sporter, där reglerna/spelet är sådant att när spelarna kommer upp till en viss nivå så blir spelet lätt löjligt pga utdaterade begränsningar i reglerna.
Jämför med t ex spjutkastning, där spjuten blivit tyngre blivit tyngre och därför inte kan kastas lika långt som tidigare, vilket har gjort att gamla rekord därför står sig, men även att sporten kan fortsätta på samma sätt som tidigare, istället för att utveckling inom sporten gör att spjutkastarna riskerar att hiva spjutet ut i publiken på andra sidan arenan....
Senast redigerad av Jecke 2016-05-29 kl. 19:03.
Citera
2016-05-29, 19:09
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Det vore intressant att veta vad som ligger till grund för den här fientliga inställningen till just damfotboll. Andra lagsporter ärtillnärmelsevis inte lika hatade. Och vad är det för män som anser att dom har rätt att vräka ur sig och spy galla över tjejer som bara tycker det är roligt att utöva sin sport. Inga riktiga män i mina ögon, i alla fall.

Sedan när ett damlag väljer att möta ett pojklag, så är det inte för att bevisa någonting. Det är för att få ett tufft motstånd i träningssyfte och inget annat.
Den fientliga inställningen mot damfotboll är för att damfotbollen tas upp hela tiden. Om man vill hävda en jämlikhet mellan damfotboll och herrfotboll vad gäller pengar, så måste det finnas en jämlikhet i popularitet som i sin tur kräver en jämlikhet vad gäller underhållning.
Om spelarna i damfotboll ligger på samma nivå som ett random pojklag som normalt spelar utanför stora arenor, utan inträde och publiken mestadels består av släkt och vänner till spelarna, så tyder det på att damfotbollen därför bör få ett liknande finansiellt läge och liknande popularitet till följd av nivån på spelet.

Att sedan då skrika om ojämlikheter och diskriminering och hur damfotbollen bör få mer pengar tyder på att man anser att jämlikhet är att kvinnor ska få lika som män endast för att de är kvinnor, istället för att man ska behandlas efter hur man presterar, oavsett vilket kön man har.

På samma nivå så kan man ju då fråga sig varför fotboll får så mycket mer pengar än t ex Frisbeegolf. Borde de inte få samma pengar eftersom de båda är sporter, varför ska fotbollen få mer bara för att den är populärare?
Citera
2016-05-29, 19:13
Medlem
vegeges avatar
Citat:
Du menar att män blir heligt förbannade för att damfotbollen uppmärksammas för mycket i TV?
Och att de är emot jämställdhet?

Ok, då har jag fått svar.

Du nöjde dig alltså med ditt egna svar?

På ett ungefär, användaren ovanför mig sa det bra. Den mediala upphaussningen står absolut inte i proportion till kvalitén. Att det används som en politisk spelbricka är helt uppenbart. För alla.

Men det är väl inget man borde störa sig på? Eller hur? Att Zlatan skojar lite med Sjögran som undrar "varför Zlatan är arg" är intressantare att diskutera än varför damerna inte drar in tillräckligt med kulor.

Den sistnämnda debatten existerar inte ens. "Jämställdhetsivrarna" har hoppat över några steg på vägen.
Senast redigerad av vegege 2016-05-29 kl. 19:39.
Citera
2016-05-29, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roy666
Nivån måste höjas så att det finns ett underhållningsvärde i det, all idrott/idrottare som direkt eller indirekt finansierar sig själv måste ha det, tyvärr är det otroligt få kvinnor som kan skapa det underhållsvärdet, och jag kan inte se att dam fotboll någonsin kommer nå dit.
Det skulle väl vara om de sportar i lite sexigare klädsel de skulle möjligen skapa ett intresse för en bredare massa.
Några få på nationell nivå som representerar landet når dit, men endast för att de representerar landet.
Finns det någon kvinnlig sport i Sverige i dag som har sådant intresse att de kan finansiera sig själva som proffs…tror inte det.
Kvinnor är generellt inte så tävlingsinriktade som män och därmed inte lika intresserade av idrott som män, så vi kan nog glömma att det skulle ske en förändring de närmsta 100 åren eller så.

Ja nä jag spekulerar ju bara, personligen ser jag inte att det skulle vara en omöjlighet men du kan mycket väl ha rätt. Blir ju lite feminist trams men historia spelar ju stor roll här. Tror mycket väl kvinnor skulle kunna vara lika tävlingsinriktade som män med rätt uppmuntran men att det kan ta väldigt lång tid har du nog helt rätt i.
Citera
2016-05-29, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vegege
Du nöjde dig alltså med ditt egna svar?

På ett ungefär, användaren ovanför mig sa det bra. Den mediala upphaussningen står absolut inte i proportion till kvalitén. Att det används som en politisk spelbricka är helt uppenbart. För alla.

Men det är väl inget man borde störa sig på? Eller hur? Att Zlatan skojar lite med Sjögran som undrar "varför Zlatan är arg" är intressantare att diskutera än varför damerna inte drar in tillräckligt med kulor.

Den sistnämnda debatten existerar inte ens. "Jämställdhetsivrarna" har hoppat över några steg på vägen.
vänstern brukar jämt nämna "den föreställda gemenskapen" där man låtsas knyta band tillsammans i ett nationalistiskt syfte.
Okej, men vad är då damidrott? varför ska vi låtsas behöva tycka att det är bra eller att någon är intresserad?Eller att kvinnorna gjort en storbragd när de spelar på pojknivå?
Citera
2016-05-29, 20:41
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mdealer
Vad är det för fel på er? Vem fan bryr sig om herrfotboll ens? Och varför ska ni klanka ner på damfotboll? Bara loosers som ständigt ska jämföra de två.

Citat:
Jag orkar inte läsa igenom 22 sidor av människor som klankar ner på kvinnors fysik (något som jag på inget sätt förnekar) så jag vet inte om någon har lyft samma resonemang tidigare.

Att damfotbollen är så katastrofalt dålig går ju givetvis delvis att skylla på skillnaden i fysik men rent statistiskt sätt så borde ju inte damerna bli lika bra när urvalet är BETYDLIGT mindre. Givetvis kommer man kunna ta ut ett bättre lag om man har 100 000 män att välja mellan jämfört med 10 000 kvinnor. Det faktum att damfotbollen inte är en grej och att man inte tjänar pengar leder givetvis till att en betydligt mindre del av de 10 000 är beredda att elitsatsa.
Det är knappast så att kvantitet betyder kvalitet. Inte går att tjäna pengar på? Därför att det inte finns ett intresse.

Även om damfotboll aldrig kommer bli samma sak som herrfotboll förstår jag inte alls hur någon kan tycka att det är negativt att feministerna försöker lyfta sporten och få fler unga tjejer att vilja spela fotboll, det är inget som påverkar herrfotbollen på något sätt, bortsätt från att sportsändningen får nån minut mindre till herrsport men det borde ju alla som inte hatar kvinnor kunna leva med. Jag menar året är 2016 folk är fetare än någonsin och ungar sitter mest och leker med sina iPhones. Alla metoder som leder till att ungdommar motionerar mera är bra metoder.[/quote]
Fetare än någonsin? Folk är knappast fetare idag än för 20 år sedan. Det har ju varit en jättetrend med hälsa och motion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in