Jag tror faktiskt inte att det är någon som på fullaste allvar menar att herrar och damer kan prestera likadant på elitnivå i fotboll. Det är så pass stora fysiska skillnader (allt från längd till testosteronhalter) att det helt enkelt inte är möjligt. Jag har då aldrig hört någon feminist säga att man borde börja spela blandade lag eller låta herrlag möta damlag, alla förstår att det inte skulle fungera.
Jag förstår inte riktigt vad det är folk gnäller över med damfotbollen, det enda jag ser är att vissa bråkar om att damfotbollen måste få ta lika mycket plats, att damer ska få lika mycket betalt, osv. Men allt det där handlar om en enda sak - intresse. Om ingen är intresserad av att se på (och än mindre betala för att se) damfotboll är det inga sponsorer som tjänar något på att annonsera, ingen drar in några pengar, och damerna får således mindre betalt.
En klockren inflikning i denna (globala!) diskussion om kvinnors lägre löner inom sportvärlden görs ju till och från av MMA-stjärnan Ronda Rousey som är den bäst betalda MMA-kvinnan i världen (antagligen bäst betala kvinnliga atleten till och med). Hon säger öppet att hon förstår att eftersom färre intresserar sig för damsidan av sporten tjänar de inte lika mycket pengar, så då får damerna mindre betalt.
Citat:
I think that how much you get paid should have something to do with how much you bring in.
Nu har ju hon fått stjärnstatus iofs så hon drar ju in otroligt med pengar för sponsorer och liknande, och vet ni vad - då får hon även betalt för det! Inga konstigheter där.
Men alla dessa feminister som bråkar om att damerna tjänar mindre och att ingen är intresserad.. hur många av dessa tror ni står på läktaren och hejar på? Knappast speciellt många.
Citat:
Ursprungligen postat av
Komposthoran
Jag säger inte att du har fel, för vad som krävs är ju omöjligt att säga men vad jag tror är att man först behöver satsa på ungdomar och att skapa ett intresse bland kvinnor och helt enkelt få fler kvinnor att spela fotboll. Fler som spelar -> bättre spelare -> högre nivå. Först när nivån har höjts något kan man börja prata om att få in pengar för i nuläget är det helt enkelt inte bra nog för att vara kul att titta på.
Damfotboll kommer aldrig nå samma nivå som herrfotboll rent underhållsmässigt om man primärt är ute efter att se snabba, duktiga spelare lira på en otroligt hög nivå.
Istället måste man försöka hitta något sätt att framhäva damfotbollen som ett intressant alternativ av andra anledningar, och då är det väl egentligen bäst att spela på nationalismen, som ju är det som lockar nästan alla "hobbysupporters" som älskar att klä upp sig och måla ansiktet blågult när det är EM/VM/OS men skiter i fotboll resten av året.
Men eftersom de flesta tittar på sport för att se de bästa atleterna tävla mot de näst bästa kommer damfotboll aldrig vara lika intressant för majoriteten av de som älskar sporten.