2016-05-28, 11:08
Medlem
NorthPorts avatar
Det har garanterat tagits upp i tråden, men det var väl relativt nyligen som svenska damlandslaget mötte ett pojklag från AIK och fick stryk med 3-0. Har dock för mig att kilarna var ett par år äldre och jag minns att det förvånade mig att tjejerna inte fick stryk med mer. De måste verkligen ha gått på halvfart eller är AIK pojklag så usla?
Citera
2016-05-28, 11:11
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthPort
Det har garanterat tagits upp i tråden, men det var väl relativt nyligen som svenska damlandslaget mötte ett pojklag från AIK och fick stryk med 3-0. Har dock för mig att kilarna var ett par år äldre och jag minns att det förvånade mig att tjejerna inte fick stryk med mer. De måste verkligen ha gått på halvfart eller är AIK pojklag så usla?
AIK u17 vilket betyder 16 och 17 åringar, de spelade 2x30 tror jag och ena halvleken spelade AIK med en man(pojke) mindre.
Citera
2016-05-28, 12:01
Medlem
Jag orkar inte läsa igenom 22 sidor av människor som klankar ner på kvinnors fysik (något som jag på inget sätt förnekar) så jag vet inte om någon har lyft samma resonemang tidigare.

Att damfotbollen är så katastrofalt dålig går ju givetvis delvis att skylla på skillnaden i fysik men rent statistiskt sätt så borde ju inte damerna bli lika bra när urvalet är BETYDLIGT mindre. Givetvis kommer man kunna ta ut ett bättre lag om man har 100 000 män att välja mellan jämfört med 10 000 kvinnor. Det faktum att damfotbollen inte är en grej och att man inte tjänar pengar leder givetvis till att en betydligt mindre del av de 10 000 är beredda att elitsatsa.

Även om damfotboll aldrig kommer bli samma sak som herrfotboll förstår jag inte alls hur någon kan tycka att det är negativt att feministerna försöker lyfta sporten och få fler unga tjejer att vilja spela fotboll, det är inget som påverkar herrfotbollen på något sätt, bortsätt från att sportsändningen får nån minut mindre till herrsport men det borde ju alla som inte hatar kvinnor kunna leva med. Jag menar året är 2016 folk är fetare än någonsin och ungar sitter mest och leker med sina iPhones. Alla metoder som leder till att ungdommar motionerar mera är bra metoder.
Citera
2016-05-28, 12:06
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
När kalla fakta blir för besvärande för dig, så börjar du tramsa och trolla. Hade du varit smart, så hade du undvikit den här tråden.
Men nu är du inte smart, utan feminist.
Nej jag gillar bara inte fotboll. Tycker inte det är roligt och är nog inte bra på det. Tror män är bättre på fotboll men jag tycker inte det betyder så mycket som att män skulle vara överlägsna och kvinnor är skit
Citera
2016-05-28, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Nej jag gillar bara inte fotboll. Tycker inte det är roligt och är nog inte bra på det. Tror män är bättre på fotboll men jag tycker inte det betyder så mycket som att män skulle vara överlägsna och kvinnor är skit
vem fan har sagt att kvinnor är skit?

släktforskat bak till 1600-talet - 50% av min släkt var kvinnor (vilken chock), har mycket att tacka dessa kvinnor för.

min tråd handla inte om att låta som en sur jävel, eller vara otrevlig mot kvinnor... förra året gjordes en artikel om hur en fd landslagspelare i USA´s herrlag spekulerade att kvinnor kunde besegra männens på elitnivå och landslagsnivå- speciellt lag som USA och Australien.

jag kunde inte tro mina ögon, speciellt då amerikanska damlandslagspelare började hålla med - VA? wtf ni vet bättre tjejer, ni vet bättre. det är en enorm skillnad på kvinnor och män biologiskt- alla vet om det med en iq över 90. varför tror du alla män var krigare/soldater i svensk historia medans kvinnor var i hemmet på bondgården? för kristendomen diskriminerade det kvinnliga könet? om det är ditt svar så är du, utan tvekan, 100% feminist.
Citera
2016-05-28, 12:59
Medlem
Kvinnor och män har helt olika sätt att träna på. Kvinnor som tränar med andra kvinnor kommer att hålla sig på just kvinnonivå pga att de flesta inte har något driv, så de duktigaste håller sig bara såpass bra att de är bättre än de dåliga.
Men om en kvinna tränar ihop med män, så utvecklas hon till en nivå långt över de bästa kvinnorna som bara tränar med andra kvinnor pga att hon är fysiskt underlägsen och hela tiden måste pushas för att hålla sig på samma nivå som killarna, även de dåliga killarna.
Tjejerna som är proffs har ofta haft fördelen att få träna ihop med killar.
Citera
2016-05-28, 13:08
Medlem
JoakimBalls avatar
Vilken underbar O-PK artikel. Den killen skulle inte leva länge i svensk gammelmedia...

Det finns ju andra sporter där jag föredrar att se tjejer... typ simning, volleyboll, curling, bukkake å tennis... Tyvärr inte fotboll urghhh..
Citera
2016-05-28, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Komposthoran
Jag orkar inte läsa igenom 22 sidor av människor som klankar ner på kvinnors fysik (något som jag på inget sätt förnekar) så jag vet inte om någon har lyft samma resonemang tidigare.

Att damfotbollen är så katastrofalt dålig går ju givetvis delvis att skylla på skillnaden i fysik men rent statistiskt sätt så borde ju inte damerna bli lika bra när urvalet är BETYDLIGT mindre. Givetvis kommer man kunna ta ut ett bättre lag om man har 100 000 män att välja mellan jämfört med 10 000 kvinnor. Det faktum att damfotbollen inte är en grej och att man inte tjänar pengar leder givetvis till att en betydligt mindre del av de 10 000 är beredda att elitsatsa.

Även om damfotboll aldrig kommer bli samma sak som herrfotboll förstår jag inte alls hur någon kan tycka att det är negativt att feministerna försöker lyfta sporten och få fler unga tjejer att vilja spela fotboll, det är inget som påverkar herrfotbollen på något sätt, bortsätt från att sportsändningen får nån minut mindre till herrsport men det borde ju alla som inte hatar kvinnor kunna leva med. Jag menar året är 2016 folk är fetare än någonsin och ungar sitter mest och leker med sina iPhones. Alla metoder som leder till att ungdommar motionerar mera är bra metoder.

Är man inte bra på något så ska man inte hålla på med det tycks den rådande filosofin vara.

Det är ju också något man tidigt får lära sig som tjej, att man måste vara duktig.

Tjejer uppmuntras inte att bli bättre, de uppmuntras bara till att hålla på med det de är bra på.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2016-05-28 kl. 14:42.
Citera
2016-05-28, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Är man inte bra på något så ska man inte hålla på med det tycks den rådande filosofin vara.

Det är ju också något man tidigt får lära sig som tjej, att man måste vara duktig.

Tjejer uppmuntras inte att bli bättre, de uppmuntras bara till att hålla på med det de är bra på.

Ja det är lite knepigt hela grejen. Det är ju en sak att sitta på internet och skrika sig hes över att feministerna förstör för alla män med kvoteringar etc och att kvinnor är sämre än män på allt men i detta fallet spelar det ju ingen roll. Damfotbollen har aldrig och kommer aldrig påverka herrfotbollen negativt liksom det kommer alltid förbli två skillda saker.

Om något kommer det få fler kvinnor att intressera sig för elitfotboll och på så sätt hjälpa herrfotbollen att växa. Men fler kvinnor på arenorna kanske också är ett öde värre än döden.
Citera
2016-05-28, 15:04
Medlem
Citat:

Urvalet är tyvärr inte det bästa. Kolla div 2 i Stockholm. Söderbönorna där bland annat Malin Swedberg spelar ibland ligger i toppen av sin serie och det är spelare som inte tränar och bara spelar match och oftast är 40+. Skulle någon av IFK Göteborgs spelare som inte spelat på 10 år göra comeback i div 2 herrar skulle de inte ha nån chans.

Ja, damer kommer alltid att förlora mot herrar i alla sporter utom skytte. Hur många gånger ska det diskuteras på Flashback så fort ett damlag förlorar mot pojklag? Räcker det inte att skapa en tråd?
Citera
2016-05-28, 15:04
Medlem
Citat:
Ja det är lite knepigt hela grejen. Det är ju en sak att sitta på internet och skrika sig hes över att feministerna förstör för alla män med kvoteringar etc och att kvinnor är sämre än män på allt men i detta fallet spelar det ju ingen roll. Damfotbollen har aldrig och kommer aldrig påverka herrfotbollen negativt liksom det kommer alltid förbli två skillda saker.

Om något kommer det få fler kvinnor att intressera sig för elitfotboll och på så sätt hjälpa herrfotbollen att växa. Men fler kvinnor på arenorna kanske också är ett öde värre än döden.

Att fotboll skulle börja associeras som en tjej eller unisexsport är nog många manliga fotbollsupportrars värsta mardröm ja.
Citera
2016-05-28, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eroticon6

Varje 10e år snackas det om hur damfotbollen uvecklats me det verkar snarare gå utför och pojklagen är de som utvecklats mest senaste tiden med bättre tränare.

SVT öppet arkiv visar att det utvecklas

http://www.oppetarkiv.se/video/1287395/em-i-fotboll-dam-sverige-england 1984

http://www.oppetarkiv.se/video/2944504/folksam-cup-i-fotboll-dam-finalen-1992 1992

http://www.oppetarkiv.se/video/1325755/em-i-fotboll-dam 1997

Sen kolla bilder du hittar på youtube från 2000-talet

Damfotbollen har utvecklats. Tyvärr har detta enbart gynnat eliten. Varför är det så många utländska spelare i damallsvenskan? För att det svenska urvalet inte finns där. Ju längre du kommer från FC Rosengårds tabellplacering ju fler spelare är det i damlagen som är omyndiga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in