Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-07-03, 22:59
  #13
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuseisretarded
Har du en Raspberry Pi hemma? I så fall tar det nog cirka 30 min, ja.

Annars finns det att du kan köra pihole rakt på Windows istället, men det fungerade sådär sist jag provade det.

Själv filtrerar jag reklam med en DNS istället.

Men, är inte Pi-Hole DNS-baserad?
Citera
2023-07-04, 10:34
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Men, är inte Pi-Hole DNS-baserad?
Jo. Men jag har aldrig förstått varför vissa köper en låda att använda för DNS som står hemma och drar ström när du kan använda AdGuard/AhaDNS/BlahDNS/ReThinkDNS istället.
Citera
2023-07-05, 01:02
  #15
Medlem
TheFinals avatar
PiHole är nice. Kör den virtualiserad i en av rackservrarna och fyller sin funktion ypperligt.
Sure, man kan lattja med hostfiler eller andra mjukvaror också, men nu gör det att hela mitt näverk rullar mot den, jag har flera datorer och lurar, barnen har varsin dator + telefoner, plattor och smarta tv;s så de blir rätt behändigt med en burk som sköter allt.

Routern (OpnSense som f.ö. är fin mojäng istället för hemmaroutrar som inte pallar trycket) tvingar alla anslutningar till PiHole och alla externa dns-uppslag blockeras. (läs: barn som inte ska lägga till googles dns och se porr t.ex.).

Surfat reklamfritt väldigt länge nu, främst i mobilen uppskattar jag det, väldigt nice på små spel man pillar på i tidsfördriv på toa, där inte hela skitpausen går åt till att se reklam.

Det irriterande är att den huggs ibland på sidor med reklam där man uppmanas stänga av ad-blocker - även fast man inte ens har någon.
Citera
2023-07-05, 01:04
  #16
Medlem
TheFinals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuseisretarded
Jo. Men jag har aldrig förstått varför vissa köper en låda att använda för DNS som står hemma och drar ström när du kan använda AdGuard/AhaDNS/BlahDNS/ReThinkDNS istället.
Superenkelt, folk vill inte, kan inte, har inte tid att krångla.

Allt i världen kan man lösa själv på div. sätt, men skulle alla göra det skulle det inte finnas bilverkstad, datorreparatörer, mobilreparatörer etc.
En del vill bara ha en tjänst och lösning och betalar mer än gärna för det, så efterfrågan på färdiga PiHoles och andra tjänster kommer alltid finnas.

Sen att jag, eller du, aldrig skulle betala för liknande är en annan femma.
Citera
2023-07-05, 11:38
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFinal
Superenkelt, folk vill inte, kan inte, har inte tid att krångla.

Allt i världen kan man lösa själv på div. sätt, men skulle alla göra det skulle det inte finnas bilverkstad, datorreparatörer, mobilreparatörer etc.
En del vill bara ha en tjänst och lösning och betalar mer än gärna för det, så efterfrågan på färdiga PiHoles och andra tjänster kommer alltid finnas.

Sen att jag, eller du, aldrig skulle betala för liknande är en annan femma.
Men det är ju bokstavligen lättare att byta DNS i routern än att fixa en jävla Raspberry Pi som ska stå inkopplad någonstans i lägenheten 24/7?
Citera
2023-07-05, 21:43
  #18
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuseisretarded
Men det är ju bokstavligen lättare att byta DNS i routern än att fixa en jävla Raspberry Pi som ska stå inkopplad någonstans i lägenheten 24/7?
Kanske jag som är trög, men får det exakt samma effekt som en PiHole?
https://discourse.pi-hole.net/t/how-...hole-work/3141

Citat:
How does Pi-hole block these ads?
1. open a Web browser 2. type macworld.com into the address bar 3. press Enter - **Pi-hole looks up macworld.com and begins downloading it, but it will detect the domains used to serve advertisements and instead of looking up the real address of those sites, it will send a fake address instead** - **this allows the _legitimate_ content on macworld.com to load, but _prevents_ the ad images and videos from being downloaded** - **this is a _critical_ difference between Pi-hole and traditional ad blockers because Pi-hole will prevent the ads from being downloaded in the first place (making the Webpage [load faster](https://discourse.pi-hole.net/t/will...work/2048)).** 4. watch the Webpage load on your screen - **your computer will still download macworld.com, but _not_ any domains that appear on the blocklist**
Citera
2023-07-06, 10:35
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Kanske jag som är trög, men får det exakt samma effekt som en PiHole?
https://discourse.pi-hole.net/t/how-...hole-work/3141
Ja, det är exakt samma sak.

Jämförelse då:

Du ställer in AdGuard DNS/BlahDNS/AhaDNS/ReThinkDNS som din DNS
Du går in på macworld.com
Alla domäner som tillhör reklamsidor säger din DNS "oj då!" om och laddar inte
Alltså läses reklamen aldrig in från första början

Slutresultatet är exakt detsamma. Det din text säger är dock att den är annorlunda från exempelvis uBlock Origin. Den fungerar istället ingefär såhär:

Du tankar ner uBlock Origin
Du går in på macworld.com
All reklam läses in, men plockas bort av tillägget
Alltså läses reklamen in, men du slipper se den.

Skillnaderna är att uBlock Origin kan blockera reklamer från första part (YouTube är det uppenbara exemplet) vilket varken PiHole eller en DNS kan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback