2016-05-22, 12:07
Medlem
Ad-blocker för hela nätverket om ni har en raspberry pi.
https://pi-hole.net
Citera
2016-05-22, 20:26
Medlem
Har kört pi-hole några månader kanonbra man behöver inte installera adblockers på alla enheter hemma.
Citera
2016-05-23, 16:20
Medlem
Mananms avatar
Mycket intressant grej, ska testa detta på min PI.

Kan man inte DNSa all trafik in i routern via pajen så man inte behöver ändra DNS på alla anslutna enheter på nätverket.

Svårbegripligt kanske. Men al inkomande trafik på routern och ut på nätverket kan man inte filtrera deta via pajen. Så alla enheter som ansluter sig till routern är reklamfri?
Citera
2016-05-23, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mananm

Kan man inte DNSa all trafik in i routern via pajen så man inte behöver ändra DNS på alla anslutna enheter på nätverket.

Svårbegripligt kanske. Men al inkomande trafik på routern och ut på nätverket kan man inte filtrera deta via pajen. Så alla enheter som ansluter sig till routern är reklamfri?

Det går utmärkt.
Citera
2016-05-26, 16:31
Medlem
Freddyfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mananm

Inga problem, ändra i DHCP server
Citera
2016-05-27, 20:55
Medlem
Installerade denna idag och tycker den gör sitt jobb riktigt bra. Har inte hunnit testa supermycket men körde innan med squidguard på pfsense och tycker helt klart pi-hole blockar mer. Visserligen kan man pilla mkt i squidguard men det kräver tid och tålamod =)
Citera
2016-05-28, 00:35
Medlem
Mananms avatar
Jag har nu testat runt lite med pi hole också. Absolut visst funkar det bra. Men mycket till kan nog behövas.

Finns många sidor som reklam fortfarande slingrar sig igenom.
Men jag tror säkert om man pillar runt lite så kan man filtrera det mesta.

Men ett toppen projekt som också är gratis. Kan jag ha användning för min hallonpaj som stog och samla damm. Så den får stå och filtrera reklam istället.
Citera
2019-10-05, 15:45
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Hört att många youtube-reklamer slinker genom för att de byter domän så ofta.

Att slippa youtubereklam på smart-tv utan adblockmöjligheter är enda orsaken att använda pi-hole jag kan komma på.

Måste man fortfarande upprätthålla block-listan manuellt, eller finns funktionen att abonnera på listor som uppdateras av andra?

Har använt adblock sedan youtubes start, och nu senaste åren ublock - och har aldrig en enda gång fått en youtube-reklam. De listor jag abonnerar på lyckas alltså uppdatera listorna med alla nya youtube-reklam-domän innan jag lyckats se en enda youtube-reklam, inte en enda reklam från det att youtube bytt/lagt till reklamdomän till listan uppdaterats, och jag tittar på en hel del youtube.

Så liknande funktion borde ju finnas till pi-hole.
Citera
2019-11-27, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Hört att många youtube-reklamer slinker genom för att de byter domän så ofta.

Att slippa youtubereklam på smart-tv utan adblockmöjligheter är enda orsaken att använda pi-hole jag kan komma på.

Måste man fortfarande upprätthålla block-listan manuellt, eller finns funktionen att abonnera på listor som uppdateras av andra?

Har använt adblock sedan youtubes start, och nu senaste åren ublock - och har aldrig en enda gång fått en youtube-reklam. De listor jag abonnerar på lyckas alltså uppdatera listorna med alla nya youtube-reklam-domän innan jag lyckats se en enda youtube-reklam, inte en enda reklam från det att youtube bytt/lagt till reklamdomän till listan uppdaterats, och jag tittar på en hel del youtube.

Så liknande funktion borde ju finnas till pi-hole.

Kan du länka dina listor? Funkar även TV4 play t.ex?
Citera
2019-11-28, 22:53
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOyster
Kan du länka dina listor? Funkar även TV4 play t.ex?
Bara ladda ner ublock och kolla vilka listor som du kan bocka för av de som inkluderas, det är de enda jag använder.

Om de fungerar på TV4 Play vet jag inte då jag inte ser på det.
Citera
2023-07-03, 09:04
Medlem
Så valen man har är pi-hole eller pfsense (som är en firewall mer komplext)?

Hur pass svårt är det? Räcker det att följa en youtube tutorial i max 30 min?

(ursäkta om jag provocerar)
Citera
2023-07-03, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Så valen man har är pi-hole eller pfsense (som är en firewall mer komplext)?

Hur pass svårt är det? Räcker det att följa en youtube tutorial i max 30 min?

(ursäkta om jag provocerar)
Har du en Raspberry Pi hemma? I så fall tar det nog cirka 30 min, ja.

Annars finns det att du kan köra pihole rakt på Windows istället, men det fungerade sådär sist jag provade det.

Själv filtrerar jag reklam med en DNS istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in