Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-18, 17:08
  #1
Medlem
ja som sagt - vad kan man hitta på med en kompis som är ganska så tokig i allt som har med rymden att göra? jag är ganska så intresserad jag med men min kunskap är ganska så limiterad - det som jag har tänkt på hittills är så klart california science center och kolla på endeavor och sen till griffith observatory.... men sen då? JPL står eventuellt på listan.

vet att hon har sett det här förut så jag försöker komma på nåt utöver det vanliga. nån som har nåt tips? jag funderar på att köpa ett teleskop och dra ut till joshua park och sitta och kolla lite.


så tips på rymd-relaterade saker att göra i californien, tips på teleskop som går att dra med sig ut på en camping-trip, och alla andra tips är välkomna!
Citera
2016-05-18, 18:05
  #2
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Åk till Esrange.
Citera
2016-05-18, 18:24
  #3
Medlem
nerdnerds avatar
I Californien? Har inte jättebra koll på vad som är värt att besöka, men själv skulle jag vara nyfiken på

Mount Wilson Observatory -- där Edwin Hubble upptäckte att galaxerna flyger ifrån varandra enligt Hubbles lag, vilket blev den första viktiga observationella grunden till Big Bang-teorin

LIGO där man för första gången lyckades detektera gravitationsvågor förra året. Inte mindre intressant för att det nog är Nobelprisaktuellt.
https://www.ligo.caltech.edu/WA/page/lho-tours

Hoppsan! Det är ju visst ända uppe i Washington (staten). Är nog för långt bort.
__________________
Senast redigerad av nerdnerd 2016-05-18 kl. 18:34.
Citera
2016-05-18, 18:33
  #4
Medlem
PuffTheDragons avatar
Jag vet inte om de tar emot besökare men JPL i Pasadena hade jag velat besöka.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jet_...ion_Laboratory
Citera
2016-05-18, 18:41
  #5
Medlem
Rymden vet jag inte men om hyr en bil och ta en utflykt till Musical Road, i Lancaster, som skapades till den här Hondareklamen:
https://m.youtube.com/watch?v=YR5Cejq2uyc

Den har blivit flyttad ut i öknen från sitt ursprungliga läge då de som bodde nära vägen drevs till vansinne av att höra
the William Tell Overture varje gång någon åkte förbi.

Helt klart en annorlunda upplevelse och kul utflykt om ni gillar udda grejer.
Citera
2016-05-18, 19:13
  #6
Medlem
nerdnerds avatar
Filmindustrin borde väl ha något intressant öht, men kanske speciellt om rymdfilmer? Hittar dock inget nu direkt med Google. Iaf ett uppslag.
Citera
2016-05-18, 19:53
  #7
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Esrange!! Fånigt.
Förlåt fattade fel.
Ni skall alltså resa från Svedala till The golden state.
California Science Center förstås. Ligger i LA
California Academy of Science. Ligger i San Francisco.
Stanford linear accelerator är inte dumt. Men vet inte om/hur det är öppet för allmänhet.
Beroende på var ni skall vara. Inse att det tar låång tid att röra sig runt.

Ha det trevligt önskar en gammal San Francisco-bo!
Citera
2016-05-18, 22:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Hoppsan! Det är ju visst ända uppe i Washington (staten). Är nog för långt bort.

nä men det var ett bra tips faktiskt - hon är från WA så det blir eventuellt nån road trip upp dit i sommar kanske.



Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Jag vet inte om de tar emot besökare men JPL i Pasadena hade jag velat besöka.
det blir nog en sväng dit!

Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Rymden vet jag inte men om hyr en bil och ta en utflykt till Musical Road, i Lancaster

haha... kul tips. hade jag faktiskt ingen aning om. kan ju vara kul även om det inte är så rymdrelaterat

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Filmindustrin borde väl ha något intressant öht, men kanske speciellt om rymdfilmer? Hittar dock inget nu direkt med Google. Iaf ett uppslag.
det känns lite turistigt, men kan ju vara skoj att göra sånna saker med.. och typ space mountain och sånna grejer

Citat:
Ursprungligen postat av GamlaSmaaland
Esrange!! Fånigt.
Förlåt fattade fel.
Ni skall alltså resa från Svedala till The golden state.
California Science Center förstås. Ligger i LA
California Academy of Science. Ligger i San Francisco.
Stanford linear accelerator är inte dumt. Men vet inte om/hur det är öppet för allmänhet.
Beroende på var ni skall vara. Inse att det tar låång tid att röra sig runt.

Ha det trevligt önskar en gammal San Francisco-bo!

hon är redan på plats. california science center blir det garanterat - men eftersom hon bor där så har hon bockat av alla större rymd/science grejer. jag tänkte om man kunde hitta något lite mer udda eller nåt som så många inte känner till...

stanford linear accelerator hade jag ingen koll på dock. tack för tipset! ska kolla upp om de släpper in vanligt löst folk


ingen som har tips på bra teleskop som man kan dra med sig i bilen och ut i öknen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback