• 1
  • 2
2016-05-18, 09:20
Medlem
Citat:
– Jag kan inte laga kött här på samma sätt som i Syrien, inte samma kyckling, inte samma kibbeh. Men bönor, kikärtor, tahini – det är samma sak här som där. Köttet har bättre kvalitet i Syrien.
http://www.sydsvenskan.se/2016-05-14...atboom-i-malmo

Stämmer detta? Rent spontant tror jag "kvalitet" är kodord för halalslaktat på bakgården, men jag kan givetvis ha fel. Sen är det ju lite intressant att veta vad som hindrar honom från att tillaga kött här i Sverige jämfört med hur det var i Syrien.
Citera
2016-05-18, 09:29
Medlem
Mamma scan är skitkött, fullt med vatten. Våran kyckling kan vara 80% kyckling. Ja, köper man inte ifrån gårdsbutiker eller så, så kan jag tro att det är bättre.

Kotletter som börjar koka i stekpannan fick mig att enbart handla ifrån gårdar, blev även billigare än Ica/coop/Willys, samt, helt annan smak på köttet. En fet gårdskyckling är nästan en annan fågel om man jämför med en kilos broilerna som stått 80 st på en kvadrat meter.
Citera
2016-05-18, 09:36
Medlem
silbersteins avatar
Det kan mycket väl stämma. Vår kyckling är av en snabbväxande ras som drivs upp på några veckor vilket resulterar i smaklöts, svampaktigt kött. Jämför jag med tex. Polsk kyckling är den betydligt sämre. Vårt griskött är ok tycker jag, men det lär ju inte muslimerna få tillfälle att avnjuta. Generellt sätt, destu fattigare land, destu mer "naturlig" djuruppfödning i många fall, vilket resulterar i bättre köttkvalitet.
Citera
2016-05-18, 09:46
Medlem
Köttet i Sverige är direkt livsfarligt men hur många fattar det ? bara kemikalier, antibiotika, avfallsrester osv...köper aldrig på stormarknaderna.
Citera
2016-05-18, 12:10
Medlem
klybans avatar
Kan tänka mig om man äter ett enbart gräsätande djur, att dessa kommer smaka på annat sätt.
Annars är det ett välkänt faktum, att alla tycker sitt "eget" kött, är det enda och bästa att äta.
Citera
2016-05-18, 13:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NordicKnight
Mamma scan är skitkött, fullt med vatten. Våran kyckling kan vara 80% kyckling. Ja, köper man inte ifrån gårdsbutiker eller så, så kan jag tro att det är bättre.

Kotletter som börjar koka i stekpannan fick mig att enbart handla ifrån gårdar, blev även billigare än Ica/coop/Willys, samt, helt annan smak på köttet. En fet gårdskyckling är nästan en annan fågel om man jämför med en kilos broilerna som stått 80 st på en kvadrat meter.

Det där "fullt med vatten" måste du utveckla.
Mamma Scan är ju Scans varumärke för färdiga produkter, tråden handlar om hela obehandlade köttprodukter.

Och om du har problem med kött som kokar i pannan så ligger problemet mer hos dig än hos råvaran.
Citera
2016-05-18, 17:58
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Det kan mycket väl stämma. Vår kyckling är av en snabbväxande ras som drivs upp på några veckor vilket resulterar i smaklöts, svampaktigt kött. Jämför jag med tex. Polsk kyckling är den betydligt sämre. Vårt griskött är ok tycker jag, men det lär ju inte muslimerna få tillfälle att avnjuta. Generellt sätt, destu fattigare land, destu mer "naturlig" djuruppfödning i många fall, vilket resulterar i bättre köttkvalitet.

Så tänker jag också. Avståndet mellan slakt och bord är förmodligen mindre och djuren är uppfödda långsammare och har inte fått lika mycket kraftfoder och liknande som här. Sen är det förstås tycke och smak också, och säkert en portion nostalgi.
Citera
2016-05-18, 18:11
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Så tänker jag också. Avståndet mellan slakt och bord är förmodligen mindre och djuren är uppfödda långsammare och har inte fått lika mycket kraftfoder och liknande som här. Sen är det förstås tycke och smak också, och säkert en portion nostalgi.

Precis, tänk svenskt 1800-tal. Allt var ekologiskt, närproducerat och man hade raser som växte mer långsamt än de "moderna" motsvarigheterna. Svenskt 1800-tal var per definition mer primitivt och fattigt än dagens samhälle, men kan slå vad om att grödorna och köttet smakade bättre.
Citera
2016-05-18, 18:33
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein

Om ska generalisera så håller jag med, det är skillnad på gårdskött och industrialiserat kött.

Men det går att hitta bättre mat även i Sverige - men då kostar det. Det är t.ex stor skillnad på vanlig 39:90 kyckling och t.ex en eko-kyckling.
Citera
2016-05-18, 18:35
Medlem
tzjs avatar
Kanonkött i en krigszon eller halvdant kött i en välmående väststat? Hmmm.... Let me think.
Citera
2016-05-18, 18:39
Medlem
Croissants avatar
Jag tror det kan stämma. Jämförelsen ligger nog i naturbete mot massproduktionskött. Svenskt kött har många mervärden som inte ligger i köttkvalitén. Jag tycker det är en konspiration mot konsumenterna.
Citera
2016-05-18, 19:27
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Om ska generalisera så håller jag med, det är skillnad på gårdskött och industrialiserat kött.

Men det går att hitta bättre mat även i Sverige - men då kostar det. Det är t.ex stor skillnad på vanlig 39:90 kyckling och t.ex en eko-kyckling.

Absolut, åt reletivt nyligen en svensk ekologisk bosarpkyckling, och det var milsvid skillnad mot "vanlig". Riktigt fet och relativt tydlig kycklingsmak. Inom kommersiell kycklinguppfödning finns väl dock i princip bara tre raser, Ross, Cobb och Rowan Ranger, varav just Rowan Ranger får växa ungefär dubbelt så länge. Googlade lite och verkar som att Bosarp faktiskt är Rowan Ranger, så inte konstigt att den smakade bättre (det var inte så länge sedan detta alternativ inte fanns). Dock är det fullt möjligt att även ekologisk kyckling är av en av de mest snabbväxande raserna, och då är det nog betydligt mindre, om än någon, skillnad i smak. Det är dock tråkigt att det är så dålig rasvariation bland kommersiella uppfödare, hade gärna betalat ännu mer för ännu bättre kött. I tex. Frankrike går det ju att få tag på en uppsjö olika raser att tillgå, inklusive den delikata Bresse-kycklingen. Tyvärr är vi lite överindustrialiserade och allmänt efterblivna när det kommer till matkultur i Sverige, men känns ändå som vi är på väg i rätt riktning.
Senast redigerad av silberstein 2016-05-18 kl. 19:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in