2016-05-19, 17:35
Medlem
Isnatts avatar
Jobbade på en krog tillsammans med en Tunisier (visst, inte syrier) men han tjatade alltid om att dom slaktade på gården och åt. Färsk kött babblade han alltid om.
Finns såklart i Sverige med men då får man söka sig till gårdsbutiker och lantbruk som säljer direkt till sina kunder.
Här var första Google-träffen: http://gardsbutiker-skane.se/kott.php

Antar att det är som att vara uppväxt i Sverige nära sjö eller hav och vara van vid färsk fisk och sen komma till ett ställe i främmande land och tro att den fisk som finns är den som säljs hos den närmaste mathandlaren.
Citera
2016-05-19, 18:00
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Om ska generalisera så håller jag med, det är skillnad på gårdskött och industrialiserat kött.

Men det går att hitta bättre mat även i Sverige - men då kostar det. Det är t.ex stor skillnad på vanlig 39:90 kyckling och t.ex en eko-kyckling.

Ja, så är det. Köper gårdskött med jämna mellanrum och det är stor skillnad på det och köttet på ICA. Men det är också stor skillnad på priset, betalar dyrt för det. Oftast är det värt det, men kanske inte alltid till vardags.
Citera
2016-05-19, 20:05
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jobbade på en krog tillsammans med en Tunisier (visst, inte syrier) men han tjatade alltid om att dom slaktade på gården och åt. Färsk kött babblade han alltid om.
Finns såklart i Sverige med men då får man söka sig till gårdsbutiker och lantbruk som säljer direkt till sina kunder.
Här var första Google-träffen: http://gardsbutiker-skane.se/kott.php

Antar att det är som att vara uppväxt i Sverige nära sjö eller hav och vara van vid färsk fisk och sen komma till ett ställe i främmande land och tro att den fisk som finns är den som säljs hos den närmaste mathandlaren.

Tror inte det handlar om färskt - i alla fall inte om det handlar om nöt som behöver möras. Färskt nötkött är ingen höjdare.

Utan det handlar nog mera om att låta uppfödningen ta tid. Mindre kraftfoder, mer klöver/blommor/gräs och en långsammare och gladare tillväxt ger ett godare kött.

Möjligen kan en slakt utan långa transporter och stresshormoner även ge ett bättre kött.

Edit: Jag är ganska säker på att kött från en gårdsbutik inte slaktas på gården utan även dessa djur skickas till några få slakterier med tillhörande långa transporter. EU-regel...
Senast redigerad av madtop 2016-05-19 kl. 20:09.
Citera
2016-05-19, 21:12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Tror inte det handlar om färskt - i alla fall inte om det handlar om nöt som behöver möras. Färskt nötkött är ingen höjdare.

Utan det handlar nog mera om att låta uppfödningen ta tid. Mindre kraftfoder, mer klöver/blommor/gräs och en långsammare och gladare tillväxt ger ett godare kött.

Möjligen kan en slakt utan långa transporter och stresshormoner även ge ett bättre kött.

Edit: Jag är ganska säker på att kött från en gårdsbutik inte slaktas på gården utan även dessa djur skickas till några få slakterier med tillhörande långa transporter. EU-regel...
Tror inte jag heller, då färskt nötkött är nått som är lite lurigt att få bra.

Sen är det så, nötdjur som går bara på gräs/fribete.
Kommer alltid ha en annan smak, än nötdjur som äter kraftfoder.
Citera
2016-05-19, 22:28
Medlem
Citat:

Jag har sett djur slaktas på en bondgård. Förvisso hade ju bonden ett slakteri på sin gård. Annars (om slakteri på gården saknas) bör det ju vara som du säger.
Citera
2016-05-22, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Köttet i Sverige är direkt livsfarligt men hur många fattar det ? bara kemikalier, antibiotika, avfallsrester osv...köper aldrig på stormarknaderna.

Haha dummaste jag läst på länge.. Noll koll.
Citera
2016-05-22, 17:05
Medlem
LVX156s avatar
Svenskt kött - med undantag för ett antal gårdar som satsar på kvalitet - håller usel kvalitet. Kycklingen är uppfödd inomhus och äter kraftfoder för att växa så fort som möjligt, kor går inte ute och betar, grisar får inte böka i jorden och äta rötter och annat. Ingen motion plus snabbväxande djur plus kraftfoder betyder att köttet blir blekt, smaklöst och dåligt marmorerat.

Det är i princip bara på restaurang man kan få bra kött, då de bra restaurangerna köper från de bra gårdarna. Det som går ut i vanliga matbutiker är skräpköttet.

Skall jag köpa kött köper jag mycket hellre fryst kött från Argentina eller Equador, från djur som blivit uppfödda på gräs och faktiskt smakar någonting.

Jag kommer ihåg morfars höns, uppfödda på mask, potatis och matrester, där kan man snacka om smak.
Citera
2016-05-22, 17:35
Medlem
Kött från Syrien innehåller mer salmonella än kött från Sverige, smaskens.
Citera
2016-05-22, 17:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Köttet i Sverige är direkt livsfarligt men hur många fattar det ? bara kemikalier, antibiotika, avfallsrester osv...köper aldrig på stormarknaderna.

Vad fan svamlar du om?
Citera
2016-05-22, 20:15
Medlem
LVX156s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gold-teeth
Kött från Syrien innehåller mer salmonella än kött från Sverige, smaskens.
Brukar du äta din kyckling rå?
Citera
2016-05-22, 20:23
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LVX156
Svenskt kött - med undantag för ett antal gårdar som satsar på kvalitet - håller usel kvalitet. Kycklingen är uppfödd inomhus och äter kraftfoder för att växa så fort som möjligt, kor går inte ute och betar, grisar får inte böka i jorden och äta rötter och annat. Ingen motion plus snabbväxande djur plus kraftfoder betyder att köttet blir blekt, smaklöst och dåligt marmorerat.

Det är i princip bara på restaurang man kan få bra kött, då de bra restaurangerna köper från de bra gårdarna. Det som går ut i vanliga matbutiker är skräpköttet.

Skall jag köpa kött köper jag mycket hellre fryst kött från Argentina eller Equador, från djur som blivit uppfödda på gräs och faktiskt smakar någonting.

Jag kommer ihåg morfars höns, uppfödda på mask, potatis och matrester, där kan man snacka om smak.

Det bästa köttet går nog till bra restauranger och bra köttbutiker, det halvrisiga köttet går till ICA/motsvarande och det riktigt kassa köttet går till billiga restauranger. Köttet inte ens Svensson hade köpt i köttdisken... I slutändan handlar det om acceptans, att vi köper och betalar för kött som håller låg kvalitet.
Citera
2016-05-22, 20:30
Medlem
olasvenssons avatar
Svenskt kött innehåller mycket vatten. Djuren hålls inomhus, en del kossor får aldrig se solen i sina liv. Man trycker in tunga droger i djuren som ska få dem att växa snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in