2005-11-25, 16:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FoXx
Tänkte just starta en ny tråd men så fick jag syn på den här.
Om man råkar skjuta någon, finns det chans att den åker genom huden? Med tanke på att skottet åker över 100m/s.

Den åker nog in om du kör med spetsiga diabol kulor.
Men runda eller platta = Nej

MEN det gör svinigt ont och det blir riktigt fula märken, den kanske i värsta fall kan sätta sig en halv millimeter in i huden.
Citera
2005-11-25, 16:17
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Om man råkar skjuta någon, finns det chans att den åker genom huden? Med tanke på att skottet åker över 100m/s.

Det finns en viss risk att kulan passer kläder och hud när du skjuter med ett lite kraftigare luftvapen. Sedan beror det ju på på vilket avstånd det är, vilket vapen det är och vilken ammunition du skjuter med. Plattnoskulor i ett Gamo Trooper på går tvärs genom konservburkar på fem meters håll. Har jag märkt.
Citera
2005-11-25, 17:05
Medlem
KryddAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radikal08
GAMO R är rolig.

Men Waltern består av 99 eller 100 % metall... och den ser ut som den riktiga pistolen förutom mynningen (heter det så?) som är mindre och kolsyre skruven nere vid ....handtaget? Haha jaja..

Revolvern är skön att hålla i, men satsa hellre på en pistol. Dom är skönare. Men du kanske har en annan smak.

Sen testar du att smacka ner dina polare, eller inte.. Jag skjöt min kusin på benet med någon Gamo Auto45 och vilket äckligt jäkla märke det blev, även fast han hade kläder på sig.
Han blev tårögd och hoppade runt som en apa, och jag låg som en kommando soldat nere på marken och rullade runt skrattandes som satan
Men revolvern är väll också i metall? Ser ut så iaf. Tror jag ska satsa på den. Kan man avfyra hela magasinet i en fäljd med den, eller måste man spänna hanen mellan varje skott?
Citera
2005-11-25, 18:43
Medlem
KryddAs avatar
Ingen som vet?
Citera
2005-11-25, 19:22
Medlem
Sick_my_ducks avatar
Citat:

Det är klart kulan sätter sig en bit in! 100-120 m/s borde dock vara ganska ofarligt för livet eftersom alla stora organ sitter en bra bit in och skallen lär den inte gå igenom om avståndet inte är point blank.

En luftpistol på 120 m/s som skjuter rundkulor är dubbelt så stark som en bra soft-airgun.
En bekants lillebror hade fått ett nytt luftgevär i julklapp för ett par år sedan och tydligen skjöt grabben med det på en sten för att få gnistor och en richorsett råkade träffa honom i kinden. Han fick åka till den lokala närakuten för att plocka ut kulan....
Citera
2005-11-25, 19:29
Medlem
Sick_my_ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KryddA
Ingen som vet?

Den bästa kolsyrerevolvern som finns att få tag i är Daisy Powerline 44. Den har samma vikt och tyngdpunkt som en äkta SW .44 Magnum och den är mycket kraftigare än umarex och gamo, men inte lika vanlig och ligger mellan de båda i pris.

Alla CO2 revolvrar är semi-auto(förutom vissa Brocock luftpatronvapen). Bara att trycka in avtryckaren, men man får ju bäst precision om man spänner hanen först.
Citera
2005-11-25, 21:04
Medlem
KryddAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sick_my_duck
Den bästa kolsyrerevolvern som finns att få tag i är Daisy Powerline 44. Den har samma vikt och tyngdpunkt som en äkta SW .44 Magnum och den är mycket kraftigare än umarex och gamo, men inte lika vanlig och ligger mellan de båda i pris.

Alla CO2 revolvrar är semi-auto(förutom vissa Brocock luftpatronvapen). Bara att trycka in avtryckaren, men man får ju bäst precision om man spänner hanen först.
Ok, tack! Var kan man köpa Daisy powerline 44 och vad kostar den?
Citera
2005-11-25, 22:09
Medlem
FoXxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sick_my_duck
Det är klart kulan sätter sig en bit in! 100-120 m/s borde dock vara ganska ofarligt för livet eftersom alla stora organ sitter en bra bit in och skallen lär den inte gå igenom om avståndet inte är point blank.

En luftpistol på 120 m/s som skjuter rundkulor är dubbelt så stark som en bra soft-airgun.
En bekants lillebror hade fått ett nytt luftgevär i julklapp för ett par år sedan och tydligen skjöt grabben med det på en sten för att få gnistor och en richorsett råkade träffa honom i kinden. Han fick åka till den lokala närakuten för att plocka ut kulan....

Ajaj där ser man hur det tydligen kan gå
Men hur är det med kulorna med spets? Kan man bara ladda en sån åt gången eller finns det sånna speciella luftvapen?
Citera
2005-11-25, 22:46
Medlem
Köp en riktig luftpistol istället ! En Weihrauch HW40 ! Fantastisk precision, helt rekylfri, hög kvalitet.... Kostar ca 1400 kr !

http://my.tbaytel.net/coopers/HW40Review/

http://www.weihrauch-sport.de/englisch/e_startseite/e_index.htm

Visst kan man köpa ett kolsyredrivet vapen. Men då får man ju se till att ha bra pris på kolsyrepatroner också !

Alla Gamo's vapen är leksaker jämfört med Weihrauch !

Mvh...
Citera
2005-11-25, 23:04
Medlem
Sick_my_ducks avatar
Citat:
Ajaj där ser man hur det tydligen kan gå
Men hur är det med kulorna med spets? Kan man bara ladda en sån åt gången eller finns det sånna speciella luftvapen?

Det finns ingen anledning att använda spetskulor. Spetskulorna ger sämre precision och många lägger sig ofta ner vid träff. Om man vill jaga så är rundnosade eller platta kulor att föredra eftersom dessa ger bäst precision. Vill man jaga "stort" småvilt som hare och kanin kan man använda hålspetskulor. Är det ett licensfritt luftgevär/pistol man använder så krävs det att man har kaliber .20 som max annars svampar inte hålspetskulan upp sig.

Men om jag ska försöka svara på din fråga....
(detta gäller bara pistoler/revolvrar - de flesta luftgevär kan laddas med långa kulor).
Det finns så vitt jag vet inga semi-autopistoler som klarar spetskulor i magasin, men de flesta pistoler som har rundkulemagasin kan ofta laddas med enkelskott direkt i pipan. Enkelskottsfunktionen är ju främst avsedd till tavelskytte(ger runda hål med plattnos) och vill man döda små söta djur är rundkulor ett bättre alternativ.

Ska du jaga råttor eller grannens katt kan jag rekomendera en HW45 i kal. 22 istället för kolsyrepistoler. Vill du jaga med kolsyra så har crosman ett par fina modeller. Den bästa och kraftigaste revolvern är Daisys 44:a, ligger runt 130-160 m/s i utgångshastighet och om man köper en längre pipa och en trim hammarfjäder så hamnar man runt 180 m/s med en vanlig diabol.

Tänk på att jakt med luftvapen är olagligt och har du vapenlicenser så kan du bli av med dessa om du blir dömd för brott. Jagar du bara lovligt byte eller katter som pissar i ditt jordgubbsland så är straffet inte så hårt om djurplågeri inte kan bevisas och om du använder ett licensfritt vapen.

Tänk också på att luftvapen inte är några leksaker om man börjar komma upp i utgångshastigheter över 120-140 m/s!
Citera
2005-11-25, 23:18
Medlem
"Den bästa och kraftigaste revolvern är Daisys 44:a, ligger runt 130-160 m/s i utgångshastighet och om man köper en längre pipa och en trim hammarfjäder så hamnar man runt 180 m/s med en vanlig diabol."

180 m/s ? Hur många skott kan man skjuta med den farten på en kolsyrepatron ? Ett ?

Hur är det med precisionen ?

Mvh...
Citera
2005-11-26, 10:23
Medlem
KryddAs avatar
Var kan man köpa Daisys 44:a i sveriga då? Gärna butik i sthlm, och vad kostar den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in