Citat:
Ursprungligen postat av FoXx
Ajaj där ser man hur det tydligen kan gå
Men hur är det med kulorna med spets? Kan man bara ladda en sån åt gången eller finns det sånna speciella luftvapen?
Det finns ingen anledning att använda spetskulor. Spetskulorna ger sämre precision och många lägger sig ofta ner vid träff. Om man vill jaga så är rundnosade eller platta kulor att föredra eftersom dessa ger bäst precision. Vill man jaga "stort" småvilt som hare och kanin kan man använda hålspetskulor. Är det ett licensfritt luftgevär/pistol man använder så krävs det att man har kaliber .20 som max annars svampar inte hålspetskulan upp sig.
Men om jag ska försöka svara på din fråga....
(detta gäller bara pistoler/revolvrar - de flesta luftgevär kan laddas med långa kulor).
Det finns så vitt jag vet inga semi-autopistoler som klarar spetskulor i magasin, men de flesta pistoler som har rundkulemagasin kan ofta laddas med enkelskott direkt i pipan. Enkelskottsfunktionen är ju främst avsedd till tavelskytte(ger runda hål med plattnos) och vill man döda små söta djur är rundkulor ett bättre alternativ.
Ska du jaga råttor eller grannens katt kan jag rekomendera en HW45 i kal. 22 istället för kolsyrepistoler. Vill du jaga med kolsyra så har crosman ett par fina modeller. Den bästa och kraftigaste revolvern är Daisys 44:a, ligger runt 130-160 m/s i utgångshastighet och om man köper en längre pipa och en trim hammarfjäder så hamnar man runt 180 m/s med en vanlig diabol.
Tänk på att jakt med luftvapen är olagligt och har du vapenlicenser så kan du bli av med dessa om du blir dömd för brott. Jagar du bara lovligt byte eller katter som pissar i ditt jordgubbsland så är straffet inte så hårt om djurplågeri inte kan bevisas och om du använder ett licensfritt vapen.
Tänk också på att luftvapen inte är några leksaker om man börjar komma upp i utgångshastigheter över 120-140 m/s!