Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-10, 18:49
  #1
Medlem
Skulle vilja ha så många tips/förslag som möjligt på "arbeta-hemifrån"-jobb med fast lön (gärna hög lön) som inte är provision eller försäljarjobb. Är det heltid så måste lönen ligga på ca 24-25.000kr/mån, är det deltid/tim, så går det bra med lägre.

Kom med alla slags förslag. Bor i mellersta skåne ifall det har nån betydelse.

Citera
2016-05-10, 21:34
  #2
Medlem
TonyBergmans avatar
Kan vara bra om du ger oss lite mer, typ vad du kan, intressen, utbildning osv... Finns väl trådar om detta ämne redan.
Har en polare som pluggade typ två år webprogrammering på distans sen två år senare jobbar han hemifrån ca 50-60% och tar ut en "normal" lön på 22-25k han har dock en viss färdighet för design som hjälp honom lite. Men han sitter hemma, verkar rätt soft.
Citera
2016-05-11, 00:12
  #3
Medlem
Jobbat hemifrån i drygt fyra år med översättning. Allt som går att göra och skicka online till olika parter går också att jobba med. Textbearbetning, video, audio, programmering, data entry, grafisk design etc.

Dock sker givetvis detta som frilansare medelst eget företag. Finns många miljoner runt om i världen som jobbar på det här sättet och har gjort så länge. Börja kolla på de främsta sidorna för uppdrag (Freelancer, Upwork etc.).

Så länge jag kommer upp i 25-30K/mån så är jag nöjd.
Citera
2016-05-11, 00:21
  #4
Medlem
Jobba hemma är skit. Det slutar bara med att man aldrig blir ledig för att man till sist bara sprider ut arbetet under hela ens vakna tid för att man vill "ta det lugnare". Tro mig, du vill inte jobba hemma. Det är inte soft att jobba hemma.

Till sist kör man tänket,"Ska jag börja jobba nu, eller ta det senare? Jag jobbar ändå hemma så det har ingen betydelse när jag börjar".

Så när alla slutar jobba kl4 så sitter man där till klockan 10 på kvällen för att man valde att börja jobba kl 4.

De e ruttet att jobba hemma.
Citera
2016-05-11, 00:48
  #5
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Grafisk designer, it-ingenjör, författare, översättare för att nämna några. Nu vet jag inte hur bra man tjänar på dessa men jag kan tänka mig att det kan bli bra betalt om man är duktig.

Däremot tror jag att det kan bli svårt att få om man inte känner folk redan och har ett gott rykte. Har svårt att tänka mig att ett företag tar in en på distans direkt, men jag vet inte säkert.
Citera
2016-05-11, 15:58
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R
Jobbat hemifrån i drygt fyra år med översättning. Allt som går att göra och skicka online till olika parter går också att jobba med. Textbearbetning, video, audio, programmering, data entry, grafisk design etc.

Dock sker givetvis detta som frilansare medelst eget företag. Finns många miljoner runt om i världen som jobbar på det här sättet och har gjort så länge. Börja kolla på de främsta sidorna för uppdrag (Freelancer, Upwork etc.).

Så länge jag kommer upp i 25-30K/mån så är jag nöjd.
Har du fler tips på sidor?
Vill du berätta mer om upwork, hur det funkar osv?

Jag ska studera på distans med webbutveckling, men i nuläget kan jag bara lite blandat om datorer, typ bättre än medelanvändaren kanske...men inte mycket mer.

Finns det nåt som är relativt enkelt inom datorer som man kan köra med på upwork t.ex?


Vad innebär detta:

"VAT is available on Upwork!
We noticed that you're located in a country where Upwork supports VAT.

VAT on Upwork

A VAT charge will now be added on the Upwork service fee to freelancers not registered
as a business in their country. This does not include VAT you may be required to report outside of Upwork.
Already have a VAT number?

Enter it now and we'll apply it to your invoice. Learn more"?

Vad är ett vatnummer och vart fixar jag ett sånt? Har det med beskattning att göra?
__________________
Senast redigerad av Ghostery 2016-05-11 kl. 16:15.
Citera
2016-05-11, 16:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Jobba hemma är skit. Det slutar bara med att man aldrig blir ledig för att man till sist bara sprider ut arbetet under hela ens vakna tid för att man vill "ta det lugnare". Tro mig, du vill inte jobba hemma. Det är inte soft att jobba hemma.

Till sist kör man tänket,"Ska jag börja jobba nu, eller ta det senare? Jag jobbar ändå hemma så det har ingen betydelse när jag börjar".

Så när alla slutar jobba kl4 så sitter man där till klockan 10 på kvällen för att man valde att börja jobba kl 4.

De e ruttet att jobba hemma.

bullshit! låt mig gissa, du har ingen egen erfarenhet av det, eller så har du det men ingen rutin i vardagen? att jobba hemma kan vara hur bra som helst. speciellt om man gillar sitt arbete, för då blir det roligare och man skjuter inte fram det. ett fritt arbete är ett bra arbete. man slipper ha en chef som hänger över än hela tiden. jobbiga arbetskollegor, och slippa gå upp tidigt på morgonen för att först gör sig i ordning, äta frukost, duscha mm. sen kommer man hem helt slutkörd vid kl 4, och då ska man ställa sig och laga mat. nej fy fan!
Citera
2016-05-11, 16:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
bullshit! låt mig gissa, du har ingen egen erfarenhet av det, eller så har du det men ingen rutin i vardagen? att jobba hemma kan vara hur bra som helst. speciellt om man gillar sitt arbete, för då blir det roligare och man skjuter inte fram det. ett fritt arbete är ett bra arbete. man slipper ha en chef som hänger över än hela tiden. jobbiga arbetskollegor, och slippa gå upp tidigt på morgonen för att först gör sig i ordning, äta frukost, duscha mm. sen kommer man hem helt slutkörd vid kl 4, och då ska man ställa sig och laga mat. nej fy fan!
*Gillar*

Håller helt med. Jag tycker likadant faktiskt.
Citera
2016-05-11, 16:57
  #9
Medlem
ChipAndDales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Vad är ett vatnummer och vart fixar jag ett sånt? Har det med beskattning att göra?

Moms-nummer. Beställs hos Skatteverket:

http://<br /> http://www.skatteverk...e38000256.html
http://www.skatteverket.se/foretagor...c80002497.html
Citera
2016-05-11, 19:58
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChipAndDale
Moms-nummer. Beställs hos Skatteverket:

http://<br /> http://www.skatteverk...e38000256.html
http://www.skatteverket.se/foretagor...c80002497.html
Vad har man det till? Blir jag egenföretagare ifall jag reggar ett konto på den sidan och gör lite uppdrag?
Citera
2020-04-13, 13:23
  #11
Medlem
Resplendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Vad har man det till? Blir jag egenföretagare ifall jag reggar ett konto på den sidan och gör lite uppdrag?

Det suger hårt. Först tar de en provision och sen moms, och sen skickar de säkert kontrolluppgift till Skatteverket. Blir ju inte mycket över till frilansaren.

Tacka vet jag chattoperatörsjobb.
Citera
2020-04-13, 16:20
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resplendent
Det suger hårt. Först tar de en provision och sen moms, och sen skickar de säkert kontrolluppgift till Skatteverket. Blir ju inte mycket över till frilansaren.

Tacka vet jag chattoperatörsjobb.

Gammal tråd.

Upwork tar en provision ja. Men "de" tar inte moms. Moms redovisar du som frilansare/egenföretagare, och det blir i praktiken noll eftersom man utför en tjänst. Bara att läsa innantill. Däremot gör du ju avdrag för allt du vill köpa in. Upwork är f.ö. baserat i USA och ingen redovisningsskyldighet. Skatter sköts på hemmaplan. Du har säkert hört talas om W-8BEN:
https://www.irs.gov/pub/irs-pdf/fw8ben.pdf

För övrigt är Upwork inte vad det var för 10 år sedan så de använder man knappast som mellanhand längre. I dagsläget jobbar man givetvis direkt mot slutkund (beställande företag) eller byråer. Dessutom givande. Fortfarande bara runt 30-40 K/mån och då måste jag jobba närmare fyra timmar/dag, beroende på vilka uppdrag som tas. Men det kräver förstås att du är kvalificerad.

Chattoperatör? Är det måhända att jämställa med jordgubbsplockning, fast på distans? Där du måste uppnå en kvot/dag för att besvara något intetsägande och inte ha någon grundkompetens? Sedan betalning till obskyra Payoneer, PayPal e.d. som till slut uppnår ett tak där de sedan pingar SKV efter några år baserat på historiken. Förstår att det passar ungdomar eller andra som inte vill göra så mycket mer. Clickworker var väl också poppis för några år sedan för de som gillar löpande band-principen, att gå omvägar via tredje part och klicka omkring för en spottstyver?
__________________
Senast redigerad av J.R 2020-04-13 kl. 16:26.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback