Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-09, 15:09
  #1
Medlem
KaptenFotsvetts avatar
Jag och en god vän diskuterade detta i helgen. Vi limiterade antalet tidshopp till tre.

Först började vi såklart med att fastställa att en av resorna bör vara tillbaks till sin samtid. Därmed är en av resorna redan förverkade.

Båda två ansåg att ett hopp framåt, och ett bakåt i tiden bör vara av mest nytta. Jag hävdade att man bör åka framåt först, eftersom man då kan ta reda på om något gick åt helvete, då kan man använda sin tidsresa bakåt till att fixa/förebygga problemet i framtiden.

Vi diskuterade även scenariot om allt var ok i framtiden, vad skulle man då göra. Vart skulle man åka, och vad skulle man göra. Ett självklart exempel vore väl att åka tillbaks och döda Hitler. Men, sen började vi diskutera vad det skulle ha för effekter, om några.

Så, frågeställningen här är som rubriken lyder; Ni har tre tidshopp till ert förfogande. Vart/När åker ni, och vad gör ni?
Citera
2016-05-09, 15:10
  #2
Avstängd
Kubakrisens avatar
När du föddes, så hade jag slängt dig på golvet.

Vore ju kul att förhindra ryska revolutionen och den amerikanska.
Citera
2016-05-09, 15:18
  #3
Medlem
KaptenKamrats avatar
Hade bara behövt ett tidshopp. Jag hade dragit till Tyskland tidigt 30 tal, anslutit mig till leden. Hade stannat och dött där, då denna värld inte är för mig.
Citera
2016-05-09, 15:33
  #4
Medlem
Hade inte gjort några drastiska saker som du föreslår. Man vet aldrig vad som hänt om Hitler dött, kanske skulle vara något ännu värre. Jag skulle förmodligen åka 500 år fram i tiden först och se vad som har hänt, om mänskligheten överhuvudtaget fortfarande finns kvar. Om den gjorde det och allting såg ut som vanligt skulle jag bli väldigt lättad och slippa att tänka på att källsortera, åka kollektivt och inte skräpa ned.

Sedan skulle jag nog åka till början av allt och se hur jorden skapades, skulle vara riktigt coolt. Min sista resa skulle förmodligen bli till the freedom of the 70's.
Citera
2016-05-09, 15:36
  #5
Medlem
Får man integrera med den tid man åker tillbaka till, eller kommer man bara va som ett spöke och se på? Kommer man inprincip kunna döda sig själv? Ifall jag åker tillbaka och stoppar christendommen och islam, skulle jag själv kunna försvinna, eller förutsätter man att jag föds endå?

För om man fick va med och ändra saker skulle jag åka tillbaka och spara ihop pengar och köpa aktier i massa bolag, eller ta reda på alla vinnande lottorader och lägga dem. Eller åka framåt i tiden och se hur de lyuckas bota cancer, diabetes, Alzheimers etc sen ta med mig det "hem" igen till vår tid och vinn varenda nobelpris, rädda miljoner liv och bli den rikaste och emst omtyckta personen i världen.

Om man inte skulle jag nog åka tillbaka till jesus, mohammed osv "skapades" och se vad som igentligen hände. Kanske åka tillbaka och se vad som hände 9/11, om man kan vara som en fluga på väggen i vita huset.
Citera
2016-05-09, 16:16
  #6
Medlem
Mullrets avatar
Tidshopp 1. Den egna begravningen - så man äntligen får höra hur bra man varit
Tidshopp 2. 100 år framåt i tiden - så man kan se hur djävligt det ser ut i Sverige
Tidshopp 3. 4 augusti 1965 - så man kan gå in på BB och strypa Reinfeldt innan han växer till sig
Citera
2016-05-09, 16:47
  #7
Medlem
Man kan inte hoppa framåt i tiden eftersom det inte har hänt än.
Citera
2016-05-09, 16:47
  #8
Medlem
Egypten år ca 2540 f.Kr bara för att ta reda på hur, varför pyramiderna byggdes samt hur det såg ut när det var nybyggt.
Citera
2016-05-09, 17:02
  #9
Medlem
KaptenFotsvetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SillyWalks
Får man integrera med den tid man åker tillbaka till, eller kommer man bara va som ett spöke och se på? Kommer man inprincip kunna döda sig själv? Ifall jag åker tillbaka och stoppar christendommen och islam, skulle jag själv kunna försvinna, eller förutsätter man att jag föds endå?

För om man fick va med och ändra saker skulle jag åka tillbaka och spara ihop pengar och köpa aktier i massa bolag, eller ta reda på alla vinnande lottorader och lägga dem. Eller åka framåt i tiden och se hur de lyuckas bota cancer, diabetes, Alzheimers etc sen ta med mig det "hem" igen till vår tid och vinn varenda nobelpris, rädda miljoner liv och bli den rikaste och emst omtyckta personen i världen.

Om man inte skulle jag nog åka tillbaka till jesus, mohammed osv "skapades" och se vad som igentligen hände. Kanske åka tillbaka och se vad som hände 9/11, om man kan vara som en fluga på väggen i vita huset.

Låt oss säga att du är fullt kapabel att interagera i sammanhanget. Du är dvs ingen 'fluga på väggen', och ditt agerande får eventuellt konsekvenser för framtiden.

Skulle du bara göra saker för din egen vinnings skull? Dvs tjäna mer pengar eller bli Nobelprisvinnare?

Även om du såg Jesus och Muhammed, oavsett vad du upplevde, vad skulle du göra med informationen?

Citat:
Ursprungligen postat av balsameradleopard
Hade inte gjort några drastiska saker som du föreslår. Man vet aldrig vad som hänt om Hitler dött, kanske skulle vara något ännu värre. Jag skulle förmodligen åka 500 år fram i tiden först och se vad som har hänt, om mänskligheten överhuvudtaget fortfarande finns kvar. Om den gjorde det och allting såg ut som vanligt skulle jag bli väldigt lättad och slippa att tänka på att källsortera, åka kollektivt och inte skräpa ned.

Sedan skulle jag nog åka till början av allt och se hur jorden skapades, skulle vara riktigt coolt. Min sista resa skulle förmodligen bli till the freedom of the 70's.

Så du hade inte återvänt till samtiden?

Jag och min polare snackade om eventuella konsekvenser av att mörda Hitler. Mest troligt så skulle förmodligen någon annan helt enkelt tagit över hans plats, och Nazi-regimen hade bestått ändå.
Även om man hade dödat honom INNAN han ens föddes så teoretiserade vi om huruvida Sovjet möjligen hade expanderat och tagit hela Europa istället. Kalla Kriget kanske inte hade varit ett kallt krig, eller hade det helt uteblivit?
Citera
2016-05-09, 17:06
  #10
Medlem
Peyzs avatar
Får man fråga var Hitler är ett självklart exempel?
Citera
2016-05-09, 17:08
  #11
Medlem
KaptenFotsvetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Får man fråga var Hitler är ett självklart exempel?

Ugh... Glömde att jag postar på FB.

Okej, ta vilken diktator/massmördare som helst. Oavsett politisk inriktning.
Citera
2016-05-09, 17:10
  #12
Medlem
SpiritInTheSkys avatar
Ca 1938 för att få uppleva WW2
USA på 20-talet vore också fint
Vilda västern kanske?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback