Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-07, 20:02
Medlem
Jannebigplays avatar
Är knäböj helt kört för oss stela? Jag kan inte sitta på huk ens utan vikter utan att foten är lyft. Har jag hela foten i marken så kommer jag knappt ner eller så kröks min rygg som en ostbåge. Någon som har något tips?
Citera
2023-08-07, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Är knäböj helt kört för oss stela? Jag kan inte sitta på huk ens utan vikter utan att foten är lyft. Har jag hela foten i marken så kommer jag knappt ner eller så kröks min rygg som en ostbåge. Någon som har något tips?

Vikter under hälen så hälen kommer upp en bit.
Citera
2023-08-08, 01:38
Citat:
Ursprungligen postat av koppsordin
Hej!
Nybörjare här, startade med styrketräning för tre månader sen och gillar det.
Tvärtom mot trådstarten fick jag ett program av en pt som kör tresplit över en vecka. Ben-rygg/biceps-bänk/triceps typ.
Basövningarna finns med, liksom mer isolerande övningar. I flerledsövningarna har jag enbart ökat i reps, i de isolerande typ drag, triceps och axellyft har jag ökat i vikt.
Jag har i alla fall till slut en fråga!
Jag vill hålla mig undan skador, och jämför lite med när man börjar löpträna då kondition och muskulatur utvecklas snabbare än senor och ligament.
Är det oklokt att som nybörjare lasta för mycket för tidigt? Framförallt tänker jag marklyft och knäböj, instinktivt känner jag att jag gärna skyndar långsamt här och undviker att pusha för hårt så att hela kroppen är i fas så att säga.
Ligger nu på 60kg marklyft och gillar tanken på att stanna där tills jag kan göra 3*15 innan jag ökar, liknande tanke men 40kg på knäböj. Klokt, feltänkt, naivt?

Ser ingen poäng med att göra tre set med 15 marklyft, faktiskt. Håll dig till 3-5 reps, ett arbetsset, och öka vikterna lite undan för undan. Fem kilo i veckan är lagom. Marklyft är och ska vara en tung övning!
Senast redigerad av BenitoPolymem 2023-08-08 kl. 01:40.
Citera
2023-08-09, 19:59
Citat:
Av vilken orsak är du stel?

Jag har ett fysiskt krävande arbete som ofta gör att jag är stel i nedre delen av kroppen. Jag måste därför stretcha dagligen för att ha full rörlighet, speciellt för knäböj.

Du kan ju testa olika stretchövningar och se om det kan hjälpa något.

Sätesmuskeln.
https://www.youtube.com/watch?v=4MazwslInEA
https://youtu.be/IjH_8pdybfs?t=343

Nedre rygg/Ländrygg (Djävulskt bra övning, för mig. Endast den där han vickar på höfterna)
https://youtu.be/5iVZlpVc6G8?t=71

Istället för att vicka snabbt som han gör, så gör jag det långsamt och stannar ett tag i det läget då jag har vickat upp höften. Sedan försöker jag att vicka den ännu högre. Runt 30 sekunder på varje sida, ett par gånger.

Baksida lår
https://www.youtube.com/watch?v=HaDxy3u3xt0

Framsida lår
https://www.youtube.com/watch?v=pZNclyoWL8I

Vader (viktig övning)
https://www.youtube.com/shorts/46zb-UspJ_o

Squat to Stand
https://www.youtube.com/watch?v=KNxcFMBgFFU
Senast redigerad av RollonHomie 2023-08-09 kl. 20:12.
Citera
2023-08-09, 20:01
Medlem
Fortsätt kämpa på medan du har medvind. Murarpack
Citera
2023-08-10, 09:55
Medlem
Jannebigplays avatar
När jag pluggade gymmade jag nästan varje dag, dock mycket maskiner och de enda basövningarna jag körde var militärpress och bänkpress, resten var i maskiner. Nu har jag inte satt min fot på gymmet på nästan tio år då jag endast spelar tennis och golf. Tänkte köra detta schema till nästa sommar för att se hur min golf utvecklas samt att min höft börjar bli dålig och att jag har en väldigt svag bål.
Citera
2023-08-23, 15:57
Medlem
Citat:

Kolla styrkelabbet, de har instruktioner till både uppvärmning och framförallt rörlighetsträning som kan hjälpa!

Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Ser ingen poäng med att göra tre set med 15 marklyft, faktiskt. Håll dig till 3-5 reps, ett arbetsset, och öka vikterna lite undan för undan. Fem kilo i veckan är lagom. Marklyft är och ska vara en tung övning!

Tack! Numera litar jag på formen och ryggen och kan lasta mer med färre reps. Mycket mer tillfredsställande, men jag hade inte vågat för tidigt i processen.
Citera
2023-08-25, 13:25
Medlem
Citat:
Det låter som att du är alldeles för vertikal (lodrät) med överkroppen, vilket gör att knäna åker framåt alldeles för mycket i botten. Det är i stort sett utförandet av en frontböj du gör (stången framför huvudet). Det kräver lite mer fotledsmobilitet.

Är det vanlig böj du vill göra, vilket rekommenderas till nybörjare så stå axelbrett, ta ett djupt andetag som du håller kvar i magen, och sitt lååångt bak med rumpan när du går ner och luta dig framåt. Se till att du har balans.

Lite förenklat. Sen finns det lite fler detaljer man kan tänka på.
Citera
2023-08-25, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poeten-Goethe
Det låter som att du är alldeles för vertikal (lodrät) med överkroppen, vilket gör att knäna åker framåt alldeles för mycket i botten. Det är i stort sett utförandet av en frontböj du gör (stången framför huvudet). Det kräver lite mer fotledsmobilitet.

Är det vanlig böj du vill göra, vilket rekommenderas till nybörjare så stå axelbrett, ta ett djupt andetag som du håller kvar i magen, och sitt lååångt bak med rumpan när du går ner och luta dig framåt. Se till att du har balans.

Lite förenklat. Sen finns det lite fler detaljer man kan tänka på.

Om man vill lyfta så mycket vikt som möjligt är ditt sätt helt att föredra. För att träna benen så är Jannes metod helt fine och antagligen säkrare att utföra åtminstone för ryggen. Knäna får vi hoppas att han är skonsam med. Använd skor med klack eller enklare, ställ sig på en ramp eller en liten viktskiva för att höja hälen och du är där.
Citera
2023-08-27, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elysians
Om man vill lyfta så mycket vikt som möjligt är ditt sätt helt att föredra. För att träna benen så är Jannes metod helt fine och antagligen säkrare att utföra åtminstone för ryggen. Knäna får vi hoppas att han är skonsam med. Använd skor med klack eller enklare, ställ sig på en ramp eller en liten viktskiva för att höja hälen och du är där.
Ja varför vill man inte lyfta så mycket vikt som möjligt? Du menar att benen blir otränade på "mitt sätt"? Varför skulle det vara skadligt för ryggen? I motsats till Jannes metod, som han själv säger inte funkar pga "stelhet"?

Jag tror att han bara behöver lära sig tekniken och börja på en vikt som han behärskar. Det är ingen som begär att han ska lyfta sönder sig.

Edit: ja ett par bra lyftarskor skadar inte heller, med förhöjd klack som du sa.
Citera
2023-08-28, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poeten-Goethe
Ja varför vill man inte lyfta så mycket vikt som möjligt? Du menar att benen blir otränade på "mitt sätt"? Varför skulle det vara skadligt för ryggen? I motsats till Jannes metod, som han själv säger inte funkar pga "stelhet"?

Jag tror att han bara behöver lära sig tekniken och börja på en vikt som han behärskar. Det är ingen som begär att han ska lyfta sönder sig.

Edit: ja ett par bra lyftarskor skadar inte heller, med förhöjd klack som du sa.

En tung vikt är inte ett krav eller ett måste för att effektivt träna benen. Det går ofta att göra utan vikt alls, men på samma sätt kan styrketräning vara ineffektiv och riskabel med en tung vikt. Hur betydelsefull är belastningen, är snarare en bättre fråga.

Din metod behöver inte betyda sämre resultat eller skador för den delen heller men det kan vara fördelaktigt att enbart fokusera på benen och slippa
den ökade belastningen på ryggen/nacken.
Hans problem med stelhet (som de flesta lider av) kan enkelt lösas med upphöjnad vid hälen.
Citera
2023-08-31, 09:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elysians
En tung vikt är inte ett krav eller ett måste för att effektivt träna benen. Det går ofta att göra utan vikt alls, men på samma sätt kan styrketräning vara ineffektiv och riskabel med en tung vikt. Hur betydelsefull är belastningen, är snarare en bättre fråga.

Din metod behöver inte betyda sämre resultat eller skador för den delen heller men det kan vara fördelaktigt att enbart fokusera på benen och slippa
den ökade belastningen på ryggen/nacken.
Hans problem med stelhet (som de flesta lider av) kan enkelt lösas med upphöjnad vid hälen.

Helt fel. Och detta kommer från en man som har tränat i 8 år.

Ju tyngre vikt du lyfter desto mer tränar du benen. En snubbe som knäböjer 150kg 5x5 (utan hjälpmedel) har mer tränade ben en en snubbe som knäböjer 60kg 20gånger 5 sets. Tung vikt pressar din kropp på ett helt annat sätt.

Stelhet löses med stretching. Stretcha mer om du vill bli mer rörlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in